Første ladbare fra Mercedes-Maybach

Det ultraluksuriøse merket kaster seg på den elektriske bølgen, og presentere sin aller første ladehybrid. Denne følges allerede senere i år av en ren elbil.


I Mercedes-historien er det tre svært viktige personer. Karl Benz, mannen som tok patent på den første automobilen, Gottlieb Daimler, mannen som lagde den første motorsykkelen, og Wilhelm Maybach, ingeniøren som var Daimlers partner og gode venn.

Du lurer kanskje hvor navnet Mercedes stammer fra? Jo, det var navnet på datteren til en viktig Daimler-selger, Emil Jellinek, som bestilte en personlig bil av Daimler i 1901. Den kalte han Mercedes 35 hp etter datteren Mercedes, og Daimler likte navnet så godt at han registrerte det som et varemerke.

Da Benz’ og Daimlers selskap slo seg sammen i 1926 opprettet de et selskap som het Daimler-Benz, mens bilene de lagde altså het Mercedes.

Wilhelm Maybach hadde på sin side startet et eget selskap sammen med sin sønn i 1909 som først jobbet for luftskipselskapet Zeppelin, men som i 1921 også begynte å lage biler. Dette selskapet ble kjøpt til slutt kjøpt av Daimler-Benz i 1960.

I 2002 bestemte Daimler seg for å gjøre Maybach om til et luksuriøst merke basert på Mercedes-biler, men de bommet på timingen. Så i 2013 ble Maybach faset ut, men bare for å komme tilbake som et undermerke til Mercedes to år senere. Da het bilene altså Mercedes-Maybach.

Dette er som de fleste vet enda litt mer luksuriøse utgaver av de vanlige Mercedes-bilene, ja, av de som hører hjemme i den elegante S-klassen.

Den klassen har som kjent også blitt helelektrisk gjennom Mercedes EQS, og Mercedes-Maybach har tenkt å følge i de elektriske hjulsporene.

Nå viser de den første ladbare modellen som de har på gang, en direktørvogn som heter Mercedes‑Maybach S 580 e. Dette er altså en ladbar hybrid.

Først ut blir ikke overraskende Kina med sine mange millionærer, og deretter skal e-utgaven av Maybach S 580 ut til Thailand og så videre til Europa og andre regioner.

Maybachs ambisjon for 102 år siden var å lage «det beste av de beste», og dette slagordet følger Mercedes-Maybach den dag i dag. Så dette er det aller beste Mercedes har å by på.

Det er dagens Mercedes-Maybach S-klasse som kom så sent som i 2021 et godt eksempel på, men den er altså på vei til å bli utdatert grunnet de elektriske revolusjonen som nå rir bilindustrien.

Løsningen er å gjøre modellen mer miljøvennlig.

‒ Med vår første plug-in hybridmodell kombinerer vi luksusopplevelsen typisk for Maybach med utslippsfri lokal kjøring i elektrisk kjøremodus, sier Daniel Lescow, leder for Mercedes-Maybach i Mercedes-Benz-gruppen.

‒ Mercedes-Maybach S 580 e representerer et sentralt skritt i transformasjonen av vårt merke til en elektrisk framtid. Vi vil presentere vår første helelektriske modell allerede i 2023.

Dette er altså en tvillingsøster til den vanlige Maybach S, men med et litt annet drivverk. Bilen er utstyrt med en bensinmotor med 367 hestekrefter i tillegg til en elmotor med 150 hk, og resultatet blir en total effekt på hele 510 hk. Dreiemomentet er ikke ille det heller ‒ 750 Nm.

Det gjør at den svære doningen fyker opp til 100 km/t på 5,1 sekunder, mens toppfarten er satt til 250 km/t. Den elektriske toppfarten lyder på 140 km/t.

Når det gjelder den elektriske rekkevidden er ikke den dårlig, den heller. Mercedes-Maybach opplyser den til hele 100 kilometer, så her kan direktøren fyke til flyplassen på kun elektrisk kraft.

Hjemmeladingen går unna med 11 kW, men det er faktisk mulig å få Maybach S 580 e med en løsning som åpner for 60 kW hurtiglading ‒ for som vi vet har direktørene ofte dårlig tid.

Utslippet? Vel, det er ganske imponerende for en så stor bil. Faktisk ligger CO2-utslippet mellom 18 og 23 gram per kilometer, så den er ganske snill mot lokalmiljøet.

Og det beste? Ladehybriden er bare et mellomsteg, for som Maybach-sjefen sier er det også en ren elbil på vei allerede i år. Det er bare å glede seg!

Les også:

Les mer om:

Nyheter