BMW har på gang en ny X5, noe som også inkluderer en ladbar hybrid med en veldig hyggelig elektrisk rekkevidde. (Fotos: BMW)

Ny BMW X5 med flere krefter og mer el-rekkevidde

Ladehybriden BMW X5 xDrive50e er en skikkelig kraftpakke som har en så lang elektrisk rekkevidde at den fungerer som elbil selv under ganske lang pendling.


Det eneste som ikke er så morsomt med nye BMW X5 xDrive50e er prisen, men som vanlig når det kommer til dårlige nyheter skyver vi de helt til slutt.

For selv om dagens generasjon X5 kun er fem år gammel, er kommende BMW X5 er en ganske ny bil med flere gode nyheter.

Det er kanskje ikke så enkelt å spotte nyhetene utvendig, selv om den også har fått et skarpere design. Dette gjennom slanke frontlykter med ny pileformet utforming, samt X-line designelementer på støtfangerne foran og bak. Også lydesignet i baklyktene er oppdatert og lyser nå opp som et X-motiv.

Men klyver du innvendig ser du nyhetene ganske raskt ‒ for den har nemlig BMW Curved Display som jobber sammen med det nye infotainmentsystemet BMW iDrive8.

Skjermen er lik den som har funnet veien inn i både iX og nylig oppdaterte X7, og danner ifølge BMW grunnlaget for nye innvendige linjer som også har den samme lyslisten som storesøster X7 og en ny girspake som er erstattet av en mindre bryter.

BMW melder i tillegg at nye X5 som er tilgjengelig i fire versjoner også har førerassistansesystemer og digitale løsninger oppdatert til samme nivå som en rekke andre nye BMW-modeller har.

Men for nordmenn er det mest spennende hva versjonen X5 xDrive50e kan by på. Dette er nemlig den ladbare hybriden, og arvtakeren til X5 xDrive45e som kom i 2019. Og det lukter svidd av den nye xDrive50.

Allerede i 2019 kunne ladehybriden av X5 skryte av en elektrisk rekkevidde på over 80 kilometer, så selv den gang hevet ladehybriden standarden for elektriske rekkevidder. Den nye strekker den ut til over 100 kilometer.

Det er godt nytt, for bilen kan bokstavelig talt fungere som elbil inne i såkalte BMW eDrive Zones. Sammen med Statens vegvesen har tyskerne satt opp fire slik soner i norske byer, og i disse skifter X5 automatisk over til eldrift og kjører utslippsfritt.

Den utvidede elektriske rekkevidden kommer fra et nytt batteri som har fått økt kapasiteten med hele 25 prosent, og huser nå 24,7 kWh. Og mer kWh gir som kjent mer rekkevidde. Batteriet kan for øvrig lade 0-100 prosent på 4,5 timer via 7,4 kW AC-lading.

BMW opplyser at den elektriske rekkevidden nå lyder på 90 til 110 kilometer, avhengig av bilens spesifikasjoner og utstyr. Det bør holde for de fleste i hverdagen.

Også en oppdatert drivlinjen gjør sitt til at den elektriske rekkevidden øker, og ikke minst at kreftene får seg et løft.

Sammenlignet med 45-versjonen har motoreffekten økt med 96 hk, og dermed lyder effekten for den nye versjonen på formidable 490 hk ‒ noe som inkluderer en midlertidig boost-effekt.

Bensinmotoren med en rekkesekser byr på 313 hk (+27 hk), mens den elektriske motoren som er integrert i 8-trinns automatgirkassen har en nominell effekt på 145 kW/197 hk (+62 kW/84 hk).

Også dreiemomentet har fått seg et løft og økt med 100 Nm til totalt 700 Nm, noe som gjør at BMW X5 xDrive50e sprinter fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder. Toppfarten er 250 km/t, mens den elektriske toppfarten er på 140 km/t.

Ok, så var det prisene. Nå har ikke X5 blitt så veldig mye dyrere enn den var, men når vi vet at elbilene har litt mindre avgifter så blir en ladehybrid som X5 xDrive50e ganske dyrere enn for eksempel en BMW iX ‒ en elbil på samme størrelse som X5.

Elbilen med et xDrive50-drivverk starter på 923.500 kroner, mens X5 xDrive50e er nærmere 200.000 kroner dyrere. Jepp, sånn er det.

Her er prisene for de fire utgavene av nye BMW X5:

Nye X5 lanseres i april, og BMW Norge sier at forhandlerne skal åpne for bestilling innen kort tid.

I mellomtiden kan du jo sjekke ut bilder av den nye BMW X5, modellen som kom så langt tilbake som i 1999.

Les også:

Les mer om:

Nyheter