Det er ikke bare svenske Volvo Cars og Volvo Trucks som vil ta bilverden over til nullutslippsløsninger, for også svenske Volta Trucks har store ambisjoner.
Dette blir rivaler til Volvo Trucks, noe som betyr at de fokuserer på lastebiler ‒ og i første omgang på de litt mindre som frakter varer rundt om i byene.
-->
Volta, som altså ikke må forveksles med Volvo, ble grunnlagt av to svensker tilbake i 2017, og har ikke sett seg bakover etter dette. Men de har sett seg sideveis.
For Posten og Bring har gitt svenskene god drahjelp, og startet tidlig i fjor å teste ut prototyper av den 16 tonn tunge Volta Zero i bymiljøene. Målet var, og er, å utvikle helelektriske lastebiler som er godt egnet til bymiljøene.
Siden har Volta også vist fram to mindre modeller av Volta Zero, en på 7,5 tonn og en på 12 tonn. Disse skal evalueres av kunder allerede i år, og kan altså bli de neste ut.
Men det er altså 16-tonneren som er hovedbilen enn så lenge, og nå har den nådd en viktig milepæl.
For den aller første bilen er bygd over hos partneren Steyr Automotives i Østerrike, et selskap som har over 100 år lang erfaring med å bygge biler. Volta skrev kontrakt med disse så sent som i fjor sommer.
Den første bilen er en såkalt verifiseringsmodell, noe som betyr at den går inn i pilotparken til Volta og blir en del av testbilene som kundene skal bruke utover i 2022 og inn i 2023. Slike prototyper er det aller siste steget før kundebilene går inn i produksjon.
Videre er målet at den første kundebilen skal leveres ut i løpet av 1. kvartal 2023, og Styr har allerede reservert kapasitet for 14.000 Volta-biler i året. Så langt har svenskene mottatt bestillinger på 6.500 biler, noe som tilsvarer verdier for rundt 1,4 milliarder euro.
En som så den første Volta Zero forlate samlebåndet var grunnlegger og sjef for produksjon og logistikk, Kjell Walöen.
‒ Dette første kjøretøyet som ruller av linjen ved produksjonsanlegget vårt i Steyr er den siste viktige milepælen på Volta Trucks-reisen mot produksjonsstart av kundenes kjøretøy, sier han.
‒ Å ha oppnådd dette betydningsfulle landemerket på bare 12 måneder er et bevis på tempoet vi jobber med for å levere de sikreste og mest bærekraftige lastebilene ut til urbane gater, og det utmerkede samarbeidet vi har med våre partnere i Steyr Automotive.
Volta har hovedkontor i Stockholm og driver også forskning og utvikling (FoU) i Storbritannia, og har allerede salgsteam på plass i store europeiske land som Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Nederland.
Og de er selvsagt også på plass i Østerrike, og her setter Styr sammen den aller første Volta Zero.