Ok, det var mange bokstaver, så la oss først forklare hva dette er for noe.
V12 skjønner alle, så også den kommende Lamborghini Revuelto er utstyrt med en slik stor forbrenningsmotor med sin herlige lyd. Hybrid betyr som kjent at motoren også får hjelp av en elmotor, mens HPEV står for High Performance Electrified Vehicle.
-->
Som alle de andre merkene som selger tusenvis av biler i året skal også Lamborghini over til mer elektrifiserte biler, og til slutt ende opp med rene elbiler. Men de skynder seg sakte, og starter altså med noe så spesielt som en HPEV-utgave.
I år er det 60 år siden Lambo tok sine første og sikkert litt utrygge skritt, og da passer det ekstra bra å starte på sin elektrifiserte ferd med en ny superbil.
Det italienske oksemerket sier at Revuelto «definerer et nytt paradigme når det gjelder ytelse, sportslighet og kjøreglede fra sin enestående nye arkitektur», og dette inkluderer et nytt design, en aerodynamikk som er enda mer effektivt og en helt ny karbonramme.
Dette er altså en ganske så ny superbil.
Og det skal selvsagt ikke stå på kreftene, for denne oksen er ganske så sint. Effekten er opplyst til formidable 1.015 hestekrefter gjennom hele fire(!) motorer, og denne sendes til hjulene via en dobbelclutch girkasse som for aller første gang er kombinert med en 12-sylindret Lamborghini.
I tillegg til V12-motoren er det to elmotorer foran og en plassert i forbindelse med girkassen som leverer kraft til bakhjulene, og bilen introduserer også en EV-modus som lar bilen kjøre helt uten utslipp for eksempel gjennom nabolaget eller bysenteret.
‒ Den nye Revuelto er en milepæl i historien til Lamborghini, og en viktig pilar i vår «Direzione Cor Tauri»-elektrifiseringsstrategi, sier Stephan Winkelmann, styreformann og administrerende direktør i Lamborghini.
‒ Det er en unik og innovativ bil, men samtidig tro mot vårt DNA ‒ V12 er et ikonisk symbol på vår supersportsarv og historie. Revuelto ble født for å bryte formen, ved å kombinere en ny 12-sylindret motor med hybridteknologi, og skape den perfekte balansen mellom å levere følelsene våre kunder ønsker med nødvendigheten av å redusere utslipp.
Det aller viktigste for superbiler er kraft per kilo, og for å få ned vekten har Lambo benyttet enda mer karbonfiber og andre lettmaterialer enn tidligere. Resultatet er ganske imponerende ‒ 1,75 kilo per hk.
Det gjør sitt til at Revuelto klarer 0-100 km/t på kun 2,5 sekunder, og toppfarten er solid den og ‒ mer enn 350 km/t. Dette mye takket være en elektrisk dreiemomentvektor, og selvsagt firehjulsdrift tilgjengelig også i helelektrisk kjøremodus.
‒ Med Revuelto tar vi opplevelsen av å kjøre en Lamborghini til et nytt nivå, sier Rouven Mohr, Lamborghini Chief Technical Officer.
‒ Revuelto tar et betydelig skritt fremover når det gjelder reaksjonsevne for å sikre den mest emosjonelle og naturlige kjøringen i alle miljøer. Revuelto er en bil som leverer den høyeste ytelsen, men vårt mål helt fra starten var å bekrefte toppen av kjørefølelser.
Selv om Revuelto er en slags framtidsvisjon, er det lett å se at den faktisk er en Lamborghini. Nå er da også prototypen til ikonet Countach brukt som inspirasjon, og morsomt nok er også de vertikale saksedørene på plass.
Den nye bilen er også inspirert av proporsjonene og flytende bladet på bakskjermen til Diablo, mens muskuløsheten og den skrånende fronten til Murcielago også kommer tydelig fram.
‒ Revuelto er adrenalin gjort synlig, sier Mitja Borkert, Lamborghini Head of Design.
‒ Designet til den nye Lamborghini Revuelto åpner en fascinerende dør mot framtiden for vårt unike designspråk. Fra første øyekast er Revuelto en spennende neste generasjons Lamborghini V12, med alle linjer som omfavner monocoque’en og feirer en fri utsikt mot V12 HPEV-drivlinjen.
Designsjefen forklarer videre at den unike og gjenkjennelige Y-formen også blir viktig i framtiden, mens et nytt interiør viser hvordan framtidens Lambo blir.
‒ Vår filosofi om å «føle seg som en pilot» er levende og synlig i alle detaljer. Føreren og passasjeren er dypt integrert i den svært lette Y-formede designen på dashbordet og midtkonsollen, og gjenskaper følelsene av å være i en racerbil ‒ men med en perfekt intuitiv balanse mellom digitale og fysiske kontroller.
Det italienske merket viser med den nye superbilen et nytt designspråk de har døpt «Space Race», og er ikke overraskende inspirert av luftfarten som fokuserer på Y-designet som de jo er kjent for.
På innsiden har de plassert en 12,3-tommers digital cockpit samt et 8,4-tommers senterdisplay og et 9,1-tommers display, og Revuelto byr også på et nytt ratt inspirert av motorsporten som styrer en masse saker ‒ til og med bilens løftesystem og bakvingetilt.
Lambo sier at de har tenkt masse på praktisk bruk og sikkerhet, så alle de viktige tingene skal kunne styres fra rattet uten at føreren trenger å slippe grepet. De praktiske tilnærmingen inkluderer også selve plassen.
Revuelto byr på 26 mm mer hodeplass enn Aventador Ultimae, og den har også 84 mm fotplass og plass til en golfbag i bagasjerommet. For ja, det er jo det viktigste du kan ta med deg.
Når det gjelder kjøremoduser byr Revuelto på tre dedikerte ‒ Recharge, Hybrid og Performance. Disse kan videre kombineres med fire andre moduser, Città, Strada, Sport og Corsa, og selvsagt kan disse velges rett fra rattet.
Totalt byr den elektrifiserte superbilen på 13 dynamiske innstillinger, og alle disse skal ifølge merket selv fremheve bilens ulike personligheter og potensiale avhengig av situasjonen og typen vei, eller bane, den kjøres på.
Den aller mest utypiske er utvilsomt Città, italiensk for by. I denne fungerer Revuelto som en elbil og det er kun elmotorene som jobber.
Da er det en fordel at batteriet som driver disse har strøm, og her er det i tillegg til å bruke en ladekabel også mulig å la V12-motoren generere strøm til batteriet. Ifølge Lamborghini tar dette kun noen få minutter.
I tillegg vil også fjæringssystemet, antispinn og girkassen stilles inn for gir maksimal komfort, og for å gjøre den til en skikkelig effektiv bybil skrues effekten ned til 180 hk.
Men den nye superbilen byr altså på langt flere moduser enn denne.
Strada-modusen skal passe for dynamisk hverdagskjøring samt på lengre turer, og kombinerer komfort med sportslighet og åpner for 886 hk. V12-motoren med sine 825 hk er alltid aktiv, og sikrer også en konstant batterilading og den fremre e-akselen støtter momentvektoring mens den aktive aerodynamikken jobber for å gi maksimal stabilitet i høye hastigheter ‒ som for eksempel på motorveien.
Sport-modusen setter kjøreopplevelse i fokus, og dette med en responsiv orientering i hver av de tre kombinerbare modusene ‒ altså enten Recharge, Hybrid eller Performance. V12-motoren får hjelp av hybridsystemet, og leverer maksimalt 907 hk med kraft. Girkassen har maksimal respons, mens fjæringen og aerodynamikken øker bilens smidighet og kjøreglede i svinger, ifølge Lamborghini.
Om man skal slippe løs over 1.000 hester, er det Corsa som gjelder.
I ytelsesmodusen hentes alle de 1.015 hk ut, og hybridsystemet er kalibrert for å hente mest mulig ut av e-akselen når det gjelder både dreiemomentvektor og firehjulsdrift, forklarer merket.
Om Corsa Recharge-modus velges er det mulig å prioritere batteriet og ladingen av dette, og i denne er det også mulig å deaktivere ESC. Men da bør man kjenne bilen først, for dette åpner for maksimal kraft uten aktive kontroller ‒ noe som kan være litt skummelt når man skal temme over 1.000 hestekrefter på samme tid.
Revuelto er som standard utstyrt med hjul med 265/35 ZRF20 foran og 345/30 ZRF21 bak, eller med 265/30 ZRF21 foran og 355/25 ZRF22 på bak ‒ alle med run-flat-teknologi. Dette åpner for at sjåføren kan kjøre trygt selv etter en punktering ‒ opptil 80 kilometer ved 80 km/t og med null lufttrykk i dekket.
Lamborghini Revuelto er altså en smakebit på hva vi kan forvente oss fra oksemerket når de skal elektrifiseres, og med fire motorer, over 1.000 hestekrefter og et design som helt klart er Lambo er det vel ikke så mye å klage på?
Her er en masse bilder av den aller første HPEV-utgaven til Lamborghini, revolusjonen kalt Revuelto:
Les også: