Ok, la oss ta fargen først.
Da italienske Romano Artioli blåste nytt liv i Bugatti i 1987 startet han på bar bakke. Han hadde riktignok rettighetene til det franske merket, men det var også alt.
-->
En viktig del av å være en bilprodusent er selvsagt å ha en fabrikk, og Artioli bestemte seg for å bygge sin i Campogalliano ‒ rett i nærheten av merker som Ferrari, Maserati, De Tomaso og Lamborghini.
Nyopprettede Bugatti Automobili satset både fingre og tær, og satte opp et digert og hypermoderne anlegg som dekte hele 240.000 kvadratmeter. Fabrikken hvor den første superbilen ble laget, EB110, ble malt blå. Den ble kjent som «Fabbrica Blu» ‒ den blå fabrikken.
Også den første bilen vist fram i 1991 var lakkert i en sprek nyanse av blått.
Dessverre måtte Artioli kaste inn håndkleet i 1995, og det åpnet døren for den store Volkswagen-gruppen som drømte om å lage en diger W16-motor. Problemet? De hadde ingen merker eller modeller som et slikt monster passet inn i.
Gjennom Audi sikret Volkswagen-gruppen seg rettighetene til Bugatti i 1998, og resten er som kjent historie. Den første superbilen kalt Veyron kom i 2005, og denne ble fulgt opp av Chiron i 2016.
Siden har Chiron kommet i en rekke versjoner, og noen spesialutgaver. Slik som Centodieci, en ultraeksklusiv superbil som kun skal lages i 10 eksemplarer. Og ingen av disse blir like. Dette er såkalte coachbygde biler. Biler som kundene er med på å bestemme.
Centodieci er en direkte hyllest til EB110, som på sin side var en direkte hyllest til Ettore Bugatti. Bilen ble nemlig avduket 15. september 1991 ‒ på dagen 110 år etter at grunnleggeren ble født. Så EB står for Ettore Bugatti og 110 for 110 år.
Den nye hyllestversjonen heter altså Centodieci, og det er rett og slett italiensk for 110. Så ja, komplisert, men likevel ganske så enkelt.
Den første av de 10 bilene er altså klar for levering, og denne har den klassiske kombinasjonen av EB110 Blue og EB110 Sport Silver på hjulene. Det er ikke tilfeldig, for eieren av denne har også en EB110 GT i de samme ikoniske fargene.
På innsiden er det et sjakkmønster på setene, takforingen, dørpanelene, midtkonsollen og gulvmattene som også EB110 introduserte, og Bugatti kan forklare at prosessen med å lage Centodieci-interiøret tar rundt 16 uker å fullføre. Det inkluderer en egen dag bare med inspeksjoner av setene. Jepp.
Den ikoniske 8-liters W16-motoren yter 1.600 hk, noe som sørger for at Centodieci akselererer fra 0 til 100 km/t på 2,4 sekunder. Om gasspedalen ikke slippes når den en toppfart på solide 380 km/t.
Ingeniørene har selvsagt også flikket på kjøreegenskapene, noe som ifølge Bugatti gir Centodieci en unik dynamisk Bugatti-opplevelse for de som er så heldige og sitter bak rattet.
Det franske supermerket viste fram den nye modellen i 2019, 110 år etter at Ettore Bugatti stiftet bilmerket, og da var alle 10 eksemplarene allerede solgt.
Eieren av den første Centodieci har altså også en EB110 GT, og sitter dermed på en liten skatt. I mars ble nemlig en usedvanlig sjelden EB110 GT-prototype fra 1994 auksjonert av RM Sotheby's, og da hammeren falt lød vinnerbudet på solide 2,1 millioner dollar. To andre EB110 ble i februar solgt for 1,8 millioner euro hver, og begge disse var også GT-utgaver.
Centodieci hadde på sin side en startpris på 8 millioner euro, og det verste er at den bare kommer til å stige i verdi. For den er en såkalt få-off superbil, en bil laget i svært begrenset antall.
‒ Vi i Bugatti i Molsheim er stolte over å ha fullført og levert den aller første Centodieci – Bugattis siste få-off-modell, sier Christophe Piochon.
‒ Centodieci bygger på Ettore Bugattis vellykkede 110-årige linje av eksepsjonell design og ytelse, samtidig som den gjenoppliver minnet om merkets nyere historie. EB110, bygget av Romano Artioli i Italia, var en avgjørende vei til reetableringen av Bugatti i 1998, forklarer den ferske Bugatti-presidenten, og legger til.
‒ Etter to år med nådeløs utvikling har vi foredlet Centodieci til standarden våre kunder forventer av alle Bugatti-modeller. Våre designere og ingeniører øser den samme lidenskapen og ønsket om perfeksjon inn i merkets få-off-modeller som de gjør for Bugattis serieproduksjonsenheter.
Så etter flere år med utvikling og over 50.000 kilometer med testing som inkluderer temperaturer både i +40 og -20 grader, kan Bugatti endelig feire at den første av de 10 eksemplarene er klar for levering.
Og her har du bilder av den EB110-blå Bugatti Centodieci som garantert vekker oppmerksomhet hvor enn den befinner seg:
Les også: