En av de store attraksjonene under Shanghai Auto Show blir ganske sikkert BMW iX, det nye teknologiske flaggskipet fra det tyske merket. Og nye versjoner av M3 og M4.
Vi lever nå i verden hvor nye biler som har verdenspremiere ikke er veldig hemmelige, og en av de minst hemmelige verdenspremiene vi kommer til å få oppleve i 2021 kommer fra BMW.
De har nemlig smått utrolig fortsatt ikke hatt verdenspremiere på sitt teknologiske flaggskip iX, elbilen som nordmenn kunne bestille allerede i mars. Men nå skal den vises fram offentlig, og slik ser det ut:
-->
Vi vet altså det meste om iX, inkludert versjoner og priser.
Innstegsmodellen er BMW iX xDrive40 og starter på 659.000 kroner, mens storesøster BMW iX xDrive50 har en utgangspris på 799.000 kroner. BMW Norge tilbyr også to «Fully Charged edition», og her hopper prisen opp til 795.000 kroner for iX 40 og 935.000 kroner for iX 50-versjonen.
Innstegsversjonen iX xDrive40 kan by på et batteri på over 70 kWh og en rekkevidde over 400 kilometer. Den åpner for lynlading på 150 kW, og dermed er det i teorien mulig å lade den opp til 80 prosent på under 40 minutter. 10 minutter med lading skal fylle på med 90 kilometer, og med 3-faset AC-lader med 11 kW kan bilen fullades hjemme på under 8 timer.
xDrive40 kan skilte med over 300 hk, 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en toppfart på 200 km/t.
Et hakk opp befinner altså iX xDrive50 seg, og nå begynner det å svinge skikkelig.
Denne får et batteri på over 100 kWh, noe som sørger for en rekkevidde på over 600 kilometer. Denne åpner også for lynlading på hele 200 kW, noe som gir tilsvarende tid når det kommer til å lade opp til 80 prosent ‒ under 40 minutter. Men siden det er et større batteri vil man fylle på mer rekkevidde i løpet av 10 minutter, mer eksakt 120 kilometer ved maksimal ladehastighet.
De som lader denne hjemme må ta høyde for litt under 11 timer om de vil ha bilen fulladet via 11 kW.
xDrive50 kan også skilte med langt mer krefter, og BMW opplyser at den får over 500 hk, klarer 0-100 km/t på under 5 sekunder og har i likhet med lillesøster en toppfart på 200 km/t.
Ettersom dette er et flaggskip har den selvsagt fått alt av tilgjengelig ny teknologi, og kan også by på lynraske 5G-oppkobling og blir den første BMW som er utstyrt med det nye Operating System 8 og nye iDrive.
Alt dette og mer til har vært god kjent en god stund allerede, men den har altså ikke hatt verdenspremiere før nå.
Vi feirer med bilder av kommende iX, men heng også med videre nedover ‒ for BMW kan også by på noen ekte og ganske store nyheter fra Shanghai rundt M3 og M4.
iX er altså ikke den eneste nye bilen BMW har dratt med seg til Shanghai og den store bilutstillingen der. Der viser de blant annet en ny BMW i4 i M Sport-spesifikasjoner og en ny 7-serie i to-tonet spesialutgave.
Ja, du har helt sikkert lyst til å se bilder av de bilene, så her har du dem:
Men den virkelige nyheten i Shanghai er nye utgaver av M3 og M4.
For 35 år etter at første generasjonen ble lansert kommer BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé med M xDrive – som kan fordele kreftene til to eller fire hjul.
De nye utgavene av de to sportslige modellene (fire utgaver) har nylig fått norsk asfalt under hjulene, og kvartetten utvides nå med ytterligere to modeller ‒ BMW M3 Competition Sedan og BMW M4 Competition Coupé med tilnavnet M xDrive.
M xDrive ble først ble introdusert i siste generasjon BMW M5, og skal kombinere sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir.
Under normal kjøring benytter systemet seg av bakhjulstrekk som M-bilene er kjent for, men når det er tomt for krefter til bakhjulene og behovet for mer grep melder seg skjer det magiske ting. Da kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.
De to Competition-utgavene er utstyrt med en ganske hissig rekkesekser hvor turtallsnåla ikke når rødt nivå før 7.200 omdreininger. Med 510 hk og et dreiemoment på 650 Nm klarer begge 0-100 km/t unna på 3,5 sekunder med M xDrive ‒ 0,4 sekunder raskere enn ekvivalentene med bakhjulsdrift. Toppfarten er satt til 250 km/t, men kan heves til 290 km/t med M Driver’s Package som inkluderer en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.
Sammen med en 8-trinns M Steptronic automatkasse kan bilene konfigureres på en rekke individuelle måter, og puristene kan nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.
– Helt nye BMW M3 Competition Sedan og BMW M4 Competition Coupé spiller i ligaen med de ypperste kjøremaskiner, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
‒ Med M xDrive firehjulsdrift utvider vi også noe av bruksmønsteret for norske kjøreforhold. La oss kalle det firehjulsdrift til hverdags og bakhjulsdrift til fest.
Til bruk i hverdagen er det også greit å notere seg at bagasjerommet i BMW M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i BMW M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kilo på taket.
De to nye modellene lanseres i juli. Norske forhandlere åpner for bestilling om kort tid, og dette er prisestimatene før levering:
BMW M3 Competition Sedan med M xDrive: 1.233.500 kroner
BMW M4 Competition Coupé med M xDrive: 1.287.100 kroner
Her er bilder av BMW M3 og M4 med M xDrive:
Les også: