Tilbake på 1990-tallet herjet det tyske rockebandet Scorpions hitlistene med «Wind of Change», og nå blåser det også en vind som kommer til å endre selveste Bugatti.
Mer eksakt så heter vinden Mistral, og finnes i to ganske forskjellige varianter. Den ene er vindfenomenet rundt Middelhavet, den andre er superbilen som bærer det samme navnet.
For Bugatti W16 Mistral er en orkan av en superbil, men alt er ikke bare rosenrødt med denne modellen. For W16 Mistral betyr også svanesang for den elleville W16-æraen til det franske merket 20 år etter den ble introdusert.
Så ja, W16 Mistral er den siste modellen med denne motoren.
Bugatti har da også latt seg inspirere av flere av de historisk viktige roadsterne opp gjennom historien, som usedvanlig vakre Type 57 Roadster Grand Raid Usine fra 1934 og den fascinerende Type 57S Roadster.
De skal selvsagt avslutte W16 med et skikkelig smell, så det har gått godt over to år siden de viste Mistral til den faktisk ble levert ut til den første kunden. Her skal alt være perfekt.
Merket sier at de har jaktet den ultimate ytelsen med denne roadsteren, og tallene bekrefter også at dette er noe ganske unikt.
Dette er nemlig historiens raskeste toppløse bil, og har hanket inn en ny rekord med en toppfart på 453,91 km/t. Det er fort i en bil uten et tak.
De første kundene har nå fått sine biler, og dette er to kunder i USA. Den ene i Black Carbon og den med Bugatti Light Blue Sport-aksenter. Her er det altså passende nok en hvit og en svart utgave som blir de to første ut.
‒ Bugatti W16 Mistral er ikke bare et symbol på vår forpliktelse til innovasjon i bilindustrien; den representerer også et spektakulært utstillingsvindu for den utsøkte arven fra Bugatti roadster-design, og et vakkert avsluttende kapittel fra den legendariske W16-æraen, sier Hendrik Malinowski, Bugattis administrerende direktør.
‒ Eksklusiv, elegant og kraftig på alle måter, feirer den majesteten til en ren, elegant designvisjon, med mestring av fysikkens lover. Det er et underverk av roadster-teknikk for historien.

Bugatti tar nå altså sats inn i en ny æra, og bare noen måneder etter at de hadde gjort finpussen på den siste Chiron-bilen viste de fram neste generasjon superbil i form av Tourbillon. Denne har riktignok også 16 sylindre, mer her er det en V16, og denne superbilen får også elektrisk drahjelp.
Faktisk har Tourbillon intet mindre enn fire motorer, tre elektriske og en V16 med 1.000 hestekrefter. Totalt kan den neste superbilen skryte av utrolige 1.800 hk.
W16 Mistral nøyer seg med en motor og 1.600 hk, og markerer slutten på et bemerkelsesverdig kapittel for Bugatti. Den ultimate roadsteren er den perfekte avslutningen på W16 som startet med Veyron, og hvor Veyron Grand Sport Vitesse ble verdens raskeste toppløse bil da den ble klokket inn til 408,84 km/t i 2013.
Her er de to første bilene som er starten på slutten for den majestetiske W16-motoren:
Les også: