BMW er i ferd med å gå i gang med elbiler versjon 3.0, og det 12 år etter at BMW i3 startet den helelektriske satstingen.
Faktisk blir 2025 så viktig for elbilsatstingen at det tyske merket har bestemt seg for å introdusere en helt ny klasse, ja, Neue Klasse. Den første bilen skal inn i masseproduksjon i Debrecen-fabrikken i Ungarn senere i år, og alle bilene i Neue Klasse skal nyte godt av den siste generasjons løsninger.
Stikkordene for versjon 3.0 er raskere og smartere systemer, enda bedre kjøreegenskaper og ikke minst 6. generasjon eDrive forkortet Gen6 som også inkluderer batteriet og en ny kontrollenhet. Og her skjer det også svært spennende ting.
BMW utvikler nemlig et høyspentbatterikonsept og sylindriske celler som er så lovende at de sier at dette er intet mindre enn et kvantesprang, for her er det tre viktige nøkkelting ‒ betydelige forbedringer i energitetthet, ladehastighet og rekkevidde. Og ja, enda mer kompakte batteripakker.

På Tech Days i tyske Landshut løftet BMW litt mer på sløret.
‒ For BMW Group er elektrisk mobilitet framtiden og et nøkkelområde for vekst. Vi leder an med denne drivverksteknologien. Samtidig tar vi bevisst en teknologiåpen tilnærming, og erkjenner at mobilitetsbehov varierer mellom ulike regioner i verden, sier Joachim Post, medlem av styret for BMW AG, Purchasing and Supplier Network.
‒ Vi ønsker å tilby kundene våre det beste drivkonseptet for ethvert behov. Det er mulig å gjøre begge deler: Tilby den beste drivteknologien for ethvert behov og være i forkant av elektrisk mobilitet.
Med Gen6 tar altså BMW-gruppen ifølge dem selv et teknologisk kvantesprang, og presenterer tall som underbygger påstanden. For her skal det bli 30 prosent raskere ladehastighet og 30 prosent økning i rekkevidde, og BMW legger til at enkelte modeller også oppnår enda mer prosentmessig økning.
Vi kan jo se på den ganske ferske og flotte BMW i5 Touring for å se hva dette potensielt betyr. BMW økte akkurat rekkevidden på denne, og den lyder nå på 600 kilometer. Med 30 ekstra prosent ville rekkevidden havnet helt opp på 780 kilometer, og dette er altså en elektrisk stasjonsvogn.
Når det gjelder ladingen så hadde den gått fra 205 kW til hele 266,5 kW med en økning på 30 prosent, så her er det virkelig store forbedringer.
Og ja, Gen6 drar også fordel av den nye 800V-teknologien, og et batteriene er slankere med sylindriske celler som har 20 prosent større energitetthet som åpner både for muligheten til et enda mer strømlinjet design og ikke minst bedre plattutnyttelse.
BMW tilnærmer seg Gen6 med tyske nøyaktighet, så de har også på gang en ny og smartere sentral styreenhet kalt BMW Energy Master. I tillegg til å være et grensesnitt for høy- og lavspenningsstrøm samt batteridata kontrollerer denne også strømforsyningen til elmotoren og bilens elektriske system.

Gen6 viderefører BMWs løsning med en synkron elmotor bak som nå støtter 800 volt, og foran vil versjon 3.0-bilene ha en kompakt asynkron motor. De nye motorene gir en rekke forbedringer ‒ 40 prosent mindre energitap, 20 prosent lavere kostnader og 10 prosent lavere vekt.
BMW sier at totalt vil Neue Klasse med 6. generasjons eDrive-teknologi gi en 20 prosent økning i effektivitet sammenlignet med dagens fullelektriske BMW-modeller, og slik oppsummerer de kvantespranget:
- Raskere lading og lengre rekkevidde: Den nye høyvoltbatteriteknologien gir 30 prosent raskere lading og 30 prosent lengre rekkevidde sammenlignet med tidligere generasjoner. Noen modeller vil til og med oppnå enda bedre ytelse.
- Nytt høyvoltbatterikonsept, der BMWs sylindriske celler gir store forbedringer i energitetthet, ladehastighet og rekkevidde.
- BMW Energy Master – intelligent, sentral styreenhet: Den avanserte styreenheten er integrert i høyvoltbatteriet og fungerer som et sentralt koblingspunkt for både høy- og lavspenningsstrøm samt batteridata. Den sikrer trygg og intelligent drift av batteriet og muliggjør sanntidsoppdateringer via Remote Software Upgrades, slik at kundene alltid har tilgang til den nyeste teknologien.
- Modulært design for fleksibel produksjon: BMWs innovative modulære system gir unik fleksibilitet i produksjonen av elektriske motorer. Dette sikrer at BMW kan tilpasse seg skiftende markedskrav og samtidig optimalisere utviklings- og produksjonskostnadene.
- To ulike typer elmotorer: Synkron (EESM) og asynkron (ASM).
- Global produksjon og lokal tilpasning: Høyvoltbatteriene til Neue Klasse vil produseres på fem nye produksjonsanlegg, strategisk plassert nær BMWs bilfabrikker.
Les også: