Forsikringsselskap skal kreve inn bompenger

Snart blir bompengeselskapenes dobbeltrolle som operatør og utsender ulovlig, og nå har Fjellinjen solgt sin utsenderdel til Fremtind Forsikring.


Det har vært en ellevill økning av bompengepunkter det siste tiåret, noe som også førte til mange aktører og uoversiktlige tilstander. Resultatet var at en stadig mindre del av bompengene faktisk gikk til å nedbetale veiene, og de byråkratiske utgiftene rundt alle bommene skjøt i været.

Det så også regjeringen, og i 2017 kom de med planen om å reformere bompengestrukturen som skulle ta antall bompengeselskap ned fra opp mot 60 til 5 regionale selskaper.

Dette skulle gjøre det hele mer effektiv, og ikke minst mer oversiktlig.

Og de hadde mer på lager.

For formålet med bompengereformen var også å etablere en brukervennlig bompengeinnkreving, i tillegg til å unngå uheldige dobbeltroller.

Her er det mulig å slå to fluer i et smekk, nemlig å tvinge bomselskapene til å selge utsenderdelen til selskaper som tilbyr enkle og oversiktlige betalingsløsninger.

Alt dette betyr altså at de fem regionale bomselskapene nå må selge innkrevingsdelen, noe Fjellinjen nå har gjort som den aller første.

Fjellinjen Utsteder er den ledende bompengeaktøren i markedet, og 3 av 10 norske bompengeabonnenter har avtale med selskapet.

I fjor fusjonerte forsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB, og ut av dette ble Fremtind Forsikring født ‒ Norges tredje største forsikringsselskap.

Og det unge selskapet er så offensivt at de nå også blir en aktør i bompengemarkedet.

– Bompenger er for mange en del av hverdagsøkonomien, og vi skal gjøre hverdagen enklere for både private bilister og bedrifter i hele Norge, lover konsernsjef Turid Grotmoll.

‒ Sammen med våre eierbanker, SpareBank 1 og DNB, vil vi gi kundene oversikt over bompengeabonnementet i mobilbanken, løpende trekk fra konto, enklere håndtering ved bilbytte og tilgang på rask veihjelp.

Fremtind sier ganske så enkelt at kjøpet av Fjellinjen Utsteder vil «gjøre bompenger enklere og mer oversiktlig for bilister og bedrifter, og bidra til å trygge finansiering av veiutbygging i Norge».

Og før noen går i taket og tror dette betyr enda dyrere bompengepassering, så legger vi til at det er staten som fastsetter både bompengetakster og godtgjørelse for utstedervirksomheten.

Bompengeselskapene skal altså deles i to, med en operatørdel og en utstederdel. En utsteder er et selskap som inngår bompengeavtaler med bilistene.

‒ Hvor det skal være bompenger og priser på passeringer bestemmes av myndighetene, men vi skal bidra til å gjøre betalingen enklere. Til sammenligning er det få år siden forsikringsbransjen overtok ansvaret for å kreve inn den gamle veiavgiften på vegne av staten. Denne betaler bileier nå samtidig med bilforsikringen, sier Grotmoll.

At forsikringsselskap tar en rolle i bompengeinnkreving er ikke noe nytt, og Fremtind sier at det både i Tyskland, Spania og Italia er eksempler på at banker og forsikringsselskap tilbyr bompengeabonnement som en integrert del av sitt tilbud til kundene.

Fremtinds ambisjoner er å lage nye forretningsløsninger og tjenester for bilister over hele landet.

– Selv om folks transportvaner er i endring er mange fortsatt avhengige av bilen, enten de eier bilen selv, leier, låner eller abonnerer på den. Vi skal bidra til å gi våre kunder trygghet når de ferdes på veien, og nå får vi en enda bedre mulighet til å gjøre det, sier Grotmoll.

Les også:

Les mer om:

Nyheter