Formel 1 har vært dominert av tre førere de siste 20 årene, Michael Schumacher, Sebastian Vettel og Lewis Hamilton. Til sammen har disse røsket med seg 14 VM-titler siden 2000, men det betyr at det faktisk har vært noen andre vinnere også. En av disse har også vunnet to ganger, nemlig Fernando Alonso.
Han tok tittelen både i 2005 og 2006.
over til Toyota og langdistanse-VM hvor også det berømte 24-timersløpet i Le
Mans inngår. Og han gjorde seg umiddelbart bemerket. Alonso vant like godt på første forsøk i langdistanse-VM, og
er dermed sammen med Petter Solberg medlem i den meget eksklusive klubben til de
som har vunnet to forskjellige VM-disipliner. Det internasjonale bilsportforbundet FIA arrangerer VM i
formel 1, langdistanse, rally og rallycross, og Solberg er som kjent
verdensmester i de to siste grenene. Og det er kun de to som er medlemmer i den klubben. Så det er altså klart at Alonso vet hvordan man ratter en
bil, og hva som skal til for at en bil fungerer. Alonso er selvsagt litt inhabil rundt det som handler om Toyota,
men han har uansett fått muligheten til å teste ut den kommende Hilux. Dette er en av de aller mest legendariske pickup-modellene
som finnes, og den er produsert lenger enn det du tror.
gjennomslag, nemlig i 1968. Dette var det første året Toyota solgte 1 million
biler i Japan, og siden har de ikke sett seg tilbake. Toyota har satset frisk på Hilux, og den er nå inne i sin 8.
generasjon som kom i 2015. Denne har altså blitt fem år, så nå er det duket for
en midtlivs-oppdatering av pickupen. Denne får blant annet en ny og kraftig 2.8-liters motor og et
revidert demperoppsett, og har ikke minst fått et godkjent-stempel av Alonso. Da Alonso og kartleser Marc Coma, fem ganger tidligere vinner
av motorsykkel-klassen i Dakar-rally, trente til årets utgave av det krevende
rallyet, var det med en rallyutgave av Hiluxen. Denne heter Toyota Gazoo Racing
Hilux, og kan åpenbart ikke sammenlignes med en vanlig Hilux. Men Toyota var ikke snauere enn at de dukket opp med en vanlig
Hilux, en prototype av den kommende oppdaterte bilen. Og Alonso takket selvsagt
ikke nei til å prøve den. Sjekk her:
uansett at bilen imponerte så det holdt. ‒ Hilux er et ikon, og jeg har alltid vært fan av denne
bilen, sier spanjolen. ‒ Da jeg først så den nye Hilux, så den spektakulær ut. Det er
bra å få testet bilen i et tøft terreng, på en rallyetappe, og å få testet
grensene. Den nye 2.8-liters motoren fungerer veldig godt, og det nye
demperoppsettet føles strålende. Selv om du tøyer grensene til Hilux, er fortsatt
komforten der. ‒ Jeg tror nye Hilux kan være uslåelig. Uslåelig er ikke Alonso, spesielt ikke i Dakar-rallyet. Men som
kartleser Coma vet trengs det erfaring i det krevende rallyet, så duoens 13.
plass er kanskje ikke så ille likevel. Tiden opp til vinneren, tidligere rally-verdensmester Carlos
Sainz, var 4 timer og 42 minutter. Men kanskje kan Alonso utfordre om seieren allerede neste
år, med litt mer erfaring i bagasjen og en enda bedre grunnmodell som rallyversjonen
kan baseres på. Les også:
- Jøss, sjekk ut denne Mustangen
- Har starter byggingen av verdens mest berømte bil
- Har ikke gitt opp årets Oslo Motor Show