Kimi Räikkönens McLaren kan bli din, om du har et lite lass penger. (Fotos: Bonhams/Bruun Rasmussen)

Formel 1-bilen til Kimi er til salgs

Myten, ismannen og kanskje den kuleste av alle Formel 1-førere, Kimi Räikkönen, har også kjørt for et kult lag ‒ McLaren. Nå skal en av de bilene auksjoneres bort sammen med en F1-bil rattet av legenden Mario Andretti.


Så hvor kul var Kimi Räikkönen, foruten det at han normalt kun ble nevnt med fornavn? Jo, det er en historie nettopp med bilen som snart skal på auksjon, og som viser den herlig «gi litt fan»-holdningen som han ble elsket for. Og kritisert for.

Den episoden viser også hvorfor han fikk det kjøligste kallenavnet som er mulig å oppdrive ‒ «The Iceman» ‒ Ismannen.

Midt under Monaco Grand Prix i 2006 fikk Kimi tekniske problemer med bilen, og stoppet i en av de mange skarpe svingene på banen. Noe som kanskje ikke er så smart med en glovarm McLaren F1-bil.

Og flammene begynte raskt å slikke oppover bilen, og i full panikk stormet banemannskapet til med brannslukningsapparater. Kimi satt rolig i bilen ‒ og var alt annet enn klar for en pulverdusj. Så han gasset like godt av gårde med røyken, og pulveret, veltende ut av bilen.

Han fant raskt en avkjøringssone hvor han parkerte, kløv rolig ut av bilen og ristet av seg pulveret. Men det var et problem. Han befant seg helt på andre enden av banen i forhold til hvor depotet var.

Finnen kløv over barrikadene og spaserte rolig langs gangveien som leder inn i den berømte tunnelen og med kurs for depotet, før han forsvant for kameraene.

De neste bildene avslørte en Kimi med bar overkropp i en yacht full av kamerater, så han var rett og slett ikke på vei tilbake til laget sitt ‒ men hadde satt kurs for noe som åpenbart var noe langt hyggeligere. Kun Kimi kunne finne på noe slikt.

Året etter skulle han få sin revansje. Finnen hadde gått over til Ferrari, og med seks seire den sesongen ble han verdensmester for første og eneste gang. Han slo en ung fører ved navn Lewis Hamilton med ett eneste poeng i 2007-sesongen.

En 22 år gammel Kimi Räkkönen fra Esbo helt sør i Finland debuterte i Formel 1 for Red Bull Sauber i 2001, men ble hentet av McLaren allerede før 2002-sesongen. Han vant ni løp for McLaren Mercedes før han gikk over til Ferrari, men kjørte kun for Scuderia Ferrari i tre år.

For han gikk rett og slett lei av F1, og fant ut at rally-VM hørtes mye morsommere ut. Så han prøvde både WRC og deretter NASCAR, før han returnerte til F1 da Lotus signerte han foran 2012-sesongen.

Ferrari lokket han deretter tilbake før 2014-sesongen, og i 2019 gikk han over til Alfa Romeo som han kjørte for ut 2021-sesongen.

Nå er han tilbake i NASCAR, men dette er alt annet enn full og seriøs satsting. Kimi, 43 år nå, har kun kjørt et løp denne sesongen, og da ble han nummer 29.

Hva folk tenker om det, bryr han seg helt sikkert ikke om.

‒ Jeg har vært så heldig å få gjøre ting slik jeg ville, og om folk husker meg bra eller dårlig gjør ingenting ‒ det er et minne de har og det er helt greit for meg, sa Kimi i en podcast.

Et minne kommer nå ut for salg, for Kimis McLaren Mercedes som han rattet inn til to pallplasseringer går snart under hammeren. Ja, vi snakker om bilen som tok fyr i Monte Carlo tilbake i 2006.

Denne her:

Det er auksjonshuset Bonhams som skal tilby denne som blir en del av en eksklusiv auksjon for samlerbiler, den såkalte On The Grid-auksjonen. Auksjonen tar plass på den spektakulære Yas Marina Circuit i tilknytning til sesongens siste løp, Abu Dhabi Grand Prix 25. november.

Navnet på auksjonen «On The Grid» refererer til rutenettet som bilene stiller seg opp på før løpene starter, ofte kalt griden.

Kimis berømte McLaren MP4/21 er verdsatt til 2,5-3,5 millioner amerikanske dollar, og dette blir ikke det eneste brennhete objektet. For en enda mer spesiell F1-bil går også under hammeren, nemlig Mario Andrettis John Player Special Lotus-Cosworth Type 79 fra 1978. Ja, bilen som amerikaneren ble verdensmester med det året.

Andrettis vakre bil er anslått til 6,5-9,5 millioner dollar, så Bonhams mener denne er rundt dobbelt så verdifull som Kimis McLaren. Og det er vanskelig å være uenig.

For sjekk denne perlen av en Formel 1-bil, og du skal få se flere bilder helt nederst:

De færreste i Norge har et forhold til Andretti, men Kimi er et velkjent navn med en masse norske fans. Så vi må selvsagt sjekke hva det er for en slags bil som auksjoneres bort.

Det gjør vi sammen med det danske auksjonshuset Bruun Rasmussen, som er en partner av Bonhams og som har samlet sammen fakta om McLaren MP4/21.

Den kromlakkerte MP4/21 er drevet av Mercedes’ kraftige V8-motor – en 2.4-liters naturlig aspirert motor med hele 750 hk levert ved svimlende 19.000 r/min ‒ og som gjorde McLarens til en formidabel utfordrer i 2006-sesongen.

Med Kimi Räikkönen og Juan Pablo Montoya som førere hadde det britiske teamet store forventninger til den spisse MP4/21, designet under teknisk ledelse av Adrian Newey.

Finnen skuffet ikke da han innledet med en pallplassering allerede i sesongåpningen i Bahrain, og dette var faktisk en skikkelig oppvisning signert Kimi og McLaren.

Utgangspunktet kunne nemlig ikke vært dårligere, for Kimi fikk aldri satt tid i kvaliken og startet dermed dønn sist. Etter 57 runder hadde han passert 19 av de 21 konkurrentene, og ble kun slått av Fernando Alonso i Renault og Ferraris Michael Schumacher ‒ som endte som nummer to til tross for at han startet i pole posistion.

Etter å ha blitt truffet bakfra allerede under den første runden i Malaysia og måtte bryte, kløv Kimi tilbake opp på pallen i Australia hvor han også satte løpets raskeste runde.

Videre sikret han seg ytterligere fire topp-6-plasseringer, i San Marino, Europa GP (Nürburgring), Spania og Frankrike ‒ alle med bilen med chassisnummer «02» – MP4/21 ‒ den bilen som kommer på auksjon i Abu Dhabi.

Og så har vi den berømte situasjonen i Monte Carlo ‒ hendelsen bilen og Kimi er berømt for.

Fra en startposisjon 3 avanserte Kimi til 2. plass – igjen bak Alonso som hadde vunnet tre av sesongens løp – men måtte gi opp da bilens ledningsnett tok fyr. På klassisk Kimi-vis slentret han altså bort til en yacht i Monacos glamorøse havn ‒ tilsynelatende bekymringsløs.

MP4/21 var den siste McLaren-bilen som Kimi kjørte, for han forlot altså teamet til fordel for Ferrari etter 2006-sesongen.

Etter F1-løpet på Magny Cours i det franske Grand Prix i juli 2006, gjennomgikk chassis «02» en intensiv restaurering hos McLaren og forble en del av selskapets historiske samling til bilen ble solgt til sin nåværende eier i 2021.

Den kan altså bli din, men da bør kontoen være ganske fet. For kulthelten Kimi har fortsatt mange fans, og noen av disse har sikkert noen millioner de kan bruke for å få tak i dette viktige klenodiet.

2006 McLaren MP4/21 – chassis «02»

  • Bahrain GP – Kimi Räikkönen – 3. plass

  • Malaysia GP – Kimi Räikkönen – Brutt – krasj på første runde
 

  • Australia GP – Kimi Räikkönen – 2. plass (løpets raskeste runde)
 

  • San Marino GP – Kimi Räikkönen – 5. plass
 

  • Europa GP (Nürburgring) – Kimi Räikkönen – 4. plass
 

  • Spansk GP – Kimi Räikkönen – 5. plass
 

  • Monaco GP – Kimi Räikkönen – Brutt fra 2. plass – overopphetet motor/brann
 

  • Frankrike GP – Kimi Räikkönen – 5. plass
 

 

Kimi Räikkönens McLaren MP4/21:

 

Mario Andrettis John Player Special Lotus-Cosworth Type 79:

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie