Vi vet hva som kommer. 2020 ble et nytt rekordår for elbilene, som sto for 53 prosent av det totale salget.
Og enda «verre» var det for desember, hvor to av tre registrerte nybiler var helelektrisk. Det var tidenes elbilmåned, og et nytt signal om skiftet som er på vei.
-->
Det betyr altså enda flere elbiler på veiene, og potensielt enda mer kø på populære ladestasjoner. Og det erfarte blant annet NAF selv i juleferien, og de ber nok en gang regjeringen å se på ladestrategien.
‒ Rekordsalget av elbiler gjør at det blir mer kø, mer venting og mer frustrasjon på ladeplasser, slik vi har sett i store deler av jule- og nyttårshelgen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Organisasjonen etterlyser nå en nasjonal ladeplan for elbiler fra Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.
‒ Regjeringens ladepolitikk framstår ukoordinert og bakpå. Gapet mellom antall ladere og antall elbiler vokser, og dette er Rotevatn sin vakt. Infrastrukturen har hittil vært opp til de private utbyggerne, og det går beviselig for langsomt. De holder ikke tritt med utviklingen i elbilparken, sier Sødal.
NAF understreker at regjeringen selv har et mål om at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler.
‒ Nå må regjeringen se det samlede behovet for flere og raskere hurtigladere opp mot den faktiske og ønskede utviklingen i elbilparken og trafikkmengden. Vi trenger regi og vi trenger et samlet, overordnet blikk fram mot 2025 som ikke finnes i dag, sier NAF-rådgiveren.
Myndighetene selv ser selvsagt utviklingen, og Nye Veier som er ansvarlig for bygging av nye veier tar blant annet grep når det skal bygges en ny E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Her planlegges veien ut fra framtidig ladebehov, og prosjektet inkluderer områder hvor nye ladestasjoner skal plasseres.
Men NAF savner en helhetlig satsing.
‒ Fagmiljøene, som Statens Vegvesen, Nye veier og Enova, må jobbe sammen om en ny nasjonal ladestrategi som blant annet inkluderer utpeking av viktige områder for store ladehubber, sier han.
‒ Vi skjønner at man kan ikke bygge ut for null kø i utfartshelgene, men det kaoset som har vært i romjulshelgene skal vi ikke ha i framtiden. Alle partiene er enige om at elbilen etter hvert skal overta hele nybilsalget er den nye bilen. Da kan ikke politikerne late som om ladekøer og venting ikke er viktig, avslutter Nils Sødal.
Det er nå godt over 300.000 elbiler på norske skilt, og litt over 3.000 hurtigladere fordelt utover hele landet.
Les også: