Faktisk er Mustang GTD så vill at den kan kalles en racerbil for gatene, og Ford kunne ikke ha varmet opp til det store 60-årsjubileet for den ikoniske modellen neste år på en mer kraftfull måte.
– Nye Mustang GTD knuser alle oppfatninger om en superbil, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley. ‒ Her har vi ikke utviklet en gatebil bygd for bane, men en racerbil for gatebruk. Med teknologi hentet fra vår Mustang GT3-racingbil, innpakket i et karbonfiber Mustang-karosseri, er den snart klar for å slippes løs på veien. Normalt lages racerbiler ut av gatebilutgaver, og målet er selvsagt å gjøre disse langt raskere enn de vanlige utgavene. Med Mustang GTD har Ford snudd dette hele på hodet. For de melder at hver eneste lille detalj i Mustang GTD er utformet og designet med et mål for øye ‒ den skal være raskere enn racingbilen den er basert på. Den skal enkelt og greit være den raskeste Mustangen som noensinne er bygd for bruk på vanlig veier. – Målet med dette prosjektet var krystallklart – å kjøre mye, mye, raskere enn vi noen gang har gjort tidligere, med et mål om å kjøre Nürburgring på under 7 minutter, sier sjefprogramingeniør i Ford, Greg Goodall. ‒ Det gjør det til den raskeste Mustangen ment for bruk på vanlig offentlige veier, noensinne. Det er enklere sagt enn gjort, for det har kommet en masse spreke Mustanger opp gjennom årene. For å nå det hårete målet har Ford brukt en masse karbonfiber i karosseriet, og gitt den et unikt fjæringsystem som justerer både graden av fjæring og bakkeklaringen – for forskjellige gateforhold, forklarer Ford.