Finn én feil. (Fotos: Brabus)

Sjekk denne AMG SL-utgaven

Brabus hyller grunnlegger Bodo Buschmann med en spesiell Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ Roadster.


Det tyske tuningselskapet ble grunnlagt av Bodo Buschmann i 1977, og han var spesielt glad i Mercedes-modeller ‒ og på 90-tallet spesielt SL Roadster. Dessverre døde Buschmann i 2018, men han etterlot seg en imponerende arv ‒ nemlig mange spesielle Mercedes-biler.

I 1996 skapte Buschmann store overskrifter da han ble fotografert bak rattet i en Mercedes som av alle ting manglet et panser. Her skulle nemlig verden se hva som befant seg under panseret, og det var en enorm motor som fylte absolutt hele motorrommet.

Og som en hyllest til grunnleggeren og det spesielle stuntet kommer nå Brabus med en utgave som også er fotografert uten et panser, og som kun skal lages i ett dusin. Så ja, 12 eksemplarer.

Nå er det ikke slik at Brabus 750 Bodo Buschmann Edition kommer uten et panser, for det hadde neppe myndighetene likt særlig godt. Men de har prøvd å følge prinsippene til Buschmann så godt som mulig, og på innsiden av bilen er det blant annet et quiltemønster som han var en stor favoritt av.

Resultatet er uansett en bil som grunnleggeren helt sikkert hadde vært stolt av, og som ikke overraskende er en skikkelig kjøremaskin som bærer Brabus-logo.

Navnet på bilen røper som vanlig hvor mye krefter som bor i bilen, altså 750 hester, og det takket være oppgraderingssettet kalt Brabus PowerXtra B40S-750. Dreiemomentet er ikke så ille det heller, nemlig på 900 Nm.

Det er opp 165 hk og 100 Nm fra den originale bilen, og maks dreiemoment er i tillegg tilgjengelig helt fra 4.000 r/min. Så dette er en skikkelig tøffing.

Og det hjelper også på at motoren er koblet til en Speedshift 9-trinns girkasse som også har hendler bak rattet som du kan skifte gir med, men det går unna i en slik fart at det kanskje er greit å la automatikken fikse akkurat det.

For 0-100 km/t er opplyst til 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 315 km/t.

For at bilen ikke skal bli altfor skummel å håndtere har Brabus gitt den en aerodynamikkoppgradering i vindtunnelen, og ikke overraskende kommer alle komponentene i karbon enten høyglans overflate eller som på bildene her med et matt belegg.

Roadsteren har også fått en ny frontspoiler som i tillegg til å gi bilen et nytt ansikt også takler forakselløft, og som selvsagt også mater drivsystemet med enda mer luft.

På sidene av bilen med to dører er det eksponerte forskjermfester av karbon, mens bakenden blant annet har fått en ny diffusorinnsats av eksponert karbon og leppespoiler.

Resultatet er dette, og her altså fotografert uten et panser. Men ingen fare, du skal få se den komplette bilen også.

Skal man hylle Buschmann må man kaste seg over felgene, for på slutten av 80-tallet var dette noe Brabus ble berømt for. Mer eksakt noen felger kalt Brabus Monoblock II med 3-eikers felgdesign.

Nå gjenoppliver Brabus disse ved hjelp av toppmoderne smi- og maskineringsteknologi, og i likhet med sin legendariske forgjenger på 90-tallet montert på Brabus 7.3 S har de nye Brabus Monoblock II evo «Platinum Edition» selvsagt tre eiker.

Brabus forklarer at takket være banebrytende produksjonsmetoder har de klart å utstyre felgene med en presis, tynn spalte i hver eik, og en annen ny funksjon er den låsbare navkapselen med Brabus-logo.

Overflatene er i «Shadow Grey», og laget spesielt for Brabus 750 Bodo Buschmann, og dekkene har størrelsen 275/35 ZR 21 foran og 335/25 ZR 22 bak.

Videre har de satt på nye sportsfjærer som sørger for enda bedre grep, i tillegg til at de har senket kjørehøyden på bilen med omtrent 25 millimeter.

Som vanlig har de også kastet seg over innsiden, og heller ikke overraskende går det meste i sort på innsiden. Det er også «77»-logoer, noe som altså nikker tilbake til grunnleggelsen av selskapet. Og ja, firkantede quilting som Buschman altså var en stor fan av.

Faktisk heter spesialmodellen mer eksakt Brabus 750 Bodo Buschmann Edition 1 av 25, for de setter sluttstrek etter bare 25 biler.

Og de er ikke billige. Eksportprisen fra Tyskland er nemlig satt til 336.500 euro, og det baller som kjent på seg en masse norske avgifter på toppen av dette.

Men såpass må det kanskje være for en bil som hyller grunnleggeren, og her er flere bilder av 750 Bodo Buschmann Edition ‒ denne gang av biler med panseret på plass.

Les også:

Les mer om:

Nyheter