Framtidens biler skal både være selvkjørende, nullutslippsfrie
og koblet til internett. Alle tre områdene innebærer store utviklingskostnader,
og dette gir nye og uventede partnerskap. Det har for eksempel ført til at de gamle tyske erkerivalene
BMW og Mercedes har innledet et samarbeid, og nå er to andre giganter i ferd
med å bli litt av noen bestevenner.
Bugatti, Lamborghini og Porsche, nyttekjøretøyselskapet VW Commercial Vehicles,
lastebilmerkene Scania og Man samt MC-merket Ducati. Ford har tidligere eid merker som Volvo, Jaguar og Land
Rover, men nøyer seg nå med det litt mer luksuriøse merket Lincoln i tillegg
til hovedmerket Ford. De to tungvekterne har ingen planer om å møte hverandre i ringen,
men finner heller veien til det samme hjørnet. De to inngår nå en gigantallianse kalt Volkswagen-Ford, men det
er ikke snakk om et krysseierskap hvor de kjøper seg inn hos hverandre. Men alliansen
vil føre til at de eier et selskap sammen. Begge de to går nemlig inn som likeeiere i et tysk selskap som utvikler selvkjørende teknologi, Argo Ai. Både VAG og Ford blar opp over 60 milliarder kroner hver, og antall ansatte i Argo Ai vil sprette fra rundt 500 til over 700 ansatte for å få enda større fart på utviklingen.
det vil si kjøretøy som kan kjøre helt av seg selv i de aller fleste
situasjonene. Dette vil de to gruppene i første omgang utnytte dette i selvkjørende
turdelings-, taxi-, bud- og fraktbiler, men en slik autonom teknologi vil også bli
vanlig i personbiler om noen år. Men det er langt fra alt den nye allianse skal utvikle
sammen. Selskapene ser for seg nye mellomstore pickuper og varebiler,
og de første bilene skal komme allerede i 2022. Ford står bak populære modeller
som Transit og Ranger, mens Volkswagen har modeller som Transporter, Caddy og Amarok
i dette segmentet. Slike biler blir en viktig del av den selvkjørende
bilparken, og her vil Argo Ai spille en avgjørende rolle i den nye alliansens framtidige
satsing.
drøss med nye elbil-modeller i tiden framover. Denne heter Modular Electric Toolkit, og er kjent under
forkortelsen MEB. Plattformen tar høyde for ting som batteripakken og ny
teknologi, og uten en stor motor og girkasse åpner dette for mer utstyr og
større innvendig plass. For å utnytte MEB maksimalt annonserte VAG tidligere i år at
de åpner plattformen for andre bilmerker utenfor gruppen, og Ford blir den
første store produsenten som benytter seg av denne muligheten. Det amerikanske merket planlegger nå en helt ny elbilmodell
som skal bygges på MEB-plattformen, og målet er hele 600.000 slike MEB-biler
fra 2023. I tillegg skal de to også utrede hvordan de skal kan samarbeide på
flere felt innen elbiler og framtidig e-mobilitet, strategiske ting for
bilprodusentene i årene som kommer. Dette kommer altså på toppen av elbilene den tyske gruppen
selv skal produsere, og VAG planlegger ikke færre enn 15 millioner slike det
neste tiåret. Ford på sin side skal investere rundt 100 milliarder kroner i elektriske kjøretøy, og kommer med en rekke slike biler. ‒ Ser vi framover, vil både kundene og miljøet høste frukter av Volkswagens ledende el-arkitektur. Vår globale allianse begynner å vise et enda større potensial, og vi vil nå se på andre områder hvor vi muligens også kan samarbeide, sier VW-sjef Herbert Diess om det nye partnerskapet. Volkswagen går faktisk så langt at de hevder at avtalen med
Ford er en hjørnestein i arbeidet med å innfri Paris-avtalen for 2050, hvor utslippene
skal kuttes drastisk. Og innen den tid vil det altså rulle rundt helelektriske Ford-modeller
bygget på en Volkswagen-plattform ‒ hvem hadde trodd det for noen år siden? Les også:
- Feirer legendarisk modell med spesialutgave
- Bugatti rundet 200 Chiron
- Snart slipper du å lete etter parkingsplasser