Ford har på gang en ladehybrid av den populære Ranger-modellen. (Fotos: Ford)

Ford Ranger også som ladehybrid

En ny milepæl for Ford Ranger. For aller første gang skal også pickupen bli ladbar gjennom et hybridsystem.


Ikke overraskende satser Ford tungt på Ranger-modellen, for dette er en ganske så populær pickup både i Europa og i Norge.

Senest i fjor kunne de presentere en ny generasjon, og ifølge bilmerket selv er dette den smarteste, tøffeste og mest praktiske Rangeren noensinne.

Siden har Ford spedd på med stadig flere versjoner. Verstingutgaven Ranger Raptor med 292 hk og 491 Nm og de to litt røffere og hardføre utgavene kalt Ranger Wildtrak X og Ranger Tremor.

Men det er mer på gang.

Nå viser nemlig Ford Europa en utgave som også kan lades, og som utnytter Ford Pros økosystem for lading, programvare og tjenester som skal øke produktiviteten og bidra til å gjøre overgangen til elektriske kjøretøy gjøres enklest mulig.

Nå er det ikke en ren elbilversjon Ford har på gang, men mellomsteget ladehybrid.

– Med Ranger ladbar hybrid plasserer vi Ranger i forkant av utviklingen, og forsterker vår lederrolle i markedet for mellomstore pickuper. Dette vil hjelpe flere kunder på vei mot en elektrifisert framtid, sier general manager i Ford Pro Europe, Hans Schep.

En fordel med å gjøre en arbeidshest som Ranger til en hybrid er at drivsystemet får hjelp av en elmotor, så her går ytelsen opp. Hvor mye sier ikke Ford noe om, kun at drivlinjen skal bestå av en 2.3-liters Ford EcoBoost bensinmotor, en elmotor og et oppladbart batterisystem.

Nå putter ikke Ford inn det aller største batteriet i ladehybriden, for den elektriske rekkevidden er ventet til å ligge på rundt 45 kilometer for den store og lite aerodynamiske bilen.

Videre sier Ford at Ranger PHEV eller hva ladehybriden ender opp med å hete skal få en maksimal hengervekt på 3.500 kilo, noe som er det samme som resten av Ranger-familien.

En kul ting ladehybriden åpner for er ProPower Ombord, og dette er et system som gjør bilen om til en energikilde hvor utstyr og verktøy kan lades og benyttes.

Og hvem kunne ikke tenkt seg å lage en rask og varm lunsj bakpå planet til en Ranger?

Ford opplyser også at den ladbare hybriden kommer med firehjulsdrift, har flere kjøremoduser og avanserte sikkerhets- og førerassistanseteknologier. Enkelte av kjøremodusene åpner også for at føreren kan velge når og hvordan han eller henne bruker batterikapasiteten.

– Kundene våre vil ha elektrifiserte kjøretøy som leverer ytelse i særklasse og har lave eierkostnader uten at dette går på bekostning av alle de tingene de liker med pickupen sin, sier Schep.

‒ Ford Ranger ladbar hybrid er en svært god løsning der du kan kjøre helelektrisk og dermed utslippsfritt på de korte hverdagsturene, og som hybrid med ekstra ytelse og utrolige offroadegenskaper, nyttelast og hengervektkapasitet.

Nå er det dessverre slik at den nye Ranger-utgaven ikke lurer rundt neste sving, for Ford sier at produksjonen er forventet å starte sent i 2024 med kundeleveringer tidlig i 2025.

Enn så lenge kan du sjekke ut noen bilder av den første ladbare Ford Ranger, og her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter