Ford Ranger har hanket inn en stor pickup-pris. (Fotos: Ford)

Ford Ranger innkasserte stor pris

For aller først gang har Ford Ranger blitt kåret til årets pickup i Nord-Amerika.


North American Car of the Year, forkortet NACTOY, er den aller tyngste bilprisen i Nord-Amerika, og her stemmer rundt 60 biljournalister fra USA og Canada fram vinnerne i tre ulike kategorier ‒ årets bil, årets pickup og årets nyttekjøretøy. 

Vanligvis er årets bil den klart største prisen, men over i USA handler det som kjent mye om pickuper, kalt trucks der borte. Og da er dette gjerne svære doninger. 

-->
Dermed starter Fords Ranger med et handikap, for da den debuterte tilbake i 1982 var dette nemlig en «kompakt» pickup. I dag er den en lillesøster til Ford F-150, og kanskje viktigere på det europeiske markedet enn på hjemmebane. 

Det har også gjort sitt til at den kun en gang tidligere har kommet til finalen i kampen om å bli årets pickup, men den ble til slutt slått av Jeep Gladiator tilbake i 2020. 

Ford har slått hardt tilbake etter denne nedturen, og fått årets pickup de fire siste årene. Ford F-150 i 2021, Ford Bronco i 2022, Ford F-150 Lightning i 2023 og Ford Super Duty i fjor. 

Og nå altså Ford Ranger.

‒ Fords ekspertise på å bygge pickuper er tydelig i 2025 Ranger som tilbyr mye nyttelast pluss en ekstra dose komfort og bekvemmelighet, sier et av jurymedlemmene, Jack Nerad fra America on the Road Radio, Sports Byline Radio Network.

Ford er selvsagt stolt som en hane. 

‒ Å få denne anerkjennelsen feirer teamets dedikasjon til kontinuerlig å heve standarden for mellomstore ltruck-kunder, sier Jim Baumbick, en visepresident. 

‒ Vi testet Ranger grundig i utfordrende miljøer rundt om i verden for å levere den bygget Ford Tough-holdbarheten våre kunder krever. Denne prisen er en hyllest til våre kunder som inspirerer oss hver dag.

Ranger slo for øvrig Ram 1500 og Toyota Tacoma i finalen. 

NACTOY har altså delt ut tre priser, og årets bil ble en kamp mellom Honda Civic Hybrid, Kia K4 og Toyota Camry. Vinneren ble hybriden fra Honda.

‒ Honda Civic har vunnet priser i et halvt århundre nå, og Civic Hybrid bringer Hondas suverene og drivstoffeffektive hybridsystem inn i en av markedets beste kompakte sedaner. Morsom, drivstoffeffektiv og mer elegant enn sine forgjengere, den er en uten tvil vinneren, kommenterer jurymedlem John Voelcker, som er redaktør Car and Driver, Green Car Reports, Inside EVs.

Blant nyttekjøretøyene fikk vi også en vinner som er på plass her i Norge, for der slo Volkswagen ID. Buzz både Chevrolet Equinox EV og Hyundai Santa Fe og hentet dermed hjem prisen.

‒ Med et så enormt antall kjøretøyer å vurdere, jobbet jurymedlemmene våre overtid for å avgjøre det «beste av det beste'», sier NACTOY-president Jeff Gilbert.

‒ Årets vinnere er i forkant når det kommer til teknologi, styling og verdi.

Les også:

Hva tenker du