Pickuper er som kjent viktige i Nord-Amerika, og faktisk så mye to av fjorårets 10 mestselgende biler globalt hadde et lasteplan ‒ Ford F-serie og Chevrolet Silverado.
Over i Europa har pickupene brøytet seg vei det siste tiåret, og 2024 ble også et godt år for slike praktiske biler. For den som var mestselgende pickup i 2023 økte salget også i fjor, og endte mer spesifikt på 60.400 biler.
Det var selvsagt Ford Ranger, som er det ubestridte pickupkongen her i Europa. Den har faktisk toppet dette segmentet 10 år på rad.
I 2024 hadde den populære Rangeren en markedsandel på vanvittige 43,6 prosent, så konkurrentene når ikke denne til skjermbuen. Ranger-salget i fjor var for øvrig opp 4 prosent fra 2023.
Også her hjemme er Ranger en favoritt, og var den mestselgende pickupen i fjor og er det også så langt i år.

– Ranger-suksessen i Europa og i Norge viser at vi har svært god innsikt i hva kundene ønsker, og hva deres favorittpickup skal kunne yte. Den skal være sterkest, smartest, ha høy lastekapasitet og ha mulighet for å trekke tung henger på inntil 3,5 tonn. Den skal også ha de mest praktiske løsningene og levere de klart beste kjøreegenskapene. Dette er en oppskrift vi har lyktes svært godt med i hele 10 år på rad, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
– Med vår nye Ranger ladbar hybrid, den sterkeste Ranger noensinne, og som det nå er åpnet for bestilling av, har vi stor tro på en topplassering også i årene fremover. Denne har mer av alt den norske pickup-kunden er opptatt av: Enda bedre ytelser, uslåelig kapasitet, komfort, enda mer standardutstyr og sportslige kjøreegenskaper, samtidig som prisen for den ladbare varianten faktisk er lavere enn en tilsvarende dieselvariant.
Men den norske salgsavdelingen er langt fra avhengig av hybridhjelpen, for per 11. februar har Ranger og Ranger Raptor solgt godt over dobbelt så mange Rangere som den nest mest solgte pickupen i Norge, ifølge Ford Norge.
Og det er altså en potensiell hybridfavoritt på vei, og ifølge Markussen har interessen for den nye ladehybriden så langt vært stor.
– Her har vi tatt det beste fra to verdener, dieselbilens enorme kapasitet og elbilens miljømessige fordeler, sier salgssjefen
‒ Mens den får ekstra med ytelse og dreiemoment fra den elektriske motoren, har den akkurat den samme høye nyttelasten- og hengervektkapasiteten som varianten med dieselmotor. I tillegg lavere drivstofforbruk og utslipp, slik at den får langt lavere avgifter.

Den nye utgaven, som har den høyst uvanlige kombinasjonen om å være sterkest og også billigst, byr på 281 hk og dreiemomentet på 697 Nm, og åpner for en henger på opptil 3.500 kilo og en nyttelast på 918 kilo. Den elektriske rekkevidden er opplyst til 45 kilometer.
‒ Med denne tar vi Europas klart mest populære pickup de siste 10 årene inn i framtiden – en elektrifisert framtid. Sammen med vår helelektriske 5- og 2-seters pickupikon, F-150 Lightning, kan vi nå levere det siste og beste av pickuper, sier salgssjefen.
‒ Bredden av spesialvarianter og modeller som Ranger nå kan fås som er større enn noensinne, slår Espen Markussen fast.
Les også: