Plattformer har plutselig blitt svært så viktige i bilindustrien. For med biler uten en stor motor og girkasse, men med et digert batteri, åpner det seg nye muligheter knyttet til elbiler.
Flere store merker har allerede kommet med nye plattformer som utnytter disse, og en slik er MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen.
-->
Denne står allerede bak en rekke nye modeller, som Audi Q4, Cupra Born, Skoda Enyaq og Volkswagens kvartett bestående av ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz. Så langt teller MEB 10 modeller fra fem merker, og i 2021 ble det produsert rundt 300.000 MEB-biler.
Men inntoget av elbiler og stadig mer selvkjørende biler gir også en solid utfordring, nemlig utviklingskostnadene. Disse skyter i været, og det gjelder å finne nye og smarte måter å dempe utgiftene og øke inntektene.
En slik er å åpne plattformene for utenforstående, og det har Volkswagen gjort med sin MEB-plattform. Her kan de som vil spørre om tilgang, og det har Ford for lengst gjort.
Allerede tilbake i 2020 meldte Ford at de skulle lage en elbilmodell på MEB, og dette skal være en crossover. En SUV-aktig bil, altså, og den skal etter planen komme til neste år.
Målsetningen i forfjor var rundt 600.000 slike elbiler.
Nå dobles innsatsen.
Volkswagen sier at Ford nå skal lage enda en modell på MEB, men legger til at de ikke vet hvilken type bil det blir. Som nevnt er Volkswagen ID. Buzz et barn av MEB, og ettersom Ford er store på nyttekjøretøy kan den andre elbilmodellen også være en varebil av et eller annet slag.
Med en ny modell dobles også det totale antallet, som nå lyder på 1,2 millioner MEB-biler over en periode på seks år.
‒ Vår strategiske allianse med Volkswagen er et viktig element i Fords forpliktelse til å tilby et helelektrisk utvalg av kjøretøy som er unikt Ford, og designet for å møte mobilitetsbehovene til et moderne Europa som skal lede an i kampen mot klimaendringer, sier Stuart Rowley, styreleder for Ford of Europe.
Volkswagen-gruppen som består av bilmerkene Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen hjelper altså mer enn gjerne Ford, som på sin side allerede hjelper Volkswagen-merket.
Det er nemlig Ford som skal produsere den nye utgaven av Volkswagen Amarok, som får verdenspremiere til sommeren.
‒ Lønnsomhet og hastighet er nå avgjørende for endelig å oppnå gjennombruddet for e-mobilitet i Europa, sier Thomas Schmall, styremedlem i Volkswagen-gruppen.
‒ Vi takler begge deler sammen med Ford. Dagens avtale vil ytterligere fremskynde elektrifiseringen av de to selskapene. Dette er også et bevis på styrken til MEB, som gir en unik pakke med høyteknologi, konkurransedyktige kostnader og hurtighet i gjennomføring av prosjekter, sier han, og legger til:
‒ Den elektriske plattformen er dermed den ideelle løsningen for selskaper som ønsker å øke hastigheten på elektrifiseringen.
Det akter altså Ford å gjøre.
Les også: