Voyah, et nytt luksuriøst merke i Norge

Nytt kinesisk merke på plass i Norge, og nå handler det om luksuriøse elbiler.


Det begynner å bli trangt i Oslo sentrum, som nå truer med å ta tittelen «bilbyen» fra Ensjø hvor en rekke forhandlere er på plass.

Først dukket Polestar opp med sitt visningssenter i nabogaten til Karl Johan, deretter fant Nio veien til selveste paradegata med sitt Nio House, og nå følger et nytt merke veien til sentrum.

Voyah følger nemlig i hjulsporene til Polestar og Nio, og skal sette opp et visningssenter i Klingenberggata bare et steinkast unna Slottet. Det betyr at det bare er noen få hundre meter mellom de tre merkene som alle produseres i Kina.

Voyah er et merke eid av den store kinesiske bilaktøren Dongfeng, et statseid kinesisk bilkonsern som skufler ut flere millioner biler i året. Så vi snakker kanskje om et helt nytt bilmerke, men noen svært så erfarne produsenter.

Det nye merket ble etablert så sent som i 2020, og kunne allerede året etter presentere den første modellen ‒ Voyah Free. Og med denne strekker nå ambisjonene seg ut i verden og helt fram til Norge.

Her har nemlig et nyetablert selskap kalt Electric Way fått importretten rundt Voyah, og disse inkluderer også distribusjon og salg.

‒ Sammen med en av Kinas største bilprodusenter, Dongfeng, er vi stolte over å kunne tilby den elektriske premiumbilen Voyah i Norge og Europa, sier Torje Aleksander Sulland, CEO i Electric Way, som selv sier at de er et tech- og innovasjonsselskap.

Salget skal ikke overraskende skjer via nettet, men i hovedstaden blir det snart mulig å sjekke ut bilene fysisk.

‒ Vi åpner vårt første showroom i Klingenberggata midt i Oslo sentrum i løpet av sommeren, og kommer fortløpende til å etablere samme konsept på ulike steder i Norge. Vi gleder oss skikkelig til å vise fram en helt unik bilserie til det norske folk, sier Sulland.

‒ Det viktigste for oss, er at vi leverer mer enn kundene forventer, også når det kommer til den digitale kundereiser. Vi ønsker å skape en så god opplevelse at du vil tilbake til våre showrom.

Og det aller beste?

Vel, Voyah sløser ikke med tiden, og sender den første bilen over til Norge på samme tid som visningssenteret åpner. Det betyr at Voyah Free kam bestilles allerede i sommer, og de første bilene skal etter planen være leveringsklare her i Norge allerede i november.

‒ Prisen er ennå ikke satt, men den vil gjenspeile at Voyah er en premiumbil med store batteripakker, god rekkevidde og høyt utstyrsnivå, lover Sulland.

Over i Kina står det åpenbart i den såkalte play-boka til kinesiske elbilmerker med globale ambisjoner at det første europeiske landet skal være Norge, og dette følger altså Voyah.

Og det har gått ganske radig unna, for de første samtalene med Electric Way tok plass så sent som i fjor høst.

‒ Elektrifiseringen av biler har kommet langt i Norge, påpeker Cheng Hua, leder for EV2Europe (elbiler til Europa) hos Dongfeng. 

‒ For Dongfeng er det naturlig å starte Voyah’s Europa-eventyr i et modent og kjøpekraftig marked. Dette er en stor satsing fra vår side, og jeg er helt sikker på at norske bileiere vil omfavne modellene vi nå skal lansere.

Norge er åpenbart et perfekt pilot-land for nye bilmerker. Vi er ganske få og har et gjennomsiktig marked med god elektrisk infrastruktur, er eksperter på elbiler og kan skilte med all slags klima og har nok av dårlige veier, som jo også utfordrer bilen.

‒ Voyah i Norge er bare starten for oss, sier Ma Lei, en viseadministrerende direktør i DongFeng-gruppen.

‒ De neste årene skal vi tilby nye produkter og plattformer i flere europeiske land. Det ser vi veldig fram til.

Noen drar helt sikkert kjensel på Sulland-navnet. Og riktig, Electric Way er heleid av Sulland Holding som står bak den landsdekkende bilforhandlerkjeden Sulland.

Men Voyah er såpass premium at disse ikke finner veien til noen av de nåværende forhandlerne, men skal altså vises fram i egne showroom. Electric Way jobber også med serviceleddet og mot eksterne tredjepartsaktører.

Og hvor alvorlig Dongfeng er i satstingen på Voyah, viser en av partnerne til bilmerket.

For selveste Italdesign har hjulpet til med designet av Free, som vi ikke helt vet hva byr på. For de spesifikke europeiske spesifikasjonene rundt bilen er fortsatt ikke er kjent.

Bilen som er en stasjonsvogn-lignende SUV er for øvrig 4,9 meter lang, og over i Kina er den elektriske rekkevidden opplyst til 500 kilometer for elbil-utgaven som også er tilgjengelig som ladehybrid.

Men vi får nok snart vite hva Voyah byr på, det tredje merket som er på plass midt i Oslo sentrum.

Noen drar nok også kjensel på merket Voyah, for vi har faktisk skrevet om disse før. Så via en av lenkene under kan du sjekke ut den fantastiske Voyah i-Land, den andre modellen det ferske merket har vist fram.

Det er en coupé, og ja, det er Italdesign som står bak denne skulpturen av en bil med måkevinger og flytende skjermer. Så sjekk den ut, du vil ikke angre!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter