Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal nemlig introdusere fire kommersielle elbiler i Europa innen utgangen av 2024, og totalt skal Ford Europa komme med sju nye elektriske modeller de neste årene. Det inkluderer en mellomstor crossover og en elbilversjon av Ford Puma.
For Ford Pros del handler det om de litt større og kommersielle biler, slik som E-Transit og E-Transit Custom. Og ikke minst en ny helelektrisk utgave av Tourneo.
-->
‒ Nye E-Tourneo Custom representerer en helt ny standard i dette segmentet. Både den elektriske rekkevidden, komforten, ytelsen, kjøreegenskapene, brukervennligheten og de digitale tjenestene og løsninger den kommer med, gjør dette til en svært aktuell stor elbil for mange norske kjøpere, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ Dette er en game-changer, slår han fast.
Ford har ikke sagt noe om den totale vekten til den nye flerbruksbilen, men opplyser at den blir godkjent for en hengervekt på hele 2.000 kilo og kan også frakte en masse bagasje.
Og den kan altså frakte opptil åtte personer fordelt på tre seterader, og Ford opplyser at den kommer med fleksible bakseter montert på skinner.
Andre løsninger inkluderer elektriske sidedører, et premium B&O lydsystem, digitale nøkkelkort, panoramatak og et innovativt ratt som kan foldes til et lite bord.
‒ Om den brukes til persontransport, i næring eller av den aktive storfamilien så byr den helelektriske E-Tourneo Custom på avanserte digitale tjenester, lekkert design og en rekke luksuriøse løsninger som vil gjøre kjøreturen enda mer komfortabel, sier general manager i Ford Pro Europa, Hans Schep.
‒ Tourneo-merkevaren har alltid stått for plass og brukervennlighet. Nå utvider vi dette til også å inkludere elbilkjøperes ønske om ytelse og komfort.
Rekkevidde er som kjent viktig, og Ford sier at E-Tourneo Custom får de samme energitette battericellene som Ford F-150 Lightning har plassert i en 74 kWh utnyttbare batteripakke. Dette gir en forventet rekkevidde på opptil 370 kilometer, opplyser Ford.
Når det gjelder lading åpner E-Tourneo Custom for 125 kW hurtiglading og 11 kW hjemmelading, og sistnevnte åpner for et fulladet batteri på under åtte timer. Altså er det mulig å fylle batteriet opp i løpet av natten. Hurtiglading fra 15-80 prosent som Ford viser til tar rundt 41 minutter.
Drivverket inkluderer en 217 hk sterk elmotor, og bilen åpner også for 1-pedalkjøring som gjør selve kjøringen enda enklere.
På innsiden er det også Pro Power Ombord, og denne åpner for muligheten til å hente ut maksimalt 2.300 watt fra kontakter inni bilen. Denne kan brukes til å drive nær sagt all slags elektriske enheter, inkludert verktøy og elektrisk campingutstyr.
Ford opplyser at de vil by på to versjoner fra start av, Active og Titanium X. Førstnevnte er for den eventyrlysten, melder Ford, og legger til at sistnevnte kommer med mer utstyr enn noensinne ‒ og nevner utstyr som 19-tommers aluminiumsfelger, full matrix LED-hovedlys og luksuriøse Sensico syntetiske skinnseter.
En annen god nyhet er at den nye arkitekturen også senker gulvhøyden, og elbilen er også utstyrt med et nytt stigtrinn som gjør det enklere å komme seg inn og ut av bilen.
På samme tid er også den totale høyde senket til under 2 meter, noe som både gjør det enklere å komme seg inn i et parkeringshus og gjør bilen mer aerodynamisk ‒ som jo er viktig for elbilenes rekkevidde.
E-Tourneo Custom har også fått et moderne dashbord på linje med de vanlige elbilene, og bilen er utstyrt med et digitalt instrumentpanel, en 13-tommers skjerm og Sync4 kommunikasjons- og infotainmentsystem. Den byr også på trådløs tilkopling av både Android Auto og Apple CarPlay.
Den har selvsagt også fått en del førerassistenter, og dette inkluderer ting som adaptiv cruisekontroll med filskiftevarsel, aktiv parkeringsassistent, nødbremsassistent ved rygging og et 360-graders kamerasystem.
Ettersom dette er en Ford Pro-bil er den også utstyrt med et 5G-modem som åpner for flere digitale tjenester, og gjennom en app er det mulig å styre lading, forhåndsoppvarme kupe og batteri, låse dørene eller få kjøretøyspesifikke varsler, opplyser Ford.
Den nye helelektriske Tourneo Custom er ikke så altfor langt unna, og Ford Norge sier at de åpner for salget tidlig i 2023 og at de første bilene er forventet hit i løpet av 4. kvartal neste år. Altså om rundt ett år.
Fords europeiske elektriske satsing inkluderer Mach-E, Mach-E GT og E-Transit, i tillegg til en mellomstor crossover, en helelektrisk Ford Puma, E-Transit Custom og E-Tourneo Custom. I tillegg skal det komme en ny elektrisk generasjon av både Transit Courier og Tourneo Courier i 2024.
Her er bilder av Ford E-Tourneo Custom:
Les også: