Hvor langt ruller egentlig elbil i vinterkulden? Det er et ganske åpent spørsmål som elbilistene selv må finne ut av. (Foto: NAF)
Forbrukerrådet vil ha info rundt vinter-rekkevidde
NAF står ikke alene om kampen om bedre informasjon rundt rekkevidden til elbiler, for også Forbrukerrådet vil ha informasjon om hvor langt disse ruller om vinteren.
Det kan være skummelt å feilberegne rekkevidden til elbilen på vinteren, for vi har som kjent både dårlig vær og lange og øde strekninger her i nord. Men hvor langt en elbil faktisk ruller på vinteren må elbilisten selv finne ut.
For det eneste tallet de fleste forhandlerne oppgir er den offisielle WLTP-rekkevidden som er kalkulert i sommertemperatur, og NAFs store El Prix-tester har vist at elbilene i snitt mister rundt en fjerdedel av denne under vintertestene.
-->
WLTP-rekkevidden er altså den som brukes i markedsføringen, og mange elbilister ser seg også blinde på dette tallet. Det bør de ikke, mener både NAF og Forbrukerrådet.
‒ Det annonseres med lekre bilder av elbiler på snø og en offisiell rekkevidde på 500 kilometer. Det er bare en del av sannheten, når den reelle rekkevidden i kalde temperaturer gjerne reduseres med en fjerdedel, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Han mener i likhet med NAF at forhandlerne i det minste må informere om den generelle reduksjonen i rekkevidde når det blir kaldt, og en undersøkelse viser også at mange er bekymret for hvor langt elbilen ruller om vinteren.
1 av 5 svarer nemlig at de ikke vil kjøpe elbil på grunn av usikkerhet rundt elbilens rekkevidde vinterstid, kommer det fram i NAFs Elbilmonitor fra januar i år.
‒ Bedre og lettere tilgjengelig informasjon vil gjøre flere trygge på å gå over til elbil, mener Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
‒ Tapet av vinterrekkevidde varierer stort, fra mellom 4 til over 30 prosent. Med bedre informasjon fra forhandler, vil færre få seg en ubehagelig overraskelse.
I Elbilmonitor kommer det også fram at hele 45 prosent av de nærmere 1.000 spurte er skuffet over vinterrekkevidden på elbilen deres.
‒ Det er et altfor høyt tall, og vi mener at dette tallet skyldes at forhandlerne ikke informerer godt nok om bilens vinterrekkevidde, sier Handagard.
Iversen hos Forbrukerrådet sier at noen bilmerker har informasjon om vinterrekkevidden, og ber resten av bransjen lære av disse.
‒ For eksempel vil rekkeviddekalkulatorer som inkluderer minusgrader gi forbrukerne et mer realistisk inntrykk av hvordan rekkevidden vil slå når gradestokken kryper under null, sier Iversen.
Både NAF og Forbrukerrådet mener at myndighetene bør sette krav om bedre informasjon om vinterrekkevidde.
‒ Enten man kjøper brukt eller ny elbil er bil noe av det dyreste man kjøper i dag, etter hus og hytte. I det minste må det gå tydelig fram av markedsføringen at bilene får kortere rekkevidde på vinteren, sier Iversen.
NAF har i lengre tid etterspurt realistiske tall for vinterrekkevidde overfor bilbransjen, og Iversen er enig med Automobilforbundet at myndighetene må ta grep hvis bransjen ikke leverer.
‒ Elbilmarkedet er overmodent for standardisering, men her tar det tid i EU. I dag er det ikke tillatt å selge dopapir med «opptil 100 meter på rullen», mens det er lov å selge biler til over en halv million kroner med «opptil 500 kilometer rekkevidde», sier Iversen.
‒ Inntil EU blir ferdig med en standard for å måle vinterrekkevidde bør myndighetene må sette krav om at markedsføringen i det minste må inkludere informasjon om reduksjonen i rekkevidde i kulden.
Utordringen er at det ikke finnes en standardisert metode for å måle vinterrekkevidde, og dette er også bransjens største ankepunkt mot å oppgi tall for vinterrekkevidde.
‒ NAF jobber med FN og EU for å få på plass en slik standard. Men fram til dette foreligger bør forhandlere oppgi det mest presise de har av tester, sier Handagard hos NAF.
Les også: