Flysensorer skal gi lettere biler

Jaguar Land Rover kaster seg nå inn et prosjekt som skal studere effekten av enda lettere materialer i framtidens biler.


Vekt har alltid vært viktig innenfor bilsektoren, men for alle andre enn de som lager lynraske biler har det ikke vært et veldig prioritert område.

Flere kilo koster selvsagt litt mer diesel eller bensin, noe som igjen gir større utslipp, men besparelsene har ikke vært store nok til at det har vært satt inn voldsomme ressurser på dette området.

En ny Volkswagen Golf, som kom i år, er 4,28 meter lang og starter for eksempel på 1.255 kilo, mens femte generasjon av folkebilen som kom tilbake i 2003 er 4,20 meter lang og starter på 1.164 kilo. Golfen har altså lagt på seg, og det til tross for at det har blitt langt vanligere å bruke lette materialer som herdet karbonfiberplast.

Denne vektøkningen skyldes blant annet mer utstyr og strengere kollisjonskrav som krever sterkere materialer, men det viser også at Volkswagen ikke har brydd seg så veldig om å holde matchvekten nede.

Men det må de nå. For det blir stadig tøffere utslippskrav, og en ny tidsepoke har også dukket opp i horisonten ‒ elbilalderen.

Nå teller nemlig hver kilometer, og plutselig er vekt sammen med aerodynamikk blitt viktige områder også for masseprodusentene.

Et selskap med en elbil er Jaguar Land Rover, og denne elbilen har faktisk tatt en ganske så unik trippel. Jaguar I-Pace har nemlig både blitt kåret til årets bil i verden, årets bil i Europa og tatt prisen for årets design.

Selskapet har også store og ganske tunge biler i familien, som den nye Land Rover Defender som i likhet med Golfen kom i år. Denne veier 2.100 kilo ‒ det samme matchvekten som I-Pace.

Men Jaguar Land Rover (JR) vil altså slanke sine biler, og da må de finne nye materialer som kan erstatte dagens. Men som vi vet tåler tungt stål betraktelig mer enn lett plast, så det gjelder å treffe på de riktige som tåler like mye ‒ eller helst mer.

Nå kaster JLR seg inn i et forskningsprosjekt som er en del av det tyske Gesamtverband der Aluminiumindustrie (GDA), og de gjør det skikkelig.

For å teste hvor mye framtidens materialer tåler skal JLR bygge inn sensorer som normalt befinner seg i flyene inn i disse, og deretter sende bilene på noen enorme turer over Nord-Amerika som til slutt skal enda opp med 400.000 kjørte kilometer. Det hele skal ta to år.

Denne enorme stresstesten måles altså av innebygde sensorer, og i ettertid kan ingeniørene i Storbritannia sjekke hvor svekket de nye materialene faktisk er.

Målet er altså å bruke nye materialer som ikke forringer kvaliteten, noe slike flysensorer kan dokumentere ned til millimeteren.

‒ Dette forskningsprosjektet er et godt eksempel på vår forpliktelse om å utvikle lette, holdbare og robuste materialer for våre framtidige biler. Bruk av avansert teknologi innen luftfart, slik som disse sensorene, er et bevis på kvaliteten og standardene vi ønsker å oppnå, sier Matt Walters, en sjefsingeniør hos Jaguar Land Rover.

‒ Vi jobber sammen med partnere i verdensklasse i dette banebrytende forskningsprosjektet, og vil forbedre sammenhengen mellom virkelig testing og akselerert testing når vi nå fortsetter å heve lista for kvalitet og holdbarhet.

Nye og lettere biler er et ledd i visjonen til JLR som heter Destination Zero, hvor målet er null trafikkulykker, null utslipp og null køer.

Prosjektet er et nytt steg i jakten på framtidige materialer, og er en slags forlengelse av to tidligere prosjekter.

Reality-prosjektet gikk ut på hvordan man resirkulerer aluminium uten at dette forringer kvaliteten, og et i fjor gikk ut på hvordan man kan erstatte dagens elektronikk i dashbordet med lettere løsninger ‒ som for eksempel en diger «TV-skjerm».

For nå handler det altså utslipp og rekkevidde i bilverden, og det går utover kiloene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter