Jada, vi har hørt om disse flyvende bilene i en årrekke nå, uten at det ser ut til at vi har kommet noe særlig nærmere den store drømmen.
Faktisk er det nå slik at flybiler er litt ut, for nå handler mye rundt utviklingen om droner spesielt laget for personfrakt. Slike såkalte VTOL, eller aller helst elektriske e-VTOL, har en svær fordel. De kan lette og lande selv i en bakgård, for som kjent kan droner fly rett opp og ned.
-->
Men drømmen om flyvende biler er ikke lagt i grus, for noen holder fortsatt på med utviklingen av slike biler.
Et av disse selskapene holder hus i Slovakia og heter Klein Vision Team, og de er svært så oppsatt på å løse den gotiske knuten som en flyvebil åpenbart er.
De kan fortelle at et team på åtte spesialister har brukt over vanvittige 100.000 arbeidstimer for å nå drømmen om en flyvende bil. Utviklingen av flybilen enkelt kalt AirCar inkluderer tegninger, matematiske modeller, vindtunnel-testing og 1:1 prototype med en 15 kW stor motor til en 1.000 kilo stor 2-seters prototype utstyrt med en 1.6-liters stor BMW-motor.
Etter dette har de testet den i luften, og vi snakker ikke bare om en svipptur nær baken. Faktisk har de testet den over 70 timer i luften og over 200 takeoffs og landinger, og her har de fulgt de strenge reglene til det europeiske byrå for flysikkerhet (EASA).
Og det har gått så bra at AirCar nå har fått det offisielle Certificate of Airworthiness fra de slovakiske transportsmyndighetene, noe som er et gigantisk steg for selskapet.
‒ AirCar-sertifisering åpner døren for masseproduksjon av svært effektive flygende biler. Det er offisielt og den endelige bekreftelsen på vår evne til å endre mellomdistanse-reiser for alltid, sier professor Stefan Klein, oppfinneren, leder for utviklingsteamet og på toppen av det hele den vågale testpiloten.
‒ For 50 år siden var bilen selve symbolet på frihet, sier Anton Zajac, medstifter i prosjektet.
‒ AirCar utvider disse grensene ved å ta oss inn i neste dimensjon; der veien møter himmelen.
Nå er det ikke slik at Klein Vision nylig har startet med dette, for dagens versjon er den femte i rekken.
‒ Den automatiserte overgangen fra veikjøretøy til et luftkjøretøy og omvendt, utplassering/inntrekking av vinger og hale er ikke bare et resultat av banebrytende entusiasme, innovativ ånd og mot ‒ det er et resultat av utmerket ingeniørarbeid og faglig kunnskap, sa Branko Sarh, senior teknisk stipendiat i Boeing Co etter AirCars første intercity-flyvning i fjor.
Og ikke tro at slovakiske myndigheter ikke har fulgt med på utviklingen, for en luft-sertifisering henger bokstavelig talt svært høyt.
‒ Transports-myndighetene har nøye overvåket alle stadier av den unike AirCar-utvikling fra starten i 2017, sier René Molnár, direktør for Civil Aviation Division (transports-myndighetene i Slovakia).
‒ Transportsikkerheten er vår høyeste prioritet. AirCar kombinerer toppinnovasjoner med sikkerhetstiltak i tråd med EASA-standarder. Den definerer en ny kategori av en sportsbil og et pålitelig luftskip. Sertifisering var både en utfordrende og fascinerende oppgave.
Neste steg er å få sertifisert produksjonsbilen. Det håper Klein Vision skjer i løpet av de neste 12 månedene.
AirCar er propelldrevet og skal om alt går etter planen få en toppfart på over 300 km/t, mens rekkevidden er satt til 1.000 kilometer. Det betyr for eksempel Oslo-Bodø på under tre timer ‒ uten å forlate bilen!
Nå ser AirCar ganske så skummel ut, for vi ble faktisk litt skjelven av bare å se denne flybilen på videoen. Men den er uber-kul!
Her er det virkelig luftig, og all ære til Klein som faktisk satt bak rattet. Så sjekk ut videoen, som også viser hvordan AirCar blir til en bil på bare to minutter etter endt flyving.
Les også: