Fem menn og en kvinne omkom i trafikken i februar. I likhet med i januar døde fire i ulykker med tungbiler, mens det var en utforkjøring og en fotgjengerulykke i forrige måned.
Seks omkomne er fire flere enn februar 2022, og totalt har 12 mennesker mistet livet i trafikken i løpet av årets to første måneder.
-->
Flerparten av de som døde i februar var unge mennesker i 20-30-årene, sier Statens vegvesen.
‒ Etter en lang periode med nedgang blant unge omkomne i trafikken, har fremgangen stagnert. Dette kan vi ikke akseptere, sier leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.
Hun sier at de fleste unge som har førerkort har fått grundig opplæring, har gode holdninger og er motivert til å opptre trafikksikkert.
‒ Unge mennesker med livet foran seg skal beskyttes spesielt. Derfor er mange av trafikksikkerhetstiltakene våre spesielt rettet mot unge i trafikken, for å få ned ulykkestallene igjen. Dette står alle som jobber med trafikksikkerhet sammen om.
Vegvesenet opplyser at dødsulykkene i februar fordelt seg over Innlandet, Trøndelag, Troms og Finnmark, Viken, Møre og Romsdal og Vestland. I Oslo, Vestfold og Telemark, Agder og Nordland har det så langt i år ikke vært noen dødsulykker.
12 omkomne i løpet av årets to måneder er åtte flere enn i 2022, som var et vondt år med 118 omkomne. Men historisk sett er det ikke et høyt tall, og er kun halvparten av tallet for 10 år siden.
‒ 2022 startet med pandemi og svært få omkomne i trafikken, sier Ranes.
‒ Når vi lykkes med å få flere til å holde fartsgrensa, kjøre etter forholdene, bruke bilbelte og kjøre rusfritt, er gevinsten for trafikksikkerheten stor. Vi har alle et felles ansvar for å ferdes trygt for både oss selv og andre.
Nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken ligger fortsatt grunnlag for Vegvesenets arbeid med trafikksikkerhet i Norge.
Åtte av dødsulykkene i år har involvert tungbiler, og dette er langt flere enn i 2021 hvor tunge kjøretøy var involvert i 39 prosent av dødsulykkene på norske veier.
Trygg Trafikk sier at det er for tidlig å si noe årsakene til dette, men tallene er langt høyere enn ellers i Europa.
De peker på transportbehov på til dels dårlige veier, og er bekymret ettersom behovet for en slik transport bare vil øke i årene fremover.
‒ Som oftest er det ikke sjåføren i det tunge kjøretøyet som har skyld i ulykken, sier pressesjef Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.
‒ Som den svakeste part må sjåfører av mindre kjøretøy være ekstra oppmerksomme. Havner du over i motsatt kjørefelt, så har du ingen ting å stille opp med skulle du møte på et vogntog.
Vinterhalvåret byr på ekstra krevende føreforhold, og det norske veinettet har også mange smale og svingete veier som krever mye fokus. En personbil er ikke konstruert for å kunne stå imot en frontkollisjon med et tungt kjøretøy.
– Legg derfor alltid inn ekstra gode marginer og ta ingen sjanser. Avpass farten etter forholdene og hold god avstand til bilen foran deg, sier Christoffer Solstad Steen.
Også de neste månedene kan by på vanskelige forhold for de som ferdes i trafikken, så ta hensyn og ha respekt for alle de som deler veien med deg.
Les også: