Consumer Reports har testet rekkevidden til fire populære elbiler. (Foto: Ford/Hyundai/Tesla/VW)
Fire populære elbiler skuffet i rekkeviddetest
Amerikanske Consumer Reports har testet den praktiske rekkevidden til Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 og Ford Mustang Mach-E. Resultatet var skuffende.
Europa og USA har mange av de samme elbilene, men den offisielle rekkevidden måles på to forskjellige måter. WLTP her i Europa og EPA i USA.
I Norge vet de aller fleste av den offisielle rekkevidden kun er en indikasjon på hvor langt elbilen faktisk går under normal bruk, og at elbilene i de fleste tilfeller ruller litt kortere enn det WLTP-tallet tilsier.
-->
Dette er noe NAF tester to ganger i året, en gang om vinteren og en gang om sommeren, og dette gjør de for å vise hvor langt nye elbiler går under praktisk bruk.
Testene har vist at vinterkulden kan bidra til så mye som 30 prosent mindre rekkevidde, mens den siste sommertesten gjennomført i juni viste at noen elbiler går noen prosent lenger enn den oppgitte WLTP-rekkevidden.
Så det er normalt et stort sprang på rekkevidden under minst ideelle og mest ideelle forhold, og når det i tillegg kan være 30-40 graders forskjell på temperaturen her i løpet av året blir det vanskelig å vite hvor langt elbilen faktisk ruller.
Så vær obs på dette, spesielt om vinteren med kortere rekkevidde og potensielle skumle forhold for eksempel oppe på fjellet.
NAF og Motor gir altså en hjelpende hånd gjennom sine El Prix-tester, og de har også kjørt Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 og Ford Mustang Mach-E gjennom disse.
Her avgjør også versjonen av bilene hvor stort det offisielle WLTP-tallet blir, og ting som batteristørrelse, firehjulsdrift, varmepumpe og endog felgstørrelser har innvirkning. Så ja, enda flere ting som kompliserer rekkevidden for elbilistene.
Her har vi plukket fire utgaver av bilene som også Consumer Reports har testet, og slik scoret disse under de to NAF-testene.
Tesla Model Y Long Range Dual Motor:
WLTP-rekkevidde testbilen: 507 km
Sommer-test 2022: 545 km
Vinter-test 2022: 451 km
Volkswagen ID.4:
WLTP-rekkevidde testbilen: 485 km
Sommer-test 2021: 532 km
Vinter-test 2022: 414 km
Hyundai Ioniq 5 RWD:
WLTP-rekkevidde testbilen: 481 km
Sommer-test 2022: 446 km
Vinter-test 2022: 408 km
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD:
WLTP-rekkevidde testbilen: 610 km
Sommer-test 2021: 617,9 km
Vinter-test 2021: 502,5 km
Amerikanske Consumer Reports har altså testet de samme fire modellene, men de oppgir ikke hvilke utgaver som er brukt og heller ikke batteristørrelser og andre detaljer.
Så den oppgitte rekkevidden i henhold til den amerikanske EPA-standarden kan ikke automatisk sammenlignes med de fire bilene i NAF-testen vi har nevnt, med det interessante er uansett hvordan bilene klarte seg mot nettopp den oppgitte EPA-rekkevidden.
Og la oss slå det fast med en gang ‒ de klarte seg ikke så veldig bra.
I likhet med NAF-testene var det flere av bilene som faktisk overgikk sin oppgitte rekkevidde, men da selvsagt under varme forhold. Men også på denne øvelsen skuffet Tesla Model Y, og var bokstavelig talt milevis unna EPA-rekkevidden på 525 kilometer ‒ den klart høyest oppgitte rekkevidden av de fire testbilene.
Model Y klarte faktisk bare 441 kilometer under varme forhold, og var ikke en gang den som gikk lengst av kvartetten. For Ford Mustang Mach-E med en oppgitt rekkevidde på 435 kilometer rullet 443 kilometer under varme forhold, 2 kilometer lengre enn Tesla Y.
Men verst ble det ikke overraskende i kulden, mer eksakt under -8 grader. Forbrukerrapporten melder at elbilene mistet rundt 25 prosent rekkevidde i en slik temperatur, så de bekrefter det NAF og Motor har opplevd under sine vinter-tester.
Som du kan se av resultatene under var det faktisk kun under varme forhold bilene, foruten Tesla Y, befant seg rundt den oppgitte rekkevidden.
For både under kaldt og vårlig vær falt rekkevidden betraktelig, så dette er selvsagt noe elbilistene må huske på når vinteren på nytt melder seg om noen måneder.
Her er resultatene til Consumer Reports, og hele testen finner du her.
Tesla Model Y: