Toyota Land Cruiser blir fornyet, og får norsk asfalt og grus under hjulene til neste år. (Fotos: Toyota)

Her er nye Toyota Land Cruiser

En av verdens mestselgende modeller blir ny, for Toyota presenterer nå en Land Cruiser basert på GA-F-plattformen som kommer på markedet til neste år.


I likhet med Jeep startet Toyota Land Cruiser sin reise i det militære. Faktisk er Land Cruiser på en måte basert på Jeepen, opprinnelig laget for bruk i 2. verdenskrig.

For japanske myndigheter snublet over en Willys, forløperen til Jeep, på Filipinene, og sendte den over til Japan. Der ble militæret så imponert over kjøretøyet at de beordret Toyota til å lage en lignende bil til dem.

Resultatet var en litt større og sterkere bil kalt BJ som var klar til innsats under Korea-krigen som brøt ut i 1950, og i 1951 hadde de klar en ny versjon som virkelig skulle vise hva den kunne gjøre.

For Toyota beordret en testfører opp den berømte Fuji-fjellet, og bilen ga seg ikke før den var oppe på sjette nivå ‒ høyere enn noen annet kjøretøy hadde kommet seg.

Siden har Toyota kjørt på med Land Cruiser som modellen ble hetende, og bilen har kommet i en rekke generasjoner, ja, til og med Lexus har kommet med sine versjoner.

Resultatet er et imponerende salg som har rundet 11 millioner biler, og nå blir den fornyet gjennom GA-F-plattformen som også land Cruiser 300 som ikke er tilgjengelig her i Europa er bygd på.

– Toyota er stolte av å presentere den helt nye Land Cruiser, en modell som direkte bygger på de originale kvalitetene som har gjort Land Cruiser-navnet synonymt med styrke og pålitelighet i over 70 år, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

– Det legendariske Land Cruiser-DNAet er kombinert med ny teknologi for å levere enda høyere ytelse både offroad og i daglig bruk. Resultatet styrker Land Cruisers globale omdømme som et kjøretøy du kan stole på får deg trygt frem, og hjem igjen, selv under de tøffeste forhold.

Også nye Land Cruiser styrer etter tre stikkord ‒ pålitelighet, holdbarhet og terrengegenskaper ‒ og er 4,92 meter lang, 1,98 meter bred og 1,87 meter høy. Akselavstanden er også ganske gavmild, 2,85 meter.

Toyota vil også litt tilbake til røttene med den nye generasjonen, og prøvd å gi den et litt røffere ytre. Her er det også korte overheng, markante hjørner og karosserideler som er designet for enkel utskiftning i tilfelle skade ‒ akkurat slik man kunne med biler i gamle dager.

GA-F-plattformen åpner for en rammekonstruksjon som gir forbedringer både for karosseriet og bilens stivhet, og Toyota har også forbedret responsen og kjøreegenskapene og selvsagt satt inn moderne førerassistenter.

Resultatet er en bil som dette:

Den nye rammen er 50 prosent mer rigid og karosseri- og rammestivheten er økt med 30 prosent, og skal ifølge Toyota gi forbedret respons, håndtering og kjørekomfort. Også støtdempingen er forbedret, og dette spesielt gjennom økt hjulvandring.

Videre har de gitt bilen et elektrisk servostyringssystem (EPS) for aller første gang, noe som gi mindre tilbakeslag i terrenget og over ujevne overflater. Bruk av EPS åpner også for filskifteassistent som er en del av sin Toyota Safety Sense aktive sikkerhets- og førerassistansepakke.

Men det er mer terrengspesifikke ting på nye Land Cruiser.

Toyota forklarer at bilen kommer med et frakoblingsbar frontstabilisatorstag forkortet SDM, og dette er noe nytt som lar føreren endre innstillingen til stabilisatorstaget ved hjelp av en bryter på dashbordet. Gevinsten er ikke bare bedre framkommelighet i vanskelig terreng, mens også mer komfort og bedre egenskaper ved kjøring på vei.

For bedre oversikt kommer Land Cruiser med Multi-Terrain Monitor og et Multi-Terrain Select-system, og ved hjelp av høyoppløselig kamera og skjerm gir monitoren et klart overblikk over området umiddelbart rundt og under kjøretøyet. Multi-Terrain Select tilpasser automatisk bilen ytelse for å passe til kravene i forskjellige offroad kjøreforhold, forklarer det japanske merket.

Denne kommer ikke som elbil, om det var noen som håpet på det. Men den blir litt elektrifisert.

Først ut er dog et tradisjonelt drivverk med en 2.8-liters turbodiesel med 204 hk og 500 Nm, og denne er koblet til en 8-trinns Direct Shift automatgirkasse. Nye Land Cruiser kan også trekke henger på opptil 3.500 kilo.

Det kommer også i starten av 2025 en drivlinje som kombinerer dieselmotoren med 48-volt mild hybridteknologi, og terrengbilen tar dermed sine første elektrifiserte steg.

På innsiden er det mulig å få nye Land Cruiser med enten 2, 5 eller 7 seter, og det er et horisontalt plasserte instrumentpanel med brytere som er formet for enkel betjening ‒ greit når man befinner seg i ujevnt terreng.

Toyota sier at de har prioritert førerens utsyn, og en senket karosserilinje gjør det mulig å montere dypere sidevinduer.

Det kommer også en spesialversjon som feirer den nye generasjonen, Land Cruiser First Edition. Men her gjelder det å være rask, for Toyota vil kun selge 3.000 slike her i Europa. Denne utgaven har blant annet klassiske runde frontlykter og to dedikerte tofargede eksteriørfarger kalt Sand og Smoky Blue.

Toyota sier at de vil åpne for forhåndssalg av nye Land Cruiser i oktober, og første leveranser er ventet i 1. halvdel av 2024.

Les også:

Les mer om:

Nyheter