Oslo Motor Show er ikke en nybilutstilling slik som mange av de store globale bilutstillingene er, og skal heller ikke være det. Men de besøkende har etterspurt flere nye biler, og OMS har lyttet.
For unike biler som Elvis’ BMW, en Formel 1-bil, Arne Fredlys to spinnville Aston Martin Valkyrier, en norsk rekordbil fra 1922 og mange andre spesielle og flotte kjøretøy skal nå dele søkelyset med flere kommende nybiler.
-->
Det er bekreftet fire Norges-premiere, i tillegg til at Polestar viser fram en bil som ikke kommer før i 2026. Det finnes kun to Polestar 6 per i dag, og den ene blir for aller første gang vist fram for publikum i Europa. I tillegg dukker også de helt nye Xpeng G9, Lotus Eletre, Nissan X-Trail og Fisker Ocean opp på Oslo Motor Show.
Xpeng har lagt bak seg pilotfasen for den norske og europeiske satstingen, og tråkker nå langt hardere på gasspedalen. Den første elbilen, G3, som nå heter G3i, har allerede fått selskap av sedanen P7.
Også dens lillesøster, P5, er meldt inn til Norge, og jaggu har ikke Xpeng nok en bil som er på vei fra Kina ‒ SUV-modellen G9. Dette er et flaggskip, og merket sier selv at bilen er en «helelektrisk premium familie-SUV som skapt for norske elbilister».
‒ Xpeng G9 ble først lansert i Kina tidligere i høst, og der fikk den en veldig god mottakelse. Nå gleder vi oss til å kunne vise førproduksjonsutgave av modellen her i Norge. Xpeng G9 blir spekket med teknologi, utstyr og kvaliteter vi tror har bred appell hos norske elbilkunder, sier Claes Persson hos Xpeng Norge.
Ifølge Xpeng har det tatt åtte år å utvikle G9, og er en SUV som måler 4,89 meter i lengden, 1,94 meter i bredden og 1,67 meter i høyden, og har et bagasjerom som rommer 660 liter. Legges seteryggene bak ned åpenbarer det seg 1.576 liter med bagasjeplass.
Det går i eksklusive materialer som nappaskinn, og forsetene har til og med kjøling og byr også på massasje. Og ja, bilen er utstyrt med 20 høyttalere som yter hele 1.960 watt.
Det er luftfjæring, og sportslige egenskaper via enorme 551 hk og 717 Nm gjør sitt til at Xpeng G9 fyker opp til 100 km/t på kun 3,9 sekunder. Og ja, det er mulig å få denne enten med to- eller firehjulsdrift.
De norske særtingene, hengerfeste og takstativ, byr også G9 på, samt at den skal tilby lynrask lading på hele 300 kW. Hva som bor i G9 rundt rekkevidde er foreløpig ikke opplyst, men den er utstyrt med et stort batteri på 98 kWh.
Xpeng G9 setter kurs for Xpengs showroom i Bjørvika i Oslo etter at den har unnagjort Norges-premieren på Oslo Motor Show, så det blir mulig å se bilen der fra 4. november.
Xpeng Norge forventer at G9 kommer for salg i løpet av 2. kvartal neste år, og at de første kundebilene er på plass i 3. kvartal ‒ altså om et knapt år.
En annen bil som er laget i Kina er Lotus Eletre, det britiske merket som Geely er hovedeiere av og som har en splitter ny fabrikk i Wuhan.
Stakkar Lotus fikk dårlig tid når det kommer til lanseringen av den spinnville elbilen, for den skal altså få Norges-premiere på Oslo Motor Show. Og da bør den helst ha gjennomført en global presentasjon.
Og britene rakk akkurat å få gjennomført den globale lanseringen, for Eletre ble avduket så sent som tirsdag.
Dette skjedde via nettet, så muligens blir Oslo Motor Show den aller første muligheten til å fysisk å se bilen som Lotus sier er en «hyper-SUV». Men dette vet vi altså ikke sikkert.
Uansett, Lotus har meldt at bilen skal vises på det norske bilshowet, og dette er en elbil som kan by på opptil 905 hk, rekkevidder på opp mot 600 kilometer, 0-100 km/t på under 3 sekunder og en masse teknologi som Lotus og Geely med merker som Volvo og Polestar har utviklet.
Og hyggelig nok, av de åtte landene Eletre først skal til har Norge fått den rimeligste prisen. Her starter den rett i underkant av 900.000 kroner, men så kommer det mest sannsynlig nye avgifter knyttet til elbiler i 2023 som kan gjøre at prisen dessverre spretter over millionen.
Også Nissan kommer til Oslo Motor Show med en svært interessant elbil, nemlig Ariya. Men denne er for lengst vist fram her i Norge, så dette er ikke snakk om en premiere.
Men mange er garantert spent på bilen som tar over for den populære Leafen, så de som er på Oslo Motor Show får muligheten til å studere den helelektriske SUV-modellen.
En bil som faktisk får premiere er Nissan X-Trail, en tidligere norsk favoritt.
Den nye generasjonen kan blant annet by på firhjulsdriftsystemet e-4orce og den unike e-Power-teknologien.
Sistnevnte består av et batteri og drivlinje integrert med en bensinmotor på 1,5 liter, en kraftgenerator, en inverter og en elektrisk motor med 204 hk foran. Det spesielle er at bensinmotoren utelukkende brukes til å generere elektrisitet, mens hjulene kun er drevet av elmotoren.
Den fjerde bilen som får Norges-premiere er en elbil vi har hørt svært lenge om, og endelig er den altså her. Nemlig Fisker Ocean.
Dette er danskamerikanske Henrik Fiskers nye satsing, og er i likhet med de tre andre premier-bilene også en SUV.
Fisker startet på sitt nye bilprosjekt i 2016, og i februar i år fikk endelig Ocean sitt europeiske debut. Norge er selvsagt blant de utvalgte landene som får bilen først, og dette er en 4,78 meter lang, 2 meter bred og 1,63 meter høy SUV som også blir tilgjengelig med hengerfeste.
Ocean blir også tilgjengelig med enten to- eller firehjulsdrift, og flere a utgavene skal bikke 600 kilometer med rekkevidde. Ocean One er den sprekeste i familien, og med 550 hk skal også denne klare 0-100 km/t på 3,9 sekunder ‒ akkurat som Xpeng G9.
Fisker Ocean skal gå inn i produksjon i midten av november, og Oslo Motor Show blir den andre plassen i Europa som viser bilen etter Paris International Motor Show arrangert tidligere denne måneden.
Så det er fire spennende nyheter som debuterer på Oslo Motor Show, men det er som sagt en masse andre kjøretøy som er verd noen minutter.
Om du har lyst til å lese om Fredlys to spinnville Aston Martin Valkyrier, den norske rekordbilen fra 1922, Elvis’ 57-utgave av BMW og Polestar 6, for det har du jo selvfølgelig, så finner du sakene om disse i lenkene rett under her.
Les også: