Audi er i full gang med sin elektrifisering, og kommer nå med fire nye ladbare hybrider.
Audi gir nå gass rundt elektrifiseringen, og vil gjøre dette mest mulig likt for alle bilene.
Alle nye plug-in-hybrider (PHEV) fra Audi skal ha en turboladet bensinmotor med direkte innsprøytning, og denne skal kobles med en elektrisk motor integrert sammen med clutchen i automatkassen.
Et litium-ion-batteri på 14,1 kWh er plassert under gulvet i bagasjerommet, og den elektriske rekkevidden på samtlige biler skal være over 40 kilometer. Audi sier at bilene i daglig bruk skal kunne kjøre en tredjedel på strøm.
Ladetiden er oppgitt til drøyt to timer med lading på 7,2 kW.
Audis PHEV-modeller får i likhet med e-tron også et system som regenerere bremseenergi, og Audi hevder at bremsekraften kan tilbakeføre så mye som opp mot 80 kW av energi.
Slike biler skal også kjennes igjen på benevnelsen, som for de ladbare hybridene blir «TFSI e». De helelektriske bilene til Audi får som kjent benevnelsen «e-tron».
Og Audi har nå en rekke biler med versjoner av det nye systemet klar.
Både Q5, A6, A7 Sportback og A8 kommer nå som TFSI e, og alle disse har hybridløsninger bygd opp på det samme konseptet.
Bilene kommer med tre hybrid-kjøremoduser, på engelsk kalt «EV», «Auto» og «Hold».
EV er den elektriske modusen, og bilen vil prioritere strømkraft. I Auto velger bilen selv den optimale kjøremodusen for effektivitet, mens Hold betyr at den elektriske kraften blir spart til senere bruk ‒ som for eksempel kjøring i urbane strøk.
Bilene kommer også med de velkjente kjøremodusene «comfort», «efficiency», «auto» og «dynamic» som stiller inn bilens øvrige systemer.
For eksempel vil elmotoren hjelpe til enda mer i akselerasjonen når modusen dynamic er valgt, og på den måten gjøre bilen enda kvikkere.
Audi sier at det vil åpnes for bestillinger av de nye ladbare hybridene i løpet av året, men sier ikke noe om når eventuelt leveringene vil starte.
Den tyske produsenten har også flere elbiler på gang.
Den første, e-tron 55, er på vei ut i markedet.
Denne skal følges av e-tron Sportback og e-tron GT. Førstnevnte er en coupélignende SUV som etter planen lanseres senere i år, mens GT er en sportslig modell bygd på samme plattform som den kommende elbilen Porsche Taycan.
Under det kommende Genève Motor Show skal de også vise fram en fjerde el-modell, en Q4 e-tron Concept. Denne skal i produksjon enten sent i 2020 eller på starten av 2021.
Følg bil24 på Facebook
Les også: