Vegvesenet har for lengst startet overgangen til en digital verden, og har lansert en rekke selvbetjeningsløsninger de siste årene inkludert digitalt førerkort (app).
Nå har de klar en veldig interessant tjeneste som tar for seg bilen, og da spesielt om det er en bruktbil.
På vegvesen.no har du allerede kunne søke opp hvilke biler som står registrert på en person, men nå dukker også eierhistorikken opp til bilen.
‒ Statens vegvesen jobber hele tiden for å utvikle tjenester som gir trafikantene og bedrifter en enklere hverdag. Ved å gi tilgang til informasjon i kjøretøyregisteret på nettsiden vår, gjør vi det enklere for brukerne våre, samtidig som vi kan redusere tiden vi selv må bruke på å gi ut disse dataene manuelt, sier Jeanette Nordan i Statens vegvesen.
Alle digitale brukertjenester ligger under
vegvesen.no/dinside, og kan du nå også søke opp alle registrerte kjøretøy.
Vegvesenet forklarer at om du skal få opp eier og eierhistorikk på et kjøretøy, må du legge inn registreringsnummeret. For å søke opp kjøretøy knyttet til en person, må du ha vedkommende sitt fødselsnummer. Sensitiv informasjon som hemmelige adresser og lignende er skjermet.
Dette er altså en ny tjeneste, som utvider den populære tjenesten hvor det er mulig å søke opp registreringsnummer. Denne tjenesten tilbyr også Vegvesenet via tekstmelding, og om du skal sjekke opp hvem som eier en bestemt bil er det mulig å sende en SMS til 2282 med teksten REGNR etterfulgt av et mellomrom og registreringsnummeret. Du får da automatisk et svar med bilens info, og denne tjenesten koster 3 kroner per melding.
Via nettsiden til Vegvesenet er det altså mulig å søke opp dette gratis, og nå kan du altså også få vite hvem som har eid bilen tidligere. Det er det garantert mange som vil sjekke ut.
Med det er altså bare noen av tjenestene Vegvesenet nå tilbyr på nett.
‒ 95 prosent av salgsmeldinger går nå digitalt. I løpet av året vil vi ferdigstille mange års jobbing med et nytt og moderne system for administrasjon av kjøretøyparken i Norge, og etter hvert tilby enda flere gode nettjenester for brukerne våre, sier Nordan.
Les også: