- Annonse -
HjemElbilerRenault med sju elbiler innen 2025

Renault med sju elbiler innen 2025

Det franske selskapet kommer med tre nye planer, som inkluderer minst 10 nye elbilmodeller fra Renault-gruppen innen 2025.

Renault føler muligens at de bærer et spesielt ansvar for elbiler, ettersom de har en av de aller mest populære så langt ‒ Zoe. Og franskmennene tar sitt europeiske lederansvar på dette feltet på alvor.

- Annonse -

For i tillegg til å effektivisere både produksjonen, utviklingen og kostandene, skal de også lage mange nye elbiler. Dette er del to av planen.

Del en er å kutte kostandene, og denne strekker seg til 2023.

Den neste går altså fram til 2025, og denne inkluderer en voldsom satsing på nye modeller.

Renault-gruppen sier at de vil introdusere fire nye businessområder med sterke identiteter og posisjoner, og dette skal skape en mer balansert og lønnsom produktportefølje med 24 lanseringer innen 2025 ‒ halvparten av dem i C/D-segmenter ‒ og minst 10 helelektriske.

- Annonse -

Her er fire nye kjøretøy, og den lengst til høyre skal du nok slite litt med å få kjøpt:

For merket Renault betyr planen at de skal lansere sju nye elbiler her i Europa innen 2025, som utgjør halvparten av de planlagt 14 nye modellene. De som ikke er rene elbiler skal være hybrider, og på toppen av dette skal de også satse på hydrogen som et alternativ i framtiden.

De skal også skjære ned antall plattformer fra seks til tre, og antall drivverk fra åtte til fire familier.

Et eksempel på hva vi kan forvente oss er Renault 5 Prototype, og her vil de med noen år på baken nikke anerkjennende.

- Annonse -

Renault 5 er nemlig en ganske så legendarisk modell som kom i 1972, og var frekk nok til å være den mestselgende bilen i Frankrike i alle årene fram til Renault satte stopp for modellen i 1986.

Den elektriske prototypen er en slags moderne utgave av R5, og de som husker den lille bilen kjenner umiddelbart trekkene igjen i elbilversjonen:

Den nye strategiplanen inkluderer også Dacia og Lada, hvor Dacia skal forbli den «kule» og Lada den «røffe». Her skal Renault kutte produksjonen fra fire til én plattform og fra 18 til 11 kroppstyper.

Her er sju nye modeller ventet innen 2025, hvor to i det populære C-segmentet. Renault sier også at vi kan forvente oss gjenopplivning av ikoniske modeller som vi nettopp så med R5 Prototype, så vi får se hva det betyr.

Inne i miksen av merker finner vi også bilmerket Alpine, og de skal blant annet utvikle en helelektrisk sportsbil sammen med selveste Lotus.

En annen spennende ting Renault har på gang er noe de har kalt Mobilize, som skal fokusere på nye mobilitetsløsninger. En hovedutfordring blir å utvikle nye kjøretøy som utnyttes mer enn dagens biler, som står stille rundt 90 prosent av tiden.

Hva dette betyr i praksis har vi allerede fått et ferskt eksempel på, for i dag viste de fram den lille EZ-1 Prototype.

Denne 2,3 meter lange bilen går i sporet til den mer kjente Twizy, og er designet for å deles på. En interessant ting med EZ-1 er at den byr på batteribytte i tillegg til lading, slik at den kan brukes uavbrutt.

Renault-gruppen er inne i en voldsom slankekur introdusert i fjor, og planen 2o22 (ja, skrives slik) skal spare 20 milliarder kroner knyttet til faste utgifter på bare tre år. Dette inkluderer også en voldsom redusering av antall ansatte, totalt et sted rundt 15.000 stillinger.

Også de to andre partnerne i alliansen forsøker å dempe kostandene og effektivisere selskapene, og dette er merkene Nissan og Mitsubishi.

Renault-sjefen selv tror at planen døpt Renaulution vil gjøre de i stand til å møte framtiden på en sunn måte.

‒ Vi går nå fra å være et bilselskap som jobber med tech, til å bli et tech-selskap som jobber med biler. Vi skal hente 20 prosent av inntektene våre innen 2030 gjennom nye tjenester, og lage biler som er teknisk avanserte, elektrifiserte og konkurransedyktige, sier Luca de Meo.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her