Renault med sju elbiler innen 2025

Det franske selskapet kommer med tre nye planer, som inkluderer minst 10 nye elbilmodeller fra Renault-gruppen innen 2025.


Renault føler muligens at de bærer et spesielt ansvar for elbiler, ettersom de har en av de aller mest populære så langt ‒ Zoe. Og franskmennene tar sitt europeiske lederansvar på dette feltet på alvor.

For i tillegg til å effektivisere både produksjonen, utviklingen og kostandene, skal de også lage mange nye elbiler. Dette er del to av planen.

Del en er å kutte kostandene, og denne strekker seg til 2023.

Den neste går altså fram til 2025, og denne inkluderer en voldsom satsing på nye modeller.

Renault-gruppen sier at de vil introdusere fire nye businessområder med sterke identiteter og posisjoner, og dette skal skape en mer balansert og lønnsom produktportefølje med 24 lanseringer innen 2025 ‒ halvparten av dem i C/D-segmenter ‒ og minst 10 helelektriske.

Her er fire nye kjøretøy, og den lengst til høyre skal du nok slite litt med å få kjøpt:

For merket Renault betyr planen at de skal lansere sju nye elbiler her i Europa innen 2025, som utgjør halvparten av de planlagt 14 nye modellene. De som ikke er rene elbiler skal være hybrider, og på toppen av dette skal de også satse på hydrogen som et alternativ i framtiden.

De skal også skjære ned antall plattformer fra seks til tre, og antall drivverk fra åtte til fire familier.

Et eksempel på hva vi kan forvente oss er Renault 5 Prototype, og her vil de med noen år på baken nikke anerkjennende.

Renault 5 er nemlig en ganske så legendarisk modell som kom i 1972, og var frekk nok til å være den mestselgende bilen i Frankrike i alle årene fram til Renault satte stopp for modellen i 1986.

Den elektriske prototypen er en slags moderne utgave av R5, og de som husker den lille bilen kjenner umiddelbart trekkene igjen i elbilversjonen:

Den nye strategiplanen inkluderer også Dacia og Lada, hvor Dacia skal forbli den «kule» og Lada den «røffe». Her skal Renault kutte produksjonen fra fire til én plattform og fra 18 til 11 kroppstyper.

Her er sju nye modeller ventet innen 2025, hvor to i det populære C-segmentet. Renault sier også at vi kan forvente oss gjenopplivning av ikoniske modeller som vi nettopp så med R5 Prototype, så vi får se hva det betyr.

Inne i miksen av merker finner vi også bilmerket Alpine, og de skal blant annet utvikle en helelektrisk sportsbil sammen med selveste Lotus.

En annen spennende ting Renault har på gang er noe de har kalt Mobilize, som skal fokusere på nye mobilitetsløsninger. En hovedutfordring blir å utvikle nye kjøretøy som utnyttes mer enn dagens biler, som står stille rundt 90 prosent av tiden.

Hva dette betyr i praksis har vi allerede fått et ferskt eksempel på, for i dag viste de fram den lille EZ-1 Prototype.

Denne 2,3 meter lange bilen går i sporet til den mer kjente Twizy, og er designet for å deles på. En interessant ting med EZ-1 er at den byr på batteribytte i tillegg til lading, slik at den kan brukes uavbrutt.

Renault-gruppen er inne i en voldsom slankekur introdusert i fjor, og planen 2o22 (ja, skrives slik) skal spare 20 milliarder kroner knyttet til faste utgifter på bare tre år. Dette inkluderer også en voldsom redusering av antall ansatte, totalt et sted rundt 15.000 stillinger.

Også de to andre partnerne i alliansen forsøker å dempe kostandene og effektivisere selskapene, og dette er merkene Nissan og Mitsubishi.

Renault-sjefen selv tror at planen døpt Renaulution vil gjøre de i stand til å møte framtiden på en sunn måte.

‒ Vi går nå fra å være et bilselskap som jobber med tech, til å bli et tech-selskap som jobber med biler. Vi skal hente 20 prosent av inntektene våre innen 2030 gjennom nye tjenester, og lage biler som er teknisk avanserte, elektrifiserte og konkurransedyktige, sier Luca de Meo.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter