Det har vært et par store Fiat-nyheter den siste tiden. Ikonet Fiat 500 får nemlig en elektrisk storesøster i en helt ny Fiat 600, og så gjør Topolino et sensasjonelt comeback. Den blir en ny lillesøster til 500 og er en mopedbil.
Og det er kanskje ikke så rart at Fiat gir gass, for etter at de ble en del av Stellantis-konsernet for et par år siden har de vært på hugget. Stellantis som har hovedkontor i Amsterdam består av kjente merker som Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot og Ram.
-->
Men ingen av disse klarte å utfordre Fiat når det kommer til bilsalget det første halvåret av 2023, for merket som nå er nummer én i gruppen skuflet ut hele 645.000 biler i løpet av årets seks første måneder.
Og det er ikke alt.
De er også markedsleder i tre store markeder, Brasil, Tyrkia og selvsagt på hjemmebane i Italia. I Brasil hadde de 22 prosent markedsandel, i Tyrkia 18,2 prosent og i Italia 12,8 prosent.
‒ I løpet av de siste to årene har vi hatt en vellykket periode i Stellantis, noe som gjør Fiat mer lønnsomt og mer globalt enn noen gang. I år har Fiat nok en gang bekreftet sin globale suksess, og har bidratt vesentlig til konsernets utmerkede resultater, sier Olivier Francois, CEO i Fiat og CMO i Stellantis.
‒ Fiat har vist seg å være nummer 1 Stellantis-merke i volum i 1. halvår med 645.000 enheter, en økning på 10 prosent sammenlignet med fjoråret.
Stellantis står altså bak en rekke europeiske bilmerker, og har ekstra fokus på det gamle kontinentet. Og det gjelder ikke minst elbiler, som blir svært viktig når EU strammer til utslippsskruen i tiden framover. Konsernet leder an i elbilmarkeder som Frankrike, Italia og Spania, og spydspissene er Peugeot e-208 og Fiat 500 Electric.
Faktisk har Stellantis nå 24 elbilmodeller på markedet, og har ifølge dem selv over 50 prosent markedsandel i det helelektriske og viktige B-segmentet.
Totalt ble det registrert 1,44 millioner Stellantis-biler her i Europa i løpet av det 1. halvåret, opp 5,3 prosent målt mot samme periode i fjor, og Fiat sto bak 271.800 biler.
‒ Vi leder konverteringen av bærekraftig urban mobilitet takket være vår New 500 – et 100 prosent elektrisk globalt ikon – som er den elektriske bybilen nummer én i Europa. Og vi vil fortsette å lede veien til elektrifisering med lanseringen av Fiat Topolino og den nye Fiat 600e, som er de første nye modellene basert på Stellantis-plattformen, sier Francois.
‒ Takket være synergiene og mulighetene i konsernet, vil produktplanen vår i løpet av de neste 3 årene få Fiat tilbake til der den hører hjemme ‒ en leder, en benchmark, et kjærlighetsmerke.
Her hjemme nærmer det totale salget av Fiat 500 Electric seg 3.000 biler, men med mange nye konkurrenter har det gått tregt så langt i 2023 med i underkant av 200 nye biler. Fiat Norge venter nok spent på den nye Fiat 600, som du kan lese mer om i en av lenkene under.
Over i Italia er det er det Fiat Panda som leder an, mens Fiat Tipo er den bestselgende bilen i Tyrkia. Ingen av disser er tilgjengelig i Norge, og du lurer kanskje på hvordan en Tipo ser ut. Vel, slik: