Nå høster Fiat også elektriske frukter fra sammenslåingen av Fiat Chrysler og PSA, som er smeltet sammen til storkonsernet Stellantis.
For de tidligere PSA-merkene har på gang en aldri så liten revolusjon når det kommer til å elektrifisere varebiler. Både Peugeot, Citroën og Opel har tatt i bruk et elektrisk drivverk for flere av sine varebiler, og dette drivverket finner nå veien til Fiats Scudo-modell som er en nær slektning av disse og Toyota ProAce.
-->
‒ Vi ser fram til å ta tak i Fiat Scudo når denne bilen igjen er tilbake på markedet, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Stellantis varebil hos Bertel O. Steen.
‒ Scudo erstatter Talento, og med en elektrisk drivlinje og samme praktiske funksjoner som den konvensjonelle versjonen, vil vi satse hardt på denne bilen.
Nye Scudo blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, en på 50 kWh og en på 75 kWh. Den minste pakken har en WLTP-rekkevidde på 230 kilometer, mens det store har en oppgitt rekkevidde på 330 kilometer.
Ladingen er klar for 100 kW ladefart, mens hjemmeladingen har en hastighet opp til 7,4 kW. Men her er det også mulig å få bilen med en 3-faset ombordlader på 11 kW.
Fiat opplyser at lading til 80 prosent av batteriet på 50 kWh går på 30 minutter, mens 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter på samme øvelse.
Drivverket er det samme vi kjenner fra mange av elbilene til de tidligere PSA-modellene, altså 136 hestekrefter og 260 Nm med dreiemoment.
Nå kommer ikke nye Scudo kun som en el-varebil, men blir også tilgjengelig med to forskjellige dieselmotorer. Disse har 100- eller 120 hk og manuell girkasse, eller 150- eller 180 hk med 8-trinns automatgir.
Italienerne hevder at Scudo tilbyr personbilens komfort bak rattet og kommer med et godt utvalg av kjøreassistansesystemer, eksempelvis skiltleser, automatisk bremsing, blindsonevarsling og ryggekamera.
Den elektriske utgave blir ganske tilsvarende de konvensjonelle variantene, og kommer i tre lengder ‒ 4,6 meter, 4,95 meter og 5,3 meter. Her er lastekapasitet på henholdsvis 4,6 kubikkmeter, 5,3 kubikkmeter og 6,1 kubikkmeter, samt ytterligere 0,5 kubikk ved hjelp av åpningen i skilleveggen.
Stellantis Norge opplyser at de elektriske modellene også blir levert som chassis med en rekke muligheter for påbygg, og at utvendig høyde er satt til 1,90 meter slik at den går inn i parkeringshus.
Nyttelasten strekker seg til drøye 1.000 kilo, avhengig av variant, mens tilhengervekten er 1.000 kilo for elbil-versjonen.
Fiat Scudo ble presentert på markedet i 1995, og var da en renavnet Citroën Jumpy. Også Peugeot Expert som kom samtidig var en tvilling av Jumpy.
Da Jumpy kom som 3. generasjon i 2016 var ikke Scudo lenger et medlem av familien, men hadde mistet plassen sin til Toyota ProAce.
Fiat erstattet modellen med Fiat Talento, som på sin side er en renavnet Renault Trafic.
Men nå gjør altså Scudo et comeback, og det er like godt et elektrisk et.
Les også: