- Annonse -
HjemElbilerVolvos el-lastebiler gjennom iskalde tester

Volvos el-lastebiler gjennom iskalde tester

Også elektriske lastebiler må fungere optimalt i iskalde temperaturer.

Den elektriske revolusjonen har ikke nådd de store lastebilene ennå, men den nærmer seg.

- Annonse -

Volvo har tenkt å føre an, og har allerede seks helelektriske versjoner på markedet. Men skal man få transport-sektoren, og spesielt de som driver med langtransport, over på elektrisk kraft, må de store kjøretøyene fungere optimalt i all slags forhold.

Fordelen med Volvo er at de er et svensk selskap, så dermed vet de godt hva det handler om når det kommer til vinterkulde ‒ en fiende av rekkevidden til helelektriske kjøretøy.

En annen er vekt.

Volvos tyngste elektriske lastebiler veier opp mot 44 tonn, og er dermed over 20 ganger så tung som for eksempel en Volvo XC40 Recharge Pure Electric.

- Annonse -

Med andre ord er stor vekt og streng kulde en ganske så utfordrende kombinasjon for elektriske lastebiler. Det vet selvsagt Volvo alt om.

De har nå kjørt noen av sine elektriske lastebiler fra Göteborg og ganske så langt nordover. Faktisk har de ikke stoppet før de nesten var ved polarsirkelen, og der er det kaldt.

– Vi har kunder over alt i verden, og lastebilene våre må fungere over alt, sier Senior Vice President for Product Management i Volvo Trucks, Jessica Sandström.

‒ Derfor er testing i tøffe klimaforhold vesentlig, og dette gjelder selvsagt også våre elektriske modeller.

- Annonse -

Så hva skjer med en el-lastebil når gradestokken viser -25 og vinden uler? Vel, det er dette Volvo nå har prøvd å finne ut av.

– Når vi tester lastebilene våre i felten, ikke langt unna polarsirkelen i Nord-Sverige, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene, sier Sandström.

‒ Vinden bygger opp is på bilen, noe som gir oss gode forutsetninger for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold. Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene.

Det har også kommet noe konkret ut av det iskalde testene.

Enn app som har en ny funksjon som kalles Ready to Run.

Denne kan både forvarme og for-nedkjøle, for det er slik at også en for varm lastebil vil bruke unødvendig strøm.

Ready to Run skal fikse en mer optimal for både batteriene og førerhuset før turen tar til, og aller helst skal batteriene ligge rundt 25 grader, ifølge Volvo den optimale temperaturen.

Som nevnt har ikke den elektriske revolusjonen nådd de store lastebilene ennå, men denne sektoren blir selvsagt viktig når det generelle transport-utslippet nå skal reduseres kraftig. Kun noen hundre helelektriske tunge lastebiler ble levert til transportselskaper i Europa i år.

Men det vil altså svenskene gjøre noe med.

– Vi går foran i det grønne skiftet og har en ledende posisjon i det europeiske markedet for elektriske lastebiler, sier Sandström.

‒ Vi har allerede elektriske lastebiler i serieproduksjon, og vi leverer til kunder i hele Europa og Nord-Amerika. Vårt mål er at 50 prosent av det totale lastebilsalget vil være elektrisk innen 2030, konkluderer hun.

Fakta om Volvos elektriske lastebiler:

  • Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov
  • Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i andre halvår 2022
  • Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa
  • Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2020

Her kan du se en film som viser den nye Ready to Run-funksjonen som blir tilgjengelig til Volvo FH, FM og FMX Electric, og ja, det er en ganske så seriøs sjåfør som setter seg inn i en varm og forvarmet el-lastebil.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her