Fiat har rundet 125 år, og det feires blant annet med en Grande Panda. (Fotos: Fiat)

Fiat feiret 125 år med en kjempepanda

Det er på gang en Grande Panda, og denne er elektrisk. Og skal bli billig.


11. juli 1899 ble Fiat grunnlagt, og det stolte italienske merket har dermed rundet de anselige alderen av 125 år.

Den gang het selskapet Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili - Torino, så ja, FIAT står for Fabrikk Italia Automobil Torino.

Jubileet ble selvsagt markert med pomp og prakt, en ny Fiat 500-versjon med et tilnavn som virkelig setter listen høyt, Giorgio Armani, og altså en ny kjempepanda som er litt lik den gamle.

‒ Fiat ble født i 1899 av en lidenskap for fremgang. Det var blant de få bedriftene som klarte å gå over fra et håndverksstadium til den industrielle æra, sier John Elkann, styreleder i den store Stellantis-gruppen.

‒ Det representerte friheten til å bevege seg hvor som helst for millioner av mennesker, og å gjøre det med stil. I 125 år har vi aldri sluttet å jobbe, søke løsninger, tro på fremtiden vår og iherdig forsvare det vi har bygget. Vi ønsker å takke alle menneskene som gjorde det mulig for denne oppstarten i Torino å bli Stellantis, en av de største bilprodusentene i verden.

Du har kanskje fått med deg at Fiat har på gang en ny Panda, en som er kalt Grande Panda og som skal bane vei for merket i det aller mestselgende B-segmentet. Så ja, tidenes aller første Panda i dette segmentet.

Grande Panda kjører tre grunnprinsipper ‒ italiensk design, global plattform og lokal relevans.

Videre er det stikkord som bærekraft, inkludering, enkelhet og skjønnhet, og bilen er altså inspirert av den ikoniske Pandaen på 1980-tallet.

En bil i B-segmentet bør helst være rimelig, og det bør også Grande Panda bli. Fiat har satt seg mål om at elbilen skal koste under 25.000 euro, så den bør dukke under 300.000 kroner her hjemme.

Og ja, den baner faktisk vei for nye løsninger.

Elbilen har nemlig en spiralladekabel, en integrert ladekabel, som fungerer i vekselstrøm opptil 7 kW. Spiralkabelen har et spesielt hus under panseret, og dermed ryddes det plass til mer rom i bagasjerommet. Vi kommer til det, men først den nyskapende ladekabelen.

Det hele fungerer slik: Åpne lokket, ta ut kabelen og koble den til laderen. Enklere kan det vel knapt bli.

En bil som tar opp hansken til et 80-tallsikon må selvsagt ha en kul personlighet og uventede funksjoner, og vi var inne på bagasjerommet.

Dette er faktisk en B-bil som ikke en gang når fire meter, den er 3,99 meter lang, 1,57 meter høy og 1,76 meter bred, men har likevel et bagasjerom på 361 liter samt at oppbevaringsrommene foran passasjeren foran er på 13 liter.

Og ja, sitteplasser til fem.

Den hyller også den originale Pandaen med 3D-merkede bokstaver med lavt relieff på dørene som reflekterer omgivelsene og forsterker den nedre delen av siden.

Det er også sju farger å velge mellom, rød, hvit, svart, grønn, brun, blå og gul, og de som lurer, grått er bannlyst av Fiat.

På innsiden er det også en hyllest av det meget spesielle Lingotto-bygget i Torino, og her er det et dashbord som består av en 10-tommers klynge og en 10,25-tommers digital radio formet som Lingotto-banen som var på toppen av bygningen.

Rekkevidde?

Vel, den er utstyrt med et 44 kWh stort batteri og en 83 kW e-motor, og kombinasjonen skal ta elbilen over 320 kilometer.

Her er flere bilder av den nye kjempepandaen, en nesten 4 meter lang Fiat Grande Panda:

Foto: AFPH

Les også:

Debatt