Årets sommer er tidenes enkleste for norske elbilister, for det er nå rekordmange hurtigladere i Norge. Mer eksakt har det gått fra 6.615 hurtigladere i 2023 til hele 8.551 nå, melder Norsk elbilforening.
Det bør dempe rekkeviddeangsten, men det er en annen utfordring ‒ det store utlandet. Det skremmer fortsatt mange elbilister.
«Tenk deg at du har elbil og vurderer å dra på bilferie til Tyskland gjennom Sverige og Danmark. Hvordan tenker du at det går med rekkevidde og lading under ferien?»
Det spørsmålet har YouGov stilt drøyt tusen nordmenn på vegne av forsikringsselskapet If, og det viser seg at mange er skeptiske til en slik tur.
- 32 prosent svarer «Denne turen dropper jeg, det blir for utfordrende med lading».
- 35 prosent bretter opp ermene og svarer «Jeg drar på turen, planlegger godt, søker på nettet og bruker apper på mobilen for å finne ladestasjoner».
- 7 prosent legger ut på turen, og satser på at det ordner seg underveis med lading.
- 26 prosent vet ikke hva de vil gjøre.
Oppsiktsvekkende nok har ikke rekkeviddeangsten rundt en slik tur endret seg veldig mye på to år.
– I løpet av to år er det praktisk talt ikke endring i folks ladeangst ved utenlandsferie. Vi stilte de samme spørsmålene i 2022, og da svarte til sammenligning 34 prosent at de dropper tysklandsturen på grunn av ladeutfordringer, sier pressesjef Sigmund Clementz i If.
Han mener likevel at det er positivt at en praktisk talt like stor andel ikke har noen problemer med å ta elbilen utenfor Norden.
– For en del nordmenn har det blitt nesten ren rutine å kjøre elbil fra Norge til Frankrike, Spania eller Italia i sommerhalvåret. Det ser vi ut fra hvor vi får inn skadesaker fra. Med den høye elbilandelen som er i Norge, er vi i verdenstoppen i elbilerfaring. Enkelte bileiere kjører nå sin tredje eller fjerde eilbil, sier han.
– Langturer med elbil innenfor Norges grenser er mange nordmenn komfortable med, og har kanskje faste ladestasjoner de bruker. Å bruke elbilen utenlands virker nok litt mer skremmende på en del.
Undersøkelsen viser også at de over 60 år er mest skeptiske til langturer utenfor Norges grenser, og kun 23 prosent sier at de ville våget det. Da er trenden blant de yngste mellom 18 og 29 år en helt annen, for her svarer 51 prosent at de ville tatt elbilen på tysklandsferie.
If sier at det ikke er noen forskjeller mellom landsdeler på hvem som ville dratt eller ikke.
– Det er positivt at flere og flere drar på langtur med elbil, men det fordrer ofte mer planlegging enn å farte rundt i en bil som går på fossilt drivstoff, sier pressesjefen i If.
Veihjelp og bilredning, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringene hos norske forsikringsselskaper. Dekningen gjelder innenlands, i Norden og Europa, forklarer If.
– På sommeren opplever vi hvert år at det er en del som slipper opp for drivstoff på veien og trenger veihjelp på bilforsikringen, sier Clementz.
‒ De siste årene har det blitt flere og flere elbiler som går tomme for strøm. Elbilene har samme dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil, også i resten av Norden og Europa.
Les også: