6. februar 1967 gjorde Ferrari noe de aldri kommer til å glemme. For på Fords hjemmebane, under 24-timersløpet i Daytona, parkerte den steilende hesten konkurrentene så det holdt.
Faktisk var de så overlegne, og arrogante, at de tre Ferrari-bilene fremst la seg ved siden av hverandre og passerte mållinjen sammen.
-->
Bilen som ble dømt først var 330 P3/4, nummer to ble 330 P4 og 3. plassen gikk til en 412 P. Dette var også det absolutte høydepunktet for Ferrari 330 P3, en bil utviklet på bakgrunnen av de tre viktigste racerbil-prinsippene ‒ motor, chassis og aerodynamikk.
Denne 1-2-3 hyller nå Ferrari med en helt ny modell i Icona-serien, og Ferrari sier at Daytona SP3 rent designmessig er inspirert av biler som 512 S, 712 Can-Am og 312 P. På innsiden har de hentet inspirasjon fra biler som 330 P3/4, 312 P og 350 Can-Am.
Under skallet, ting som kjøreegenskaper og aerodynamikk, er inspirert av formel 1, for dette blir den første bilen etter LaFerrari, Ferraris siste superbil, som adoptere slike løsninger.
Og til slutt er motoren inspirert av 812 Competizione.
For de har nemlig montert inn en 6.5-liters V12 som er mer fintunet enn noen gang, og den legendariske motoren kan by på 840 hk ved ganske så ville 9.250 r/min. Dreiemomentet er opplyst til 697 Nm ved 7.250 r/min, mens maks turtall er 9.500 r/min.
Dette er koblet til en F1-girkasse med sju trinn, og vekten er trimmet ned til under 1,5 tonn. Ferrari har skodd Daytona SP3 med 265/30 ZR 20 foran og 345/30 ZR 21 bak, og hele pakken flyr nærmest fra start av.
0-100 km/t skal gå unna på 2,85 sekunder, mens 0-200 km/t fyker unna på 7,4 sekunder. Toppfarten er opplyst til over 340 km/t.
Som navnet Daytona SP3 sier blir dette altså den tredje modellen i den nye Icona-serien, hvor Ferrari henter inspirasjon fra ikoniske biler.
De to første kom i 2018 og heter Monza SP1 og Monza SP2, og var inspirert av de såkalte barchetta-biler fra 1950-tallet. Serien er svært eksklusiv, og nordmenn kunne selv studere en slik under Oslo Motor Show (OMS) for noen uker siden.
Dette takket være investoren Arne Fredly, som faktisk er en så god kunde av Ferrari at han er en av de få som får tilbud om å kjøpe biler fra Icona-serien.
Og heldigvis viser Fredly gjerne fram sine biler, så vi får se om han dukker på en framtidig OMS med en Daytona SP3. Det hadde jo vært noe.
For det er ikke bare den sterkeste Ferrari-modellen de noensinne har satt inn i serieproduksjon, men den er også den mest aerodynamiske.
Og med et Targa-tak, saksedører, integrerte seter og litt retroinspirert design hyller den iallfall trioen som tok storeslem i 1967 på en ypperlig måte, og om du er enig i akkurat det kan du jo selv sjekke via bildene under.
Les også: