For de som lurer. Ja, det er mulig å få Ferrari til å lage en helt unik modell kun for deg. Eller sammen med deg, om du vil. De har til og med et eget spesialprogram for nettopp slike biler.
Det heter Special Projects, og her spiller altså kunden inn sine ideer og forslag. Så går de løs på prosjektet. Kunden følger nøye med på utviklingen og designet gjennom hele prosessen, som ifølge Ferrari tar litt over ett år i snitt.
-->
Hva moroa koster og hvor god kunde du faktisk må være for å få innpass sier ikke den steilende hesten noe om, og det er sikkert like greit.
En klient som både er en god nok kunde og har penger nok kan nå motta sin helt unike Ferrari, SP48 Unica. Denne skal det altså kun lages ett eneste eksemplar av, og det er den du ser på bildet over.
Noen drar muligens litt kjensel på bilen, for Ferrari bygger selvsagt ikke disse one-offs helt fra grunnen av. De er basert på serieproduserte biler, og SP48 Unica er satt sammen på plattformen til F8 Tributo og er dermed basert på denne.
De store linjene er de samme, men Ferrari har selvsagt gjort en del endringer. Her er det for eksempel en redesignet front som sammen med et ganske unikt tak og vinduer gir bilen en svært så spesiell visuell effekt.
Det ser rett og slett ut som at bilen et utstyrt med et visir. Sjekk dette:
Den mer muskulære linjen videreføres bakover, og Ferrari har åpenbart jobbet hardt med linjene ‒ de strekker seg nemlig helt fra frontspoileren og til de store luftinntakene bak. Ja, det er lekkert!
Den 2-seters unike sportsbilen har arvet drivverket fra F8 Tributo, noe som betyr en V8 twinturbo-motor med 720 hk som har 185 hk/liter.
Den ganske så lette F8 Tributo gjør da også 0-100 km/t på under 3 sekunder, og 0-200 km/t fyker unna på 7,8 sekunder. Toppfarten bør være godt nok for de aller fleste ‒ 350 km/t.
Om en Ferrari SP48 Unica kopierer disse tallene vet vi ikke, men en ting kan vi iallfall slå fast.
Det finnes ingen andre slike enn den røde som du kan se på bildene under, og det er jo ganske så kult.