Man skulle kanskje tro at Ferrari kun fokuserer på et veldig begrenset antall modeller, men den steilende hesten er overraskende produktiv.
For stadig vekk popper det opp nye modeller, men nå skal det legges til at de fleste av disse enten er spesialutgaver eller nye versjoner av nåværende biler. Den aller nyeste er intet unntak, men kanskje ikke helt som du tror.
-->
For her har Ferrari bladd langt bak i historieboka, faktisk nesten sju tiår bakover.
Tilbake i 1957 bestemte Ferrari seg for å bryte den suksessrike formelen som besto av å lage biler med V8- og V12-motorer, og introduserte for første gang en bil med en V6-motor. Den var en Dino 156-modell bygd for formel 2, og denne ble drevet av en 1.5-liters motor. Dette ble fulgt opp med biler som 196 S og 296 S i 1958, og formel 1-biler som 246 F1 som var så rask at Mike Hawthorn ble verdensmester bak rattet på en slik det samme året.
Alle disse hadde frontmontert motor, men i 1961 kunne Ferrari avduke 246 SP med en midtmontert V6. Samme år tok de også den aller første VM-tittelen i formel 1 med en 120 graders V6-motor.
Hopper vi fram til 1981 finner vi 126 CK, den første bilen med en turbomatet V6-motor. En annen milepæl finner vi året etter, for 126 C2 ble den aller første racerbilen med turbo som vant lagmesterskapet i formel 1. 126 C3 fulgte opp med en ny seier året etter.
Spoler vi så fram til 2014 finner vi også V6 turbo med hybridteknologi, for det året introduserte Ferrari dette på sine moderne formel 1-biler.
Så i dag er Ferrari V6 turbo hybrid synonymt med de aller raskeste racerbilene de lager, men nå tar også en slik løsning spranget over til vanlige biler.
For selv om Ferrari har blitt hyllet for sine fantastiske V8- og V12-motorer de siste årene, er det nå på tide å introdusere noe som er litt mindre tørst. Det gjør de med en ny modell kalt 296 GTB, en skikkelig råtass av en hybrid.
Dette blir den aller første gatelovlige bilen som får en 120 graders V6-motor koblet sammen med et ladbart hybridsystem, hvor riktignok den rene elektriske rekkevidden ikke er blant de mest imponerende ‒ 25 kilometer gjennom et 7,45 kWh stort batteri.
Men alt annet er imponerende.
Den turbomatede V6-motoren kan by på 663 hk og elmotoren kan skilte med sine 167 elektriske hestekrefter, og totalt er det et maksimalt kraftuttak på hele 830 hk. Og sa vi at den var bakhjulsdrevet?
Motoren er den første i en ny F163-familie, og Ferrari kan selvsagt ikke gå fra større motorer uten å bekymre seg over hvordan en V6 høres ut som. Vi får tro at de har lyktes med akkurat det, for ingeniørene selv kalte den rett og slett for «piccolo V12» under utviklingen. En liten V12 her, altså. Maks turtall er for øvrig 8.500 r/min, mens hybridsystemet har et maks turtall på 8.000 r/min.
Ferrari som altså har kommet med en masse nye biler de siste årene har selvsagt puttet det meste av nyheter inn i 296 GTB, så her finner vi en 8-trinns DCT-kasse og ting som E-Diff og en MGU-K (løsningen fra formel 1 som lagrer energi) mellom motoren og girkassen.
Kombinasjonen V6 turbo og DCT finner for øvrig i flere andre imponerende Ferrari-modeller, som SF90 Stradale, Ferrari Roma, Portofino M og den nye SF90 Spider.
Ferrari melder at de også har fintunet alle detaljer rundt 296 GTB, så her bør det være maksimalt veigrep og lynhurtig bremsing i tillegg til lynrask akselerasjon og toppfart.
Ikke minst når vi vet at den veier inn til 1.470 kilo, og kan dermed skilte med en vekt-til-kraft-ratio på særs imponerende 1,77 kg/hk. Noen av forklaring til dette er at den ikke er blant de største sportsbilene, og måler «kun» 4,57 meter i lengden ‒ langt kortere enn for eksempel en Tesla Model 3 på 4,69 meter.
Så hvor kjapp er så denne 2-seters Gran Turismo Berlinetta (GTB)-utgaven med 2,9-liters motor og 6 sylindre (296)?
Jo, 296 GTB klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder. 0-200 km/t klokkes til 7,3 sekunder, mens 200 km/t og ned til full stans gjøres på 107 meter.
Toppfarten er en plass over 330 km/t, og bilen er utstyrt med dekk med profilen 245/35 ZR 20 foran og 305/35 ZR 20 bak.
Og er du litt usikker på om du skal kjøpe en Ferrari 296 GTB kan vi jo opplyse at den har 7 års garanti, så her er det bare å kjøre på.
Om denne forblir en drøm kan du jo sjekke ut bildene, som jo tross alt er det nærmeste de fleste av oss kommer denne superbilen.
Les også: