Ferrari kappet taket av supersterke 296

Ferrari 296 GTS er en berlinetta spider med voldsomme 830 hestekrefter.


Sånn cirka midtsommers i fjor kunne Ferrari presentere et nytt rovdyr i familien, men denne gang var det ikke snakk om gigantiske V8- eller V12-motorer. Nei, den steilende hesten hadde gått tilbake til en formel de først startet med i 1957. V6-motorer.

De første racerbilene med slike motorer hadde disse frontplassert, men i 1961 bestemte Ferrari seg for å plassere den i midten av bilen. Akkurat den løsningen fulgte de opp 60 år senere, men det var en vri.

For den nye Ferrari 296 GTB var nemlig en ladehybrid, noe som betyr mindre forbruk og langt flere krefter. To motorer er som kjent bedre enn én.

Den turbomatede V6-motoren kunne by på 663 hk, noe som egentlig er mer enn nok. Men Ferrari ville ha mer, så de koblet en elmotor med 167 hk til drivverket, og de 830 hk ble sendt til bakhjulene via en 8-trinns F1 DCT-kasse som vi finner igjen i biler som SF90 Stradale, Ferrari Roma, Portofino M og SF90 Spider.

Og nettopp Spider er et stikkord nå.

Nye 296 GTB høstet selvsagt applaus verden over, og nå har den fått en toppløs søster som er enda mer attraktiv på varme sommerdager. Den er kalt 296 GTS, og er en såkalt berlinetta spider.

Og ja, den er vakker så det holder.

Ferrari 296 GTS er enkelt forklart en tvilling av 296 GTB, foruten at taket er kappet av. Det er erstattet av en RHT-topp (uttrekkbar hard top) som kan legges ned i løpet av 14 sekunder, og det er mulig å gjøre i hastigheter opp til 45 km/t.

Italienerne forklarer at skillelinjen mellom bilens karosseri og taket er over B-stolpen.

Resultatet er at det sammenleggbare taket deler seg i to seksjoner som brettes i flukt over fronten av motoren, og dette er viktig. Ikke bare for kjøling og slike kjedelige mekaniske ting, men ikke minst for at designerne dermed kunne introdusere et vindu i den bakre delen av motordekselet som V6-motoren er synlig gjennom.

Om toppen er nede dukker det også opp en skjerm på innsiden som skal sørge for at det er behagelig for de i bilen selv i høye hastigheter. Og kjøres bilen i elektrisk modus, den har 25 kilometer elektrisk rekkevidde, kan man jo bare høre vinden suse forbi. Det er for øvrig mulig å kjøre i 135 km/t i el-modus.

Ferrari sier ikke noe om når den nye versjonen er klar, men siden dette er en sommerbil får vi håpe at den blir timet inn til årets sommer. Og ja, den blir sikkert mulig å få tak i også her i Norge, for Ferrari er nå offisielt på plass her i gamlelandet.

Her er noen tekniske spesifikasjoner til den toppløse Ferrari 296 GTS, og etter disse følger noe du helst ikke bør gå glipp av ‒ nemlig bildene.

  • Motor: 3-liters V6 120 grader og en el-motor
  • Total kraft: 830 hk ved 8.000 r/min
  • Maks dreiemoment: 740 Nm ved 6.250 r/min
  • Lengde: 4.565 mm
  • Bredde: 1.958 mm
  • Høyde: 1.191 mm   
  • Akselavstand: 2.600 mm       
  • Tørrvekt: 1.540 kg     
  • Vekt til kraft: 1,86 kg/hk
  • Hjul foran: 245/35 ZR 20 J9.0
  • Hjul bak: 305/35 ZR 20 J11.0
  • Bremser foran: 398 x 223 x 38 mm
  • Bremser bak: 360 x 233 x 32 mm
  • Toppfart: >330 km/t
  • 0-100 km/t: 2,9 sekunder
  • 0-200 km/t: 7,6 sekunder
  • 200 km/t-full stopp: 107 meter

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene