Sånn cirka midtsommers i fjor kunne Ferrari presentere et nytt rovdyr i familien, men denne gang var det ikke snakk om gigantiske V8- eller V12-motorer. Nei, den steilende hesten hadde gått tilbake til en formel de først startet med i 1957. V6-motorer. De første racerbilene med slike motorer hadde disse frontplassert, men i 1961 bestemte Ferrari seg for å plassere den i midten av bilen. Akkurat den løsningen fulgte de opp 60 år senere, men det var en vri. For den nye Ferrari 296 GTB var nemlig en ladehybrid, noe som betyr mindre forbruk og langt flere krefter. To motorer er som kjent bedre enn én. Den turbomatede V6-motoren kunne by på 663 hk, noe som egentlig er mer enn nok. Men Ferrari ville ha mer, så de koblet en elmotor med 167 hk til drivverket, og de 830 hk ble sendt til bakhjulene via en 8-trinns F1 DCT-kasse som vi finner igjen i biler som SF90 Stradale, Ferrari Roma, Portofino M og SF90 Spider. Og nettopp Spider er et stikkord nå. Nye 296 GTB høstet selvsagt applaus verden over, og nå har den fått en toppløs søster som er enda mer attraktiv på varme sommerdager. Den er kalt 296 GTS, og er en såkalt berlinetta spider. Og ja, den er vakker så det holder.

- Motor: 3-liters V6 120 grader og en el-motor
- Total kraft: 830 hk ved 8.000 r/min
- Maks dreiemoment: 740 Nm ved 6.250 r/min
- Lengde: 4.565 mm
- Bredde: 1.958 mm
- Høyde: 1.191 mm
- Akselavstand: 2.600 mm
- Tørrvekt: 1.540 kg
- Vekt til kraft: 1,86 kg/hk
- Hjul foran: 245/35 ZR 20 J9.0
- Hjul bak: 305/35 ZR 20 J11.0
- Bremser foran: 398 x 223 x 38 mm
- Bremser bak: 360 x 233 x 32 mm
- Toppfart: >330 km/t
- 0-100 km/t: 2,9 sekunder
- 0-200 km/t: 7,6 sekunder
- 200 km/t-full stopp: 107 meter