Har du noen timer til overs og befinner deg i området rundt hovedstaden? Vel, glem Tusenfryd, Munch-museet, Karl Johan, Holmenkollen eller hva det måtte være. Det er nemlig en ny «dit må vi»-destinasjon rett utenfor Oslo.
Nærmest bestemt på Billingstad knappe to mil vest for Oslo.
-->
Der har nemlig selskapet med det slående navnet Formula Automobile Norge et lokale med noe spektakulært på innsiden. For bak det navnet lurer det seg noe ganske så stort.
De er nemlig historiens aller første norske offisielle eneimportør og forhandler av selveste Ferrari, juvelen i sportsbil-segmentet. Plakatmerket og den store drømmen for både gutter og jenter, kvinner og menn.
‒ Vi er stolte og ydmyke av å kunne representere Ferrari i Norge slik som merket og kundene fortjener, sier Rune F. Brath, daglig leder i Formula Automobil Norge.
‒ Sammen med hovedeier i Danmark og søsterforhandlere i Sverige og Finland blir Formula Automobil en av de større forhandler- og importørgrupperinger av Ferrari i verden. Historiens første Ferrari er allerede bestilt på vårt forhandlernummer.
Vel, vi er iallfall ikke overrasket over at de har solgt den første bilen. For sjekk disse fire bilene vi har limt sjefen inn i midten av:
Allerede 1. januar fikk Formula Automobil Norge status som en ekte Ferrari-forhandler, men selve åpningen av lokalene tar plass lørdag (12. mars).
Importøren sier at de har lagt svært mye vekt på kundeopplevelsen og selvsagt servicen da de har bygd opp lokalet og apparatet rundt, og den nye statusen gir også en eksklusivt tilgang til de mange aktivitetene som Ferrari står bak rundt om i verden.
Brath er fullt klar over at det hviler et ekstra ansvar som Ferrari-selger, og sier at de vil gi kundene en eksepsjonell opplevelse som følger Ferrari’s høye standarder.
‒ Mange i Norge kjenner bilene til Ferrari, men få kjenner hele for «Ferrari-universet» en kan ta del av som bileier eller entusiast, sier Brath.
‒ Ferrari tilbyr en rekke arrangementer og turer med og uten kjøring der fellesnevneren er lidenskap, eller passione, for bil. For mange er dette fellesskapet like viktig som selve bilen.
Den dårlige nyheten rundt Ferrari er selvsagt at bilene koster litt mer enn hva et par vanlige årslønner dekker, men den gode nyheten er at det er helt gratis å se bilene.
For på Billingstad er alle velkommen, enten de vurdere å kjøpe en Ferrari eller rett og slett bare vil titte på kunstverkene.
Og de som finner veien dit i nær framtid får også se noen ekstraordinært. Ikke det at de «vanlige» modellene ikke er det.
Ferrari kan tilby alt fra GT-modellen og designikonet Roma til superbilen SF90 med 1.000 hestekrefter som er plug in hybrid og kommer med AWD.
Det er også på gang en ny Icona-utgave, Daytona SP3, en helt ny 2-seter 296 GTB plug in hybrid og en helt ny og større og romsligere firehjulsdrevet modell.
Og for å ikke glemme den ultraville og sterkt begrensede 812 Competizione, som utrolig nok også er på plass i Billingstad.
Det er også noe helt ekstraordinært.
På plass er nemlig den en helt ekte formel 1-bil. Mer bestemt en 2017-modell som mest sannsynlig ble kjørt av den finske publikumsfavoritten Kimi Räikkönen.
Sjekk denne:
Nå handler det selvsagt mye om V12, V8 og V6 når det kommer til Ferrari, som i årrekke har hatt «verdens beste motor». For ja, det kåres nemlig en slik også, og dronningen her har vært en 3.9-liters biturbo V8 som opprinnelig satt i en Ferrari 488 og da med 669 hestekrefter.
Men også for et merke som Ferrari kommer det er elektrisk framtid, og på vei dit har det italienske merket redusert utslippene fra bilparken med 35 prosent målt mot 2000.
I 2025 dukker det også opp en helelektrisk Ferrari, og de vil dermed ha tatt det elektriske steget helt ut.
Det vil muligens åpne for nye kunder og nytt bruksmønster.
‒ En kan helt klart velge å kjøre en Ferrari hver dag, men det er viktig å presisere at en Ferrari selges i svært begrenset volum, brukes normalt sett ikke som et daglig transportmiddel og det fleste kjører under 2.000-3.000 kilometer per år, forklarer Barth.
‒ En Ferrari skrotes svært sjelden, og lever derfor i praksis «evig». Mange tenker derfor litt annerledes når en vurderer en Ferrari.
De vil ikke gå ut med noen spesifikke mål, men forventer en vekst. Uansett er det ikke noe mål å selge flest mulig biler, for Ferrari skal være noe eksklusivt.
‒ Vi vil etter hvert se på muligheter for å utvide servicetjenestene, slik at vi kan betjene kundene der de bor, sier den daglige lederen.
‒ Vi ser lyst på Ferrari og Formula Automobile sin framtid i Norge, slår han fast.
Det er ikke bare nye Ferrari-biler som er på plass på Billingstad, for den norske representanten kan også tilby brukte biler ‒ for det meste biler som kunder har byttet inn når de har kjøpt seg en ny Ferrari.
Ferrari er ikke som andre merker, for det lages knapt en eneste standard bil i fabrikken. Det finnes noen få unntak, som et par av de bilene som er på plass hos Formula Automobile Norge, men normalt bygges de etter kundeønsker.
Det har Formula Automobile Norge tatt konsekvensen av, og laget et eget rom hvor kundene kan sjekke ut diverse farger og materialer ‒ og ikke minst skreddersy sin egen drømmebil.
‒ En kan nå konfigurere Ferrari 100 prosent slik kunden ønsker fra Norge, forklarer Bård Abrahamsen, Brand Manager Ferrari.
‒ I tillegg har vi skreddersømprogram som at Atelier- og limiterte Tailor Made-programmet, der en kan tilpasse drømmebilen nesten uten begrensninger. Alle som kjøper en ny Ferrari får i tillegg tilbud om å reise til Italia for å fullføre konfigurasjonen, der egne team av eksperter fra Ferrari bistår.
I tillegg til Ferrari er også Formula Automobile Norge offisiell forhandler og importør av Maserati, et annet sportslige italiensk merke.
Lørdag er det altså offisiell åpning av Ferrari, og de som tar turen bør beregne god tid. For dette er tidenes mest imponerende samling av steilende hester på norsk jord ‒ intet mindre.
Ikke overbevist? Sjekk ut bildene under da!
Les også: