Fem «rare» Lamborghini-rekorder

Den sinte oksen børster nå støvet av plakatbilen Countach, og det feirer vi med fem «rare» Lamborghini-rekorder opp gjennom tidene.


Tidligere denne måneden kom sjokkbeskjeden fra Lamborghini. «Vi har på gang en ny Countach».

Dette er altså modellen som er kåret til tidenes plakatbil, og som snudde opp-ned på sportsbil-industrien da Lamborghini viste fram konseptet under Genève Motor Show i mars 1971.

-->
Fram til da hadde nemlig sportsbilene vært ganske så runde i kantene, inkludert forløperen til Countach, den flotte Miura som kom i 1966. Men det brydde ikke Marcello Gandini seg om, designeren som hevet sin lønn hos Carrozzeria Bertone.

Nå er det ikke helt sant at Countach faktisk viste vei for de flate sportsbilene, for den godeste Gandini hadde faktisk laget et lignende konsept av en Alfa Romeo tre år tidligere.

Allerede i 1968 ble Carabo, av alle ting døpt etter løpebiller (carabidae), vist fram under Paris Motor Show, og designet kan bare beskrives med ett ord ‒ knivskarpt. Du kan selv se og lese om denne herligheten i en av lenkene helt nederst.

Med Countach hadde Gandini tonet ned de knivskarpe kantene noe, og resten er som kjent historie. Bilen ble en enorm suksess, og Lamborghini fortsatte å produsere drømmebilen helt til 1990.

Den kommer nå som en ny generasjon, men du må nok nøye deg med å ha også den som plakat. For Lamborghini har solgt alle eksemplarene de skal lage, og som med Carabo skal du også få se og lese mer om den i en av lenkene helt nederst.

Countach er selvsagt en svært viktig del av Lamborghinis historie, som jo er ganske så interessant.

Her får du fem «rare» rekorder signert Lamborghini, og vi har selvsagt inkludert både Miura og Countach på denne eksklusive listen.  

1. Marzal: bilen med flest glassflater: 4,5 kvadratmeter

Marzal, enda en flat sportsbil designet av Marcello Gandini som faktisk også var en forløper til forløperen, altså til Carabo, var et konsept kun laget i ett eksemplar som ble viste fram i 1967.

Her hadde Gandini som mål lage en 4-seter Grand Tourer, og denne ble rett og slett en studie av både stil og design.

Blant tingene som gjør Marzals design spesielt er interiøret, som er trukket med sølvfarget skinn. Og ikke minst sekskanten, det sentrale temaet for hele designet som ble gjentatt i så mange detaljer som mulig. Eksempelvis dashbordet og bakruten.

Men det utvilsomt mest slående trekket var den enorme glassoverflaten som dekker 4,5 kvadratmeter, fra måkevingedørene til taket.

Og sett fra siden kommer du aldri til å glemme denne bilen, for sjekk dette:

Vi skjønner raskt at denne aldri kunne gå inn i serieproduksjon, og var altså kun ment som en showbil for de store bilutstillingene i Europa. Men den resulterte faktisk i en produksjonsbil, mer eksakt Lamborghini Espada lansert i 1968.

Men Marzal kan iallfall skryte på seg en rekord, for dette er den fullt operative showbilen med historiens største glassoverflate.

2. Miura: Designet av et team på 29 år

Helt fra Ferruccio Lamborghini grunnlag bilmerket i 1963 satset han på yngre folk, noe som jo kan være lurt om man vil lage noe nytt og moderne. Resultatet av dette ser man av Miura-prosjektet.

Ferruccio Lamborghini var altså lei av Ferraris dominans, så han ville skape en utfordrer til den steilende hesten. Det klarte den sinte oksen med en modell de kom med i 1966.

Grunnleggeren samarbeidet med universiteter, og fikk også hjelp fra noen av de yngste fagfolkene i bilverdenen.

Med en gjennomsnittsalder på bare 29 år, den yngste i historien til Sant'Agata-merket, kom de altså opp med en bil som tok pusten fra de fleste. Denne gjengen besto av designeren Marcello Gandini og testføreren Bob Wallace, begge 28 år, overingeniør Gian Paolo Dallara og assisterende ingeniør Paolo Stanzani, begge på 30 år.

Alle disse unge mennene ble senere mestere på sine respektive områder i bilverdenen, noe som viser at Ferruccio Lamborghini hadde en ganske så god evne til å spotte store talenter.

Det er legendariske Lamborghini Miura et godt bevis på:

3. Miura: En 1,05 meter lav sportsbil

På 60-tallet var lav høyde og bølgende, aerodynamiske former de viktigste aspektene da designerne klekket ut nye sportsbiler. Slik var også Miura.

Med bare 105,5 centimeter høyde var Lamborghini Miura den laveste masseproduserte bilen noensinne, og som vi vet har denne delen av et design blitt en svært viktig del av DNA’et til Lamborghini.

Den nye Lamborghini Aventador S er for eksempel kun 113,6 centimeter høy, sammenlignet med for eksempel en Porsche 911 Carrera som rager 129,8 centimeter over bakken.

Men begge er altså som staker å regne i forhold til Miura, bilen som tok opp kampen mot Ferrari.

4. Lamborghini LM002: Historiens første «super-SUV»

Tilbake i 2017 skapte Lamborghini saftige overskrifter. De hadde nemlig trillet i hjulsporene til konsernsøster Porsche, og kunne presentere en SUV. Ja, merket med sine superlave sportsbiler kom med en høyreist terrengbil. Og vi snakker selvsagt om modellen som ble døpt en super-SUV, Lamborghini Urus.

De fleste tror nok dette er den første SUV-modellen til Lamborghini, men vi må huske at dette er merket som lagde sine første biler av blant annet traktordeler.

Og i 1986 kunne de vise en høyreist terrengbil som var utstyrt med motoren til Countach Quattrovalvole, den nest siste utgaven av Countach-modellen. Jepp, galskap!

Bakgrunnen for dette var at Lamborghini på slutten av 70-tallet startet opp et prosjekt for å utvikle supersterke terrengkjøretøy for militær bruk, og modellen fikk til og med et illevarslende navn ‒ Cheetah. Ja, du skal få lese om dette via en av lenkene nederst, og vi lover, dette er det siste lenketipset!

Dette førte igjen til et prosjekt rettet mot det åpne markedet, og Lamborghini startet i 1981 med å utvikle LM001.

Det førte igjen til LM002, og denne ble avduket under Brussel Motor Show i 1986.

Dette var rett og slett et terrengmonster på fire hjul, og hadde ytelser som selveste Countach. Motoren, 5.167 kubikk, leverte 450 hk ved 6.800 r/min, den hadde gode terrengegenskaper og et design som kan minne litt om Hummer som kom i 1992.

Med et karosseri av aluminium og glassfiber, utstyrt med firehjulsdrift og tre selvlåsende differ kunne den løpe opp bakker som en ekte gepard. Den klarte nemlig hellinger på 120 grader.

LM002 var historiens første «super-SUV», som altså har fått sin arvtaker i Urus ‒ den første super-SUV’en som ble masseprodusert.

Totalt lagde Lamborghini 300 eksemplarer av LM002 mellom 1986 og 1992.

5. Countach: Første bil med saksedører

Lamborghinis vertikalt åpnede dører, også kjent som «saksedører», er kjennetegnet for de mest ikoniske V12 superbilene som noensinne er produsert hos Automobili Lamborghini.

Den revolusjonerende Countach ble altså designet av Gandini i 1971, og var den første produksjonsbilen utstyrt med dører som sakset seg loddrett opp, og er altså fremdeles et særpreg for bilene fra oksemerket med de kraftigste V12-motorene.

Nå var det ikke bare estetiske grunner til at Gandini gikk for noe så revolusjonerende, for det var også praktiske grunner.

Ikke bare når det gjelder å komme seg ut og inn, men faktisk når det kommer til rygging. Det var nemlig svært vanskelig å se bakover, og saksedører gjorde det mulig å åpne døren og rett og slett stikke hodet ut av bilen når det skulle rygges.

En annen åpenbar fordel med at dørene går rett opp er at det er enklere å komme seg ut og inn av bilen på trange parkeringsplasser.

Siden har slike dører gått i arv via Diablo, arvtakeren Countach, og videre til Murciélago, Reventón, Veneno, Centenario og til slutt gjennom Aventador-serien.

Så ser du en Lambo som har saksedører, kan du være ganske trygg på at dette er en 12-sylindret modell.

Og den første var altså legenden som nå våkner til liv igjen (ja, seff med saksedører!), Lamborghini Countach.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter