Volvo EX30 har ikke bare hanket inn en designpris, men faktisk to. Den ene deler den med en Ferrari, og i den slo den en Lamborghini. (Fotos: Volvo)

Favoritten Volvo EX30 hanket inn nok en pris

Den mest registrerte nybilen i april, Volvo EX30, er ikke bare en favoritt hos kundene. Baby-Volvo har allerede hanket inn to ganske store priser.


Med mange fridager i mai har nybilsalget gått ganske trått, men det er noen unntak. Volvo EX30 holder for eksempel et ganske godt tempo, og blir om ikke mye rart skjer den siste uken en av de mest populære nybilene også i mai.

For det ble den i april, hvor den til og med klarte å vippe umulige Tesla Model Y ned fra tronen. Den amerikanske modellen måtte faktisk se seg slått av to biler i april, for også Volkswagen ID.4 tok seg forbi det som har vært den suverent mest populære nybilen de siste årene.

At Volvo treffer godt her i Norge med en kompakt elbil er ikke overraskende, men det ikke bare nordmenn som har falt for EX30. På kort tid har den imponert dusinvis av eksperter, og har til og med slått Alfa Romeo 33 Stradale og Lamborghini Revuelto på hjemmebane i Italia. Imponerende, og vi kommer snart til denne prestasjonen.

Men først må vi ta en pris som EX30 deler med en annen italiensk skjønnhet, selveste Ferrari Roma. Den bilen er så vakker at den fikk prisen «Best of the Best» av Red Dot, og de som har sett bilen er ikke overrasket over det valget.

En annen bil som fikk samme pris er det elektriske flaggskipet Kia EV9 med et litt mer ukonvensjonelt design, og ikke minst Volvo EX30. Ja, den klart minste av trioen med sine 4,23 meter.

Red Dot følger fire basisprinsippene for god design ‒ funksjonalitet, attraktivitet, bruk og bærekraft. Juryen bestod av 39 designeksperter fra hele verden, og bilen vant prisen med en score på 93 av 100 poeng. Så ja, nesten full pott.

– Volvo EX30 levendegjør Volvos designprinsipper i et mindre format, og er et bevis på førsteklasses skandinavisk design, der form følger funksjon, forklarer Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.

‒ Bilen har det laveste karbonavtrykket noensinne fra en Volvo-bil, er spekket med ny teknologi og er perfekt tilpasset et bilmarked der flere og flere går over til å kjøre elektrisk.

Men det er altså ikke den eneste prisen EX30 har innkassert.

Over i Italia finner vi en av motehovedstedene, Milano med sin berømte moteuke. Under denne ble også Car Design Awards delt ut, så her var det også vakre modeller på fire hjul.

Kampen var selvsagt beintøff, med italienske biler som Alfa Romeo 33 Stradale og Lamborghini Revuelto blant de utvalgte, Ja, selv sjefsbølla med det unike designet, Tesla Cybertruck, kjempet om prisen.

Men alle måtte gi tapt for Volvo EX30, som ble valgt foran 33 Stradale og med Lambos første elektrifiserte bil på 3. plass.

Den så neppe italienerne komme.

Juryen bestod av 11 internasjonale biljournalister fra publikasjoner som Automotive News, italienske Auto&Design og Top Gear, opplyser Volvo.

Og dette meldte de om EX30:

«En liten SUV med et sterkt preg av luksus. Bilen er typisk for Volvos designspråk – enkel, bærekraftig og praktisk – men også forfriskende med et distinkt og nytenkende skandinavisk design».

Så, nope, størrelsen teller ikke. Bare spør 5,68 meter lange Cybertruck…

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Volvo Volvo EX30