Få vet hva boten for mobilbruk er

Det svir skikkelig å bli tatt for håndholdt mobilbruk bak rattet, men det har ikke så veldig mange fått med seg.


Med inntoget av smarte mobiler og stadig nye sosiale medier eksploderte også bruken av telefonen bak rattet, noe som både er uansvarlig og potensielt livsfarlig. Straffen så heller ikke ut til å skremme veldig mange, for 1.700 kroner og to prikker tålte åpenbart mange mobilglade bilister.

Og ja, håndholdt mobilbruk bak rattet har vært forbudt siden 2000.

Myndighetene tok til slutt grep, og da vi gikk inn i 2021 ble straffen økt betydelig. Boten ble økt til 5.000 kroner i tillegg til tre prikker på førerkortet. De som drar på seg åtte prikker i løpet av en periode på tre år mister lappen i seks måneder.

Her er det verd å merke seg at ferske bilister, de som er inne i prøveperioden på to år, får doble prikker. Brudd på mobilforbudet gir dermed seks prikker for disse.

Alt dette er det ikke så veldig mange som vet, viser en ny undersøkelse fra Frende Forsikring. Hele 70 prosent, 7 av 10, vet nemlig ikke hva reaksjonen fra politiet er når det kommer til ulovlig mobilbruk bak rattet.

‒ Da oppleves ikke straffen som en sterk nok trussel, påpeker seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Myndighetene økte altså straffenivået i et forsøk på å dempe den ulovlige mobilbruken og gjøre trafikken sikrere.

‒ Straffen er blitt mye høyere og det er bra. Mobilen skal aldri brukes i bil. Du setter både ditt eget og andres liv i fare hvis du holder på slik, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Problemet er altså at veldig få er klar over de strenge reaksjonene, viser tall fra Frende:

  • 21 prosent vet ikke noe om straffenivået for mobilbruk i bil
  • 49 prosent vet at straffen er blitt strengere, men aner ikke hva den er på
  • 30 prosent har full kontroll på straffenivået

‒ Det er helt tydelig at det fortsatt er et stort informasjonsbehov når så mange ikke har fått det med seg, sier Johansen i Trygg Trafikk.

‒ Poenget med strengere straff er at det skal være avskrekkende. Det er samfunnets metode for å si at vi ikke godtar det.

Den preventive tilnærmingen kan se ut til å hjelpe noe, for tall fra 1. halvår i fjor viser at UP tok færre mobilbrukere enn tidligere ‒ totalt skrev de ut 7.953 forenklede forelegg for mobilbruk i bil.

‒ Det var en nedgang på nesten 10 prosent fra samme tid året før, og kan tyde på at den skjerpede straffen har sunket inn hos en del. Men det er fortsatt mye arbeid som gjenstår, sier Roger Ytre-Hauge.

Frende har fått Norstat til å spørre nordmenn om de bryter mobilforbudet bak rattet, og hele 43 prosent innrømmer at de gjør nettopp det.

‒ Det er skremmende mange, og noe vi må få en slutt på. Mobil og bil hører ikke sammen, med mindre den står fast i en holder, understreker Ytre-Hauge.

‒ Hvis du må sjekke en melding, bytte podkast eller ta en telefon skal du kjøre til siden og stoppe helt opp. Det er utrolig viktig å ikke være i trafikkbildet når du sjekker mobilen. Tenk hvis beskjeden du leser eller hører er dramatisk eller skremmende. Hvordan håndterer du det hvis du kjører når du får den?

Det kan som kjent være langt mellom liv og læring, og det kommer klart fram i Frendes undersøkelse.

‒ Bare 1 prosent sier at det er greit å bruke mobilen mens de kjører. 13 prosent sier det er greit å bruke den når bilen står i ro i lyskryss eller kø, sier Ytre-Hauge.

De resterende mener at man bør bruke mobilen i handsfree eller la den ligge i ro når man kjører.

‒ Vi vet tydeligvis at det ikke er riktig, trygt eller ok å bruke mobilen mens vi kjører, men gjør det likevel, sier motorfagsjefen i Frende.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker