- Annonse -
HjemForbrukerFå vet hva boten for mobilbruk er

Få vet hva boten for mobilbruk er

Det svir skikkelig å bli tatt for håndholdt mobilbruk bak rattet, men det har ikke så veldig mange fått med seg.

Med inntoget av smarte mobiler og stadig nye sosiale medier eksploderte også bruken av telefonen bak rattet, noe som både er uansvarlig og potensielt livsfarlig. Straffen så heller ikke ut til å skremme veldig mange, for 1.700 kroner og to prikker tålte åpenbart mange mobilglade bilister.

- Annonse -

Og ja, håndholdt mobilbruk bak rattet har vært forbudt siden 2000.

Myndighetene tok til slutt grep, og da vi gikk inn i 2021 ble straffen økt betydelig. Boten ble økt til 5.000 kroner i tillegg til tre prikker på førerkortet. De som drar på seg åtte prikker i løpet av en periode på tre år mister lappen i seks måneder.

Her er det verd å merke seg at ferske bilister, de som er inne i prøveperioden på to år, får doble prikker. Brudd på mobilforbudet gir dermed seks prikker for disse.

Alt dette er det ikke så veldig mange som vet, viser en ny undersøkelse fra Frende Forsikring. Hele 70 prosent, 7 av 10, vet nemlig ikke hva reaksjonen fra politiet er når det kommer til ulovlig mobilbruk bak rattet.

- Annonse -

‒ Da oppleves ikke straffen som en sterk nok trussel, påpeker seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Myndighetene økte altså straffenivået i et forsøk på å dempe den ulovlige mobilbruken og gjøre trafikken sikrere.

‒ Straffen er blitt mye høyere og det er bra. Mobilen skal aldri brukes i bil. Du setter både ditt eget og andres liv i fare hvis du holder på slik, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Problemet er altså at veldig få er klar over de strenge reaksjonene, viser tall fra Frende:

  • 21 prosent vet ikke noe om straffenivået for mobilbruk i bil
  • 49 prosent vet at straffen er blitt strengere, men aner ikke hva den er på
  • 30 prosent har full kontroll på straffenivået
- Annonse -

‒ Det er helt tydelig at det fortsatt er et stort informasjonsbehov når så mange ikke har fått det med seg, sier Johansen i Trygg Trafikk.

‒ Poenget med strengere straff er at det skal være avskrekkende. Det er samfunnets metode for å si at vi ikke godtar det.

Den preventive tilnærmingen kan se ut til å hjelpe noe, for tall fra 1. halvår i fjor viser at UP tok færre mobilbrukere enn tidligere ‒ totalt skrev de ut 7.953 forenklede forelegg for mobilbruk i bil.

‒ Det var en nedgang på nesten 10 prosent fra samme tid året før, og kan tyde på at den skjerpede straffen har sunket inn hos en del. Men det er fortsatt mye arbeid som gjenstår, sier Roger Ytre-Hauge.

Frende har fått Norstat til å spørre nordmenn om de bryter mobilforbudet bak rattet, og hele 43 prosent innrømmer at de gjør nettopp det.

‒ Det er skremmende mange, og noe vi må få en slutt på. Mobil og bil hører ikke sammen, med mindre den står fast i en holder, understreker Ytre-Hauge.

‒ Hvis du må sjekke en melding, bytte podkast eller ta en telefon skal du kjøre til siden og stoppe helt opp. Det er utrolig viktig å ikke være i trafikkbildet når du sjekker mobilen. Tenk hvis beskjeden du leser eller hører er dramatisk eller skremmende. Hvordan håndterer du det hvis du kjører når du får den?

Det kan som kjent være langt mellom liv og læring, og det kommer klart fram i Frendes undersøkelse.

‒ Bare 1 prosent sier at det er greit å bruke mobilen mens de kjører. 13 prosent sier det er greit å bruke den når bilen står i ro i lyskryss eller kø, sier Ytre-Hauge.

De resterende mener at man bør bruke mobilen i handsfree eller la den ligge i ro når man kjører.

‒ Vi vet tydeligvis at det ikke er riktig, trygt eller ok å bruke mobilen mens vi kjører, men gjør det likevel, sier motorfagsjefen i Frende.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her