Et steg nærmere drone-taxier

Både Mercedes-eierne og Volvo-eierne har så stor tro pådrone-taxier at de har investert i selskapet Volocopter. I helga ble en slikfor første gang vist fram midt i en by.


Daimler, gruppen bak Mercedes, og Geely, gruppen bak Volvo,
har mer til felles enn du kanskje tror.

Blant annet samarbeider de om et turdelingsprosjekt i Kina,
de skal sammen utvikle elektriske Smart-modeller, og Geely har også kjøpt seg
inn i Daimler som den største aksjeeieren.

-->
Og begge har investert i Volocopter.

Dette selskapet ble stiftet tilbake i 2011, og målet er å brøyte
vei for elektriske drone-taxier i morgensdagens storbyer.

De har kommet så langt i utviklingen at de har vist fram dronen
titt og ofte, men da på lukkede områder. Senest det skjedde var av alle plasser
på flyplassen utenfor Helsinki.

I helga hadde turen kommet til hjemlandet Tyskland, og denne
gang handlet det om den første flyturen gjort i et befolket områder. De viste nemlig
fram dronen som også Mercedes har vært med på å designe midt i Stuttgart
sentrum.

Der ble det i helga arrangert en messe om hvordan storbyene skal bli smarte i framtiden, og det hele ble rundet av med en Volocopter sirklende over hodene på de mange tusen frammøtte.

‒ Vår partner Volocopter viser hvordan en lufttaxi nå gjør
drømmen om å kjøre bil om til drømmen om å fly, sier Mercedes-sjef Ola Källenius.

‒ Hos Daimler jobber vi også med framtidens mobilitet. Veien
til en klimanøytral mobilitet er en felles oppgave mellom selskaper og
politikere, legger han til.

Mercedes skal som kjent elektrifisere hele modellserien
innen 2022, og innen 2030 håper de at halvparten av salget er elektrisk drevne
biler.

Men de ser altså over bakkenivå også, og der befinner det
seg altså droner fra Volocopter.

‒ Våre Volocopter lufttaxier åpner opp en helt ny dimensjon
i urban mobilitet, sier Florian Reuter, administrerende direktør hos
Volvocopter.

‒ Som Stuttgart har sett i dag, de flyr sikkert, stille og nærmer seg raskt punktet hvor de kan introduseres. Volocopter lufttaxier vil være i stand til å lindre trafikkorken i store byer rundt om i verden.

Her er sjefene samlet rundt en drone, og da får man også et inntrykk av størrelsen. (Foto: Volocopter)

Selskapet sier ikke noe om når slike eventuelt dukker opp,
men det er garantert noen lover og regler som også må justeres før vi kan booke
oss en slik.

Geely, denne gruppen som blant annet eier Volvo Cars, Polestar,
Lotus, Lynk & Co og Proton, og er også den største aksjeeieren til Volvo
Trucks, har lenge vært interessert i flyvende biler.

I 2006 etablerte fem studenter på et universitet i USA
selskapet Terrafugia, og målet var å lage flyvende biler. Disse kjøpte Geely
opp i 2017, og året etter meldte Terrafugia at de skulle komme med de første
produksjonsklare flybilene i 2019.

Akkurat det virker nå svært så usannsynlig, for det har vært
svært så stilt rundt disse siden en av grunnleggerne forsvant fra direktørstolen
og ble erstattet av en kinesisk leder i april.

Et annet selskap som satser på flybiler er Pal-V, og disse er langt mer i rute.

De har allerede åpnet for reservasjoner av sine flybiler, og sikret seg i juli en avtale med Kuwait Airways om flybiler i Gulf-statene. Og der er det jo som kjent noen pengersterke folk å ta av.

For disse koster litt mer enn en ordinær bil, noe de
to lanseringsutgavene som det altså er mulig å reservere klart viser. Pal-V
Liberty Pioneer Edition koster i underkant av 5 millioner kroner, mens Pal-V
Liberty Sport er satt til rett i underkant av 3 millioner.

I tillegg til disse er det en lang rekke selskaper som
utvikler flybiler og transportdroner, og selskaper som Aston Martin, Airbus,
Uber og Google har alle lagt penger i slike høytflyvende prosjekter.

At vi nå nærmer oss noe konkret viste altså Volocopter i helga, og her kan du se hvordan denne drone-taxien fungerer i praksis.

Les også:

Les mer om:

Nyheter