Visste du at VW ID.3 har 2,1 cm kortere akselavstand enn en Passat stasjonsvogn? Det sier litt om at denne 4,26 meter lange elbilen er noe helt annet enn en VW Golf og e-Golfen som den skal erstatte.
-->
Hva man synes om en bil sitt design er en smakssak, men jeg liker vel baken på ID.3 litt bedre enn fronten, synes liksom den er litt tøffere bak og litt i overkant snill foran, men det er nå min smak.
Du får den med ulike farger og ulike felger, og jeg tror nok jeg ville gått for 19-tommers felger. Både fordi jeg synes felgene er kulere, men også fordi en bil som i utgangspunktet er meget stillegående mest sannsynlig blir enda mer stille når asfalten er dårlig med litt mer gummi på hjula.
Vi testet den sorte, ID.3 Max med hele 20-tommers hjul.
Like fredfull som en stille høstkveld i september er ID.3 når du kjører, det er rett og slett komforten som imponerer meg aller mest i denne bilen, og da snakker jeg både om kjørekomforten og det lave støynivået.
Det neste man merker seg er at bilen har veldig lyst til å hjelpe deg. La oss si at du kjører i en 60-sone, og snart kommer til en 40-sone, da ber bilen deg løfte foten fra gasspedalen, og bremser med regenereringen slik at du kommer ned til 40 km/t i tide til 40-sona. Dette gjør bilen uten at du bruker cruisekontrollen, men du må slippe opp gassen for å gi bilen lov til å hjelpe deg.
Dette kan den også gjøre inn mot rundkjøringer eller kryss.
Et lite varsel kommer opp i førerdisplayet, og om du ikke kjører på cruisekontroll som jeg gjorde på bildet over her, så kommer symbolet for å løfte foten av gasspedalen opp til venstre i instrumentdisplayet.
Du kan også snakke med bilen på norsk, men damen i systemet har et lite stykke med opplæring igjen før hun blir skikkelig god til å forstå alt du sier.
I videoklippet over her ber vi bilen om å navigere til Evje sentrum, og det gikk jo bra, men det var ikke første forsøk.
Vi har kikket på ID.3 før, og derfor går vi ikke gjennom alle menyer og slikt denne gang, for det finner du mer om dersom du klikker her.
Når du setter deg inn i førersetet så starter bilen opp, og det neste du skal gjøre er å sette bilen i gir og kjøre i vei, med andre ord like enkelt som Tesla Model 3 eller Polestar 2.
I utstyrsnivå Max har du elektrisk justerbare seter både på førersiden og passasjersiden, og en enkel, men god massasje. Dette er eneste utstyrsnivå der du kan justere på passasjersetets høyde!
Alt med mørk farge i dører og på dashbord er hardplast, og etter min smak er det litt i overkant mye hardplast. Det lyse er enten skinn eller mykplast.
Rattet er ganske hardt, men ellers godt å holde i. Knappene på rattet kan man både trykke og sveipe på, og det er litt uvant helt i starten. Litt usikker på om løsningen er helt genial, men det er lettere å uttale seg om når man har testet bilen noe lenger enn vi har nå.
Infotainmentskjermen må man trykke en del på, og foreløpig er ikke trådløs Apple CarPlay aktivt i Max, det kommer ved en snarlig programvareoppgradering. Når det er sagt er bilens navigasjon god og informativ, og rask til å zoome inn/ut på som man ville gjort det på en mobil med to fingre.
Vi synes vel kanskje ikke at absolutt alle løsninger er ekstremt logiske, som for eksempel hvordan man skal nullstille diverse triptellere som bilen har. I vår logikk er det en enkel knapp sammen med trip-informasjonen, men her må man trykke tre ulike valg for å komme fram til nullstilling… og hvor logisk er det at det er inne på «innstillinger for førerplass»? Ja, ja… kanskje kommer det en programvareoppdatering som bøter på finurlig logikk også?
Med cruisekontroll i 80-sone på svingete vei kan det være bilen synes at svingen som kommer er litt krapp, og at det er gunstig med en annen hastighet enn maksimalt tillatt hastighet.
Da varsler den om hva den har tenkt til å foreta seg i instrumentene. Veldig kjekt når navigasjonsinformasjonen er oppdatert, veldig kjipt når svingene er nylig utbedret og bilen bremser ned til 50 km/t i en sving du fint kan holde i 80 nå som den er utbedret. Jeg undrer meg på hvor ofte VW kjøper inn oppdatert kartinformasjon ettersom bilen er såpass avhengig av at den er oppdatert og korrekt?
Til venstre for batteri-indikatoren, og gjettometeret skulle jeg veldig gjerne hatt prosentvisning, den finnes når batteriet kommer ned i 10 prosent, for da kommer den opp akkurat der jeg vil ha den hele tiden, og i rød farge.
Kanskje de fikser på det i en programvareoppdatering? Ettersom gjenstående rekkevidde er svært avhengig av kjørestil og temperatur og hastighet og mengde bakker er det litt finurlig med kun visning av antall kilometer ved siden av batteri-indikatoren, som det i seg selv er umulig å gjette seg til noen prosent på.
Kjørefølelsen er god, med gode responsive og komfortable fjæringer, og mye stillhet inne i bilen på tross av 20-tommers hjul. Et svært bra anlegg som jeg ikke har hørt maken til i en VW før.
Svingradiusen kan du se helt på slutten av videoklippet, den er på 10,2 meter. Lang akselavstand på 2,765 meter er med på å gi den gode komforten.
Vi gleder oss til å få teste bilen enda lenger!
Det er tre seter bak, men det i midten er ganske smalt i forhold til yttersetene. Yttersetene har ISOfix. Man kan ta ned midtarmlenet og få koppholdere bak der, og det er også en gjennomlastingsluke i midten.
Passasjersetet foran har også ISOfix til barnesete, så bilen har totalt 3 slike ISOfix-fester.
Når jeg sitter bakom meg selv er kneplassen for meg helt fin, helt greit med luft mellom mine knær og forsetet.
Hodet mitt går derimot oppi taket, så jeg ville ikke sittet i baksetet på en ID.3, men jeg sitter som regel alltid i førersetet uansett.
Jeg er 184 cm lang, har stor bakende og er lang i ryggen.
De som sitter bak har 2xUSB-C plugger til lading og slikt av elektroniske duppedingser de har med seg på tur.
Under dekselet i midten er det et par USB-C til de foran også.
Bagasjerommet er 85,2 cm dypt og 1 meter bredt. Her er gulvet i nedre posisjon, men det kan komme et hakk lenger opp for mer flat innlasting.
På høyre side har man en 12V plugg. Kjekt med skiluke når baksetet er delt 40/60, spesielt ettersom man ikke kan ha noe taklast på en ID.3.
Man kan ha et transportfeste, som er et hengerfeste som man ikke kan trekke henger med, men man kan ha på sykler, «skiboks» eller bagasjeboks på den. Max 75 kg kuletrykk.
Nyttelasten for en ID.3 er på 541 kg, så det er uansett ikke noe fraktemonster.
Hva er forbruket på en VW ID.3? Vel, det kommer an på så mangt, men vi har da testet litt selv om vi ikke hadde bilen så lenge.
Vår faste testløype der alle elbiler testes er på ca. 71 km og har 50/50 med småveier og motorvei med 100 km/t. I denne løypa fikk ID.3 et snittforbruk på 14,5 kWt/100 km på tørre veier og temperaturer som sank fra +14 til +12 under testen.
På en tur vi kjørte fra Grimstad, via Froland til Evje, via Kristiansand til Circle K Kjerlingland landet snittforbruket på 13,9 kWt/100 km på den 170 km lange turen.
Da vi kom til Ionity på Kjerlingland ser man denne prosenten som jeg gjerne skulle hatt der hele tiden, så vi startet ladingen med 7 prosent igjen på batteriet, og ladet til 80 prosent for å få laget en ladekurve.
Fram til litt over 30 prosent SOC (state of charge) holdt hastigheten seg rundt 100 kW, så sank den sakte og rolig ned mot 50 kW på SOC 70 prosent og holdt seg der fram til SOC på 80 prosent.
Å lade fra 7 til 80 prosent tok altså 37 minutter. Mange vil nok oppleve at en ladepause på 15-20 minutter er nok til å komme langt nok, enten til neste lader, eller fram dit man skal.
Jeg har ikke studert hva slags ladeavtaler man kan få hos Ionity dersom man kjøper en VW ID.3, men uten noen form for avtale blir fort Ionity noe av det dyreste man kan velge når det gjelder lading.
Man kan finne 150 kW ladere hos Circle K og Grønn Kontakt og Fortum og flere andre som har lavere priser per kW.
Noe av grunnen til at vi bruker Ionity er at skjermen viser informasjonen under hele ladeprosessen, og det er litt kjekt når man skal lage ladekurver.
Litt småkjøring langs kystveien mellom Grimstad og Arendal gav et forbruk på 12,2 kWt/100 km. Så når VW snakker om at blandet forbruk er på 14,5 kWt/100 km så bør det stemme ganske så bra med våre tester.
Men når vi en gang får låne bilen litt lenger skal vi teste forbruk litt mer grundig.
Vi har ikke noen grunn foreløpig til å tvile på VW sine rekkeviddetall.
Sommer: 350-420 km rekkevidde, og vinter: 300-350 km rekkevidde, men vi gleder oss til å få testet det mer senere!
Vi dro også ut på kvelden for å teste LED Matrix-lysene som er med i Max-pakken, og de var svært gode. En helt mørklagt vei ble meget godt opplyst, og ingen motgående kjøretøy blinket, og da regner vi med de heller ikke ble blendet.
VW ID.3 1st Max har 204 hk, gjør unna 0-100 km/t på 7,3 sekunder og kan maksimalt kjøre i 160 km/t.
Sportskjøringen fikk vi ikke testet som vi hadde tenkt, for knappen for kjøremodus var ikke helt samarbeidsvillig før like før bilen skulle leveres tilbake. Det får vi ta ved neste anledning.
Når du parkerer og trykker på P på girvelgeren bakom rattet kommer denne «på gjensyn» skjermen opp med typiske innstillinger man kanskje gjør før man forlater bilen, men mange gjør nok også den slags innstillinger fra appen som følger med.
Slider-barsene under bruker man lite, for man kan justere volum fra rattet og man kan snakke til bilen for å si ifra om man er kald eller varm, og bilen hører om det er sjåføren eller passasjeren som klager, og endrer temperaturen på rett side av bilen.
Du får VW ID.3 1st i tre utgaver utstyrsmessig, en som ikke heter mer enn 1st som er innstegsmodellen, og som nå koster fra 351.900 kroner.
Så kommer 1st Plus som koster fra 404.100 og Max som vi testet som koster fra 452.200 kroner.
Hva de ulike utstyrsnivåene innebærer tok vi for oss da vi så ID.3 1st første gang.
Les flere tester hos Nybiltester