Ja, sideruten kan brukes som en skjerm. (Fotos: Continental)

Et bilvindu som også er en skjerm

På vei til stadion? Vel, hva med å varme opp med å vise lagets logo på bilens sidevindu. Eller om du skal på langtur vise ladestatus før du setter deg inn.


Tyske Continental er best kjent for dekkene de lager, men som mange andre i bilindustrien har de også flere jern i ilden. Megaselskapet med over 200.000 på lønningslisten i 57 land utvikler for eksempel nye teknologiske løsninger.

En slik er en oppsiktsvekkende skjermløsning. Denne har de kalt Window Projection, og vist fram under den store teknologimessen i Las Vegas i januar.

-->
Her gjør man sidevinduet bak om til en skjerm som kan vise forskjellige ting, så i framtiden kan man potensielt få mye info allerede før man har åpnet bildøren og satt seg inn.

Continental forklarer at teknologien projiserer innhold på sidevinduer som er synlige fra utsiden, og dette innholdet kan enkelt tilpasses. Så hvordan fungerer dette?

Vel, for å vise innhold på sidevinduene bruker systemet en kraftig miniprojektor, et sidevindu som kan mørklegges elektrisk for å fungere som en projeksjonsoverflate og intelligent programvare, forklarer det tyske selskapet. 

– Med vår Window Projection-løsning kan vi projisere innhold i imponerende kvalitet på kjøretøyets sidevinduer. Dette kan tilpasses førerens livsstil, og styrker deres bånd med merkevaren, forklarer Pavel Prouza, leder for brukeropplevelse hos Continental.

De forklarer mer enn gjerne i detalj hvordan oppsettet er.

En smart projeksjonsskjerm er ansvarlig for den optiske utgangen. Når systemet er aktivert, er vinduet fullstendig mørklagt elektrisk for å sikre optimal bildevisning. En svært kompakt projeksjonsenhet er installert i bilens tak og projiserer innholdet på sidevinduet.

Projeksjonen som altså er synlig fra utsiden skal ha en ekstrem høy oppløsning direkte på vindusruten, og bonusen er at den effektive miniprojektoren tar mindre enn en halv liter installasjonsplass.

– Systemet kan enkelt integreres i takforingen da det krever svært lite plass. Ingeniørene våre jobber allerede med ytterligere tiltak for å gjøre framtidige generasjoner av systemet enda mer kompakt, forklarer Prouza.

Continental forklarer videre at programmet «eTravel.companion» er integrert i løsningen som en programvarekomponent. Det AI-baserte reisefølget bruker data om kjørevaner, geografiske data og værdata samt tilleggsinformasjon fra bilens sensorer for å skape nye brukeropplevelser.

Videre har Continental inngått et samarbeid med plattformleverandøren Banbutsu som har et digitale økosystem som åpner for personlig og kontekstbasert innhold. Programvaren generer forslag i sanntid, og dette kan altså vises på sidebakruten før man setter seg inn i bilen. 

Et eksempel er at systemet skjønner at føreren er på vei til stadion for å se favorittlaget sitt spille, og forslår å vise klubbens logo sammen med andre tilpasninger på sidevinduene.

Et annet eksempel er litt mer praktisk, nemlig å vise ladestatus slik at man vet allerede før man setter seg inn i bilen hvor mye strøm det er på batteriet og kan dermed begynne å planlegge ladestoppet. 

Så ja, vi er altså der hvor et bilvindu også er en skjerm, og denne så vi ikke komme. Men et kjapt søk viser at dette er noe også andre har forsket på, og det amerikanske selskapet Pranos har en løsning kalt Pranos Hologlass Kit som fungerer best når det er mørkt ute. Og slik ser det ut når Rihanna vises på bakruten:

Les også:

Hva tenker du