Både Mini Cooper E og Audi A6 e-tron er bunnsolide elbiler. (Fotos: Euro NCAP)

Lille Mini Cooper E er bunnsolid –⁠ det er også store Audi A6 e-tron

Euro NCAP har kjørt to ganske forskjellige, og spennende, elbiler, gjennom testkverna, og denne svært så ulike duoen viser at det ikke står på størrelsen.


Euro NCAP innleder teståret 2025 litt forsiktig, for det første feltet består kun av to biler. Men for oss her i Norge to spennende biler, nemlig Mini Cooper E og Audi A6 e-tron – altså to elbiler. 

Dette er biler som retter seg mot ganske forskjellige forbrukere. 

-->
Mini Cooper E er en 3,86 meter lang elbil med en rekkevidde på opp mot 300 kilometer og ladeeffekt på 70 kW, og som starter på 314.000 kroner. 

Audi A6 e-tron Avant er en stasjonsvogn som strekker seg 4,93 meter i lengden, byr på rekkevidder på hele 750 kilometer og kan lade med raske 270 kW. Denne er også over dobbelt så dyr, for her er startprisen satt til 670.000 kroner. 

Dette er altså lettvekt mot tungvekt, men størrelse er altså ikke alt. Iallfall når det kommer til sikkerhet, noe Euro NCAPs kollisjonstest nå viser. 

Begge bilene er nemlig så solide at de har innkassert de viktige 5 stjernene, og faktisk var Minien bedre på et av de fire hovedområdene som bilene testes i. 

A6en scoret best av duoen på voksenbeskyttelse, 92 prosent mot 89 prosent, på barnebeskyttelse med 91 prosent mot 87 prosent og på sikkerhetsassistener med 80 prosent mot 79 prosent. 

Men i beskyttelsen av myke trafikanter var det lettvekteren som stakk av med seieren, 77 prosent mot Audi A6 e-trons 75 prosent. 

Så begge bilene viser seg å være svært så solide når det kommer til å beskytte både de i og utenfor bilen, ja, selv det å unngå et uhell. 

Det er kanskje litt overraskende når det kommer til den minste av bilene. Eller kanskje ikke:

– Den nye Mini Cooper E viser hvordan du kan eie en morsom, liten elbil og ikke må gå på akkord med sikkerheten, sier Aled Williams, programdirektør ved Euro NCAP.

– Det er også en refleksjon av Minis forpliktelse til å heve beskyttelsen av bilene sine fra en generasjon til den neste. Når det gjelder Audis nye A6 e-tron, var vi spesielt imponert over hvor godt denne store familiebilen beskyttet både voksne og barn i tilfelle en kollisjon.

Audi har nå de to beste bilene for å beskytte barn i bilen, ettersom kun Audi Q6 e-tron har scoret bedre enn den elektriske A6-søsteren i 2024 og 2025. Q6 oppnådde hele 92 prosent for barnebeskyttelse-kategorien da den ble testet i fjor, og A6 følger altså rett bak som den eneste med 91 prosent.

Mini feirer på sin side 25 år som et relansert merke i BMW-gruppen, og tyskerne ville i comebacket videreføre både sjarmen og de morsomme kjøreegenskapene som Mini tradisjonelt hadde stått for siden den første bilen kom i 1959. 

Og de skulle plusse på tysk solidhet, for da Euro NCAP testet Mini One i 2002 imponerte den og oppnådde 4 stjerner for beskyttelse av voksne passasjerer.

Siden har Mini også hatt fokus på sikkerhet, og nye Mini Cooper E viser altså dette med å heve beskyttelsesnivået både for store og små i bilen samt de sårbare trafikantene. 

I motsetning til den gjenfødte Mini i 2001, en bil med relativt lite sikkerhetsutstyr kun utstyrt med front- og sidekollisjonsputer og setebeltestrammere foran, har den nye Mini Cooper E kollisjonsputer for beskyttelse av brystet og bekkenet i en sidekollisjon, en kollisjonspute mellom forsetene og en rekke autonome nødhjelpssystemer som tar høyde for både biler, gående og syklende. 

Det er også fartsgrenseassistanse, et filsystem som holder bilen sentrert og blindesoneovervåking. Ja, denne lille elbilen har til og med sensorer som advarer om syklende og gående når døren åpnes – ikke verst!

– Resultatene oppnådd av Mini Cooper E forteller om hvordan bilindustrien fortsetter å fremme sikkerheten til biler i alle former og størrelser, og reagerer positivt på standardene fastsatt av Euro NCAP, sier Williams.

– Det viser at du ikke trenger å gå på akkord med merkeverdiene dine for å oppfylle de høyeste sikkerhetsstandardene. Nesten et kvart århundre etter at den ble oppfunnet på nytt, er Mini fortsatt en kompakt, morsom, ung bil – uten å gå på akkord med beskyttelsen til de inne i kjøretøyet så vel som de rundt den.

Sjekk hvordan det ser ut når Euro NCAP drar ting helt ut for å se hvordan Mini Cooper E takler kollisjoner:

Det var selvsagt forventet at en større og langt mer luksuriøs Audi A6 e-tron leverte til 5 stjerner, men den overrasker altså med en enestående sikring av barna i bilen. 

Med totalt solide 5 stjerner følger også den elektriske modellen opp A6-tradisjonen, for både 2011-modellen og 2018-utgaven innkasserte 5 stjerner i kollisjonstesten. 

Slik ser en litt krasjet A6 e-tron ut:

– Vi ble imponert over Audi A6 e-tron og beskyttelsen den ga barn så vel som voksne, kommenterer Williams.

– Den nye modellen fikk maksimale poeng i vår Child Occupant-test, som gir trygghet til foreldre som leter etter en elektrisk familiebil som er like sikker som den er stilig.

Så ja, A6 med lang rekkevidde, rask lading, masse bagasjeplass og svært god sikring av alle i og rundt bilen bør den være et bunnsolid valg for barnefamilier som er på jakt etter en ny elbil. 

Her får Audi A6 e-tron kjørt seg i Euro NCAPs utfordrende tester:

Les også: 

Hva tenker du