Erstatter V40 med en SUV-modell


Volvo mener at V40 er for lav til å kunne overleve de nye tidene, og skal erstatte den med en SUV-lignende ny modell.

Svenskene har de siste årene hatt enorm suksess med SUV-modellene XC40, XC60 og XC90, både ute hos kundene og blant ekspertene som har gitt bilene en rekke priser.

Den suksessen samt nye tider som for Volvo innebærer at samtlige modeller skal elektrifiseres betyr døden for den sjarmerende V40.

‒ Vi trenger noe mer kreativt, så derfor bestemte vi oss for å ikke erstatte V40 direkte, sier Volvos europeiske leder Lex Kerssemakers til Autocar.

V40 blir altså droppet for en liten SUV-modell, kanskje en på størrelse med Audi Q2 eller BMW X2 som begge er litt mindre enn XC40.

Når minstemann nå droppes vil Volvo sitte igjen med S/V60 og S/V90 foruten de tre SUV-modellene.

60 og 90-modellene er allerede elektrifiserte, men Volvo hevder at V40 er for lav til at de greier å montere inn noe fornuftig batteri i bilen. Dermed er den ikke egnet som en framtidsmodell.

En ting de ikke nevner, er at salget av V40 går nedover i et stadig høyere tempo.

Volvo har for 5. året på rad satt salgsrekord, og i 2018 brøt de for første gang også 600.000-grensen. Det totale salget endte på 642.253 biler, opp fra 571.577 i rekordåret 2017.

Det er SUV-modellene som drar salget generelt, samt at S60 er populær i USA, nye V60 i Europa og modellene S/V90 i Sverige.

Bestselgeren totalt var XC60 med 189.459 biler, mens faktisk den ganske så dyre XC90 var den nest mest populære med 94.182 biler.

V40 og V40 Cross Country endte opp med brukbare 77.587 biler, men problemet er at salget begynner å stupe. I 2017 solgte de nemlig 95.370 V40, og nedgangen er dermed på nærmere 18.000 biler.

Fortsatt er Europa den viktigste regionen for Volvo, og her endte salget på 317.838 biler i 2018 ‒ opp 6,4 prosent.

Men både Kina og USA nærmer nå seg.

I Kina steg salget 14,1 prosent og endte totalt på 130.593 biler, mens det i USA steg hele 20,6 prosent og sluttet på 98.263 biler.

I de andre regionene steg salget med markante 24,0 prosent, og totalt var økning fra 2017 til 2018 på 12,4 prosent.

Men med økning i alle ledd foruten stakkars V40 er det ingen nåde. Tiden har rett og slett løpt fra modellen som kom i 2012, og det er synd.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter